Waterschade kelder

Frankz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Waterschade kelder

#1 , 23 nov 2016 20:07

Situatieschetsing;
Vrijdag heeft een onderbuur een reinigingsdienst voor de riolering laten komen omdat haar toilet verstopt was. Tijdens het reinigen is er een pijp die door ons privaat deel in de kelder loopt gesprongen. Alle spullen die in onze kelder stonden zijn toen oversproeit met vuil bruin water. Er lagen zelf stukjes wc papier met "extras" op enkele dozen. Dit is een pijp waar het toiletafvoer van 6 gezinnen doorloopt, dus niet bepaald 'proper water'. Enkele plastieken bakken waren gevuld meet zo'n 10 cm van dit bruine water.

Er is reeds contact opgenomen met de verzekering maar dit was niet echt een aangename ervaring, de mevrouw aan de telefoon kwam nogal theoretisch over en nu lijkt het dat de gebreken die we geleden hebben geminimaliseerd zal worden.

Hoe bekijkt de verzekering ons geval? Is er voor hen enkel sprake van waterschade? Want voor ons zijn al onze spullen onbruikbaar gemaakt door dit vuile water(excuses voor woordgebruik, beter gezegd stront water), even afkuisen maken ze niet meteen weer bruikbaar.

Hoe ga ik te werk bij het opstellen van de geleden schade? Kan ik alle spullen opschrijven die bevuild zijn? Jammer genoeg hebben we geen enkel aankoopfactuur meer van deze spullen(electrische apparaten, meubilair, kleding, reiskoffers, klusgerief zoals boorsets/schroevendraaier set en een heleboel reserveonderdelen). Hoe moet ik hier de waarde dan van opgeven?

Alle tips en informatie zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 nov 2016 20:39

Vraag offertes van nieuw gelijkaardige toestellen en geef de ouderdom op van de beschadigde toestellen. Verzekering past dat wel een % vetusteit toe.
Reken zelf uit hoeveel uren /dagen kuisarbeid je hebt, of vraag een offerte van een kuisfirma.
Maak alles over aan de verzekering. Zeker voldoende foto's maken van alle beschadigingen.

Frankz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2016 21:39

Vraag offertes van nieuw gelijkaardige toestellen en geef de ouderdom op van de beschadigde toestellen. Verzekering past dat wel een % vetusteit toe.
Reken zelf uit hoeveel uren /dagen kuisarbeid je hebt, of vraag een offerte van een kuisfirma.
Maak alles over aan de verzekering. Zeker voldoende foto's maken van alle beschadigingen.
Bedankt, dit zijn al een reeks goede tips.

Vraag 1: Waar vraag ik deze offertes aan? Haal ik deze prijzen dan gewoon van een willekeurige winkel?


Wij hebben een document gekregen van de verzekering waarin het volgende staat betreft de elektrische goederen,
Wat betreft de schade aan elektrische toestellen wensen we een attest van een erkende hersteller met vermelding
van de oorzaak en een herstelbestek. We hebben tevens een aankoopfactuur van deze toestellen nodig.
Maar enkel een herstelling maakt deze toestellen in mijn ogen niet weer bruikbaar, omdat het niet zomaar water is, maar "bruin" water.

De kosten die dan voordien moeten gemaakt worden voor herstelling + volledige reiniging van deze producten kunnen wij onmogelijk dragen :?

Vraag 2: Hoe pak ik dit aan & communiceer ik hierover met mijn verzekering?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 nov 2016 09:24

Je kan die offertes aanvragen en gelijk welke winkel.
Weet je nog in welke winkel deze toestellen destijds gekocht werden? Ga dan best daar en laat ze ook keuren voor herstelling. Mogelijks zeggen ze al van in den beginnen dat er geen beginnen aan is, maar laat dat dan ook op papier zetten.
Hoe komt het dat je de facturen niet meer hebt? Hou jij die dan niet bij voor de waarborg?
Persoonlijk heb ik nog alle facturen van alle toestellen en meubels in mijn huis, ook die er al meer dan 30 jaar zijn. Steek die allemaal gewoon in een classeur. Telkenmale als je een toestel wegdoet of nieuw koopt doe je de oude factuur weg, of stopt er de nieuwe bij.
Bij mij steken die zelfs in een waterdichte PVC box die in de kelder staat, samen met al mijn PC programma's en een externe harde schijf met kopie van al mijn foto's Eens per jaar vul ik die aan. Want als er brand komt en het is ernstig, zijn die anders ook weg. En waarom een waterdichte box? Al eens een kelder gezien na bluswerken., of een kelder zoals de uwe waar een buis vol st... is stuk gesprongen. Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze toch.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 24 nov 2016 10:31

Een beetje makelaar kan dit toch regelen/organiseren in uw belang? Bel hem gewoon op, zij begeleiden u door het hele proces.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”