Lichtstraat tot tegen perceelsgrens

Chantal17
Topic Starter
Berichten: 15

Lichtstraat tot tegen perceelsgrens

#1 , 21 nov 2016 19:28

Verbouwing rijwoning regularisatie (lang verhaal) .

We vervingen een oud zinken dak van een bijgebouw met aansluitend een veranda door een nieuw dak met lichtstraat. Deze lichtstraat met doorschijnend glas gaat tot tegen de perceelgrens. Aan de gemene muur wordt niet geraakt. Door dak - en muurisolatie komt een hoekje van de lichtstraat een beetje ( 10-15 cm) boven de gemene muur uit, maar in die driehoek werd geen raam gestoken.

De lichtstraat is een licht, bevindt zicht op 2m60 hoogte, kan niet open en biedt geen uitzicht.
De buur wil het vergunningsdossier niet tekenen omdat hij zegt inkijk te hebben bij ons. Wij hebben absoluut geen inkijk bij hem. Stedenbouw lijkt hem in te volgen en beweert dat wij 60 cm van de gemene muur hadden moeten blijven.

Volgens Burgerlijk wetboek art 675-680 lichten en zichten dachten wij dat dit kon. Graag jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 21 nov 2016 20:13

Een bijgebouw? Moet je geen meter van de perceelsgrens afblijven?


Voor uw vraag... zie art 679... of mis ik iets?

Chantal17
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 21 nov 2016 20:25

Het gaat over een rijwoning. Achter het huis stond een bijgebouw aangebouwd aan de gemene muur met daarnaast een veranda die strekte tot de andere gemene muur. Wij baseerden ons op art. 676 en art. 677.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 21 nov 2016 20:34

ok, nu begrijp ik de situatie.

Maar dan blijft artikel 679 nog altijd een probleem. Ik begrijp dat de lichtstraal in het dak zit. Maar dan heb je nog altijd een schuin zicht naar de buur toe... een schuin uitzicht is uiteraard wat subjectief.

Zoals ik het zie had u inderdaad op die 60 cm moeten blijven...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”