Mede eigendom

ulli
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Mede eigendom

#1 , 18 nov 2016 20:21

Goede avond iedereen,

We zijn eigenaar van een app in een blok met 6 app.
Sinds de ingebruikneming van het gebouw in 2013 kuist een van de medebewoners de gemeenschappelijk gang en trap.
Van de rekening van de VME ontvangt ze jaarlijks ongeveer 800 eur
Er is me ter oren gekomen dat dit ( zwart ) werk heel risicovol kan zijn voor alle leden van de VME
Bijv. bij een ongeval tijdens het kuisen, waarbij een graad van invaliditeit het gevolg is, kan de VME, dus alle medeeigenaars ,
aansprakelijk gesteld worden en zo mogelijk hoge vergoedingen moeten uitbetalen.
Klopt dit ?
Zo ja, hoe kunnen we het kuisen van de gemene delen wel in overeenstemming met de geldende wetgeving brengen ?
Graag jullie advies.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 nov 2016 20:28

Medebewoner in het wit betalen en verzekeren.
Ofwel een professioneel bedrijf aanstellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#3 , 18 nov 2016 20:40

Wat zijn de mogelijke opties en hun voor- en nadelen?
Lees op
http://www.quimmo.be/nl/blog/beurtrol-k ... ppartement
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 18 nov 2016 22:31

Kan perfect medebewoner moet het wel aangeven aan belasting.

In een blok die ik ken zelfde situatie - kuisende medebewoner is bij ficus mogen langsgaan en werden met terugwerkende kracht getaxeerd.

Was al verschillende jaren door een medebewoner aangegeven ...maar werd weggelachen tot de controle gebeurde...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 nov 2016 22:17

en dus voor alle duidelijkheid: de VME kan idd aansprakelijk gesteld worden voor een eventueel (arbeids)ongeval

ulli
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2016 22:41

Bedankt voor jullie reacties.
Mvg

Ronald_VR
Berichten: 44

#7 , 25 nov 2016 17:09

Hoe zit dat eigenlijk wanneer de bewoners elk hun verdiep-trap doen? En dit uiteraard onbezoldigd?

sorealpo
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 nov 2016 23:16

hallo, wij zijn met 11 medeeigenaars in een appartementsblok. Ik kuis de ganse blok elke week. Ik krijg elke week 40 euro. Elke eigenaar betaald 75 euro aan de syndic,ook ik. Ik word betaald door syndic van 10 eigenaars. Maar ik betaal evenveel waar gaat mijn deel dan naartoe? is dit zo? Mag ik eigenlijk wel kuisen? Ik ben huisvrouw en heb dus geen inkomen

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 29 nov 2016 23:55

Zie antwoord hierboven ....
Syndicus begeeft zich op zeeeeer glad ijs aks dat in het zwart is.
U moet ook verzekerd worden door VME.
U dient dit aan te geven aan uw belastingen.
Die 75€ is per maand en u krijgt 40€ per week ( aantal uren??) + verzekering + kost producten ...

ulli
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 dec 2016 10:20

Dag iedereen,
Zie mijn bericht van 18 nov
Ik heb het zwart en onverzekerd werken van de poetsvrouw aangekaart bij de mede-bewoner die zich laat betalen voor zijn diensten als syndicus. Zijn reactie : maar dat gaat ons veel allemaal veel geldkosten en je zal geen meerderheid vinden bij een stemming. Wat nu ? Ik wil dus WEL meer betalen en in orde zijn met alle wettelijke bepalingen.
Vraag 1 Mag ik stoppen met mijn betalingen ( het deel dat deze syndicus vraagt voor zijn diensten ) aan de syndicus zolang deze zaak niet geregeld is ?
Vraag 2 Welke andere mogelijkheden heb ik ?
Vraag 3 Als ik per aangetekend schrijven aan de syndicus laat weten dat ik niet akkoord ben met de gang van zaken ( zwart en onverzekerd werd door poetsvrouw ) ben ik dan nog aansprakelijk bij een eventueel arbeidsongeval vd poetsvrouw terwijl ze de gang poetst ?
Dank voor jullie reacties

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 dec 2016 10:45

Laat eens een berichtje bij de sociale inspectie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

naicwill
Berichten: 715

#12 , 11 dec 2016 11:47

Wet:
Art. 577-6
§ 4 Te allen tijde kunnen één of meer mede-eigenaars, dan wel de raad van mede-eigendom zo er een is, de syndicus de punten meedelen waarvan zij willen dat ze op de agenda van een algemene vergadering worden geplaatst. Die punten worden door de syndicus in aanmerking genomen, overeenkomstig de in §3 opgenomen bepalingen. Kunnen die punten evenwel niet op de agenda van die vergadering worden geplaatst, rekening houdend met de datum waarop de syndicus het verzoek daartoe heeft ontvangen, dan worden ze op de agenda van de daaropvolgende algemene vergadering geplaatst.

Art. 577-9
§ 2 Iedere mede-eigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen.
Deze vordering moet worden ingesteld binnen een termijn van vier maanden vanaf de datum waarop de algemene vergadering plaatsvond.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#13 , 11 dec 2016 11:53

"Laat eens een berichtje bij de sociale inspectie !"
Bij eventuele boete zult u meebetalen volgens uw aandeel.
wijziging vragen via agendapunt op de algemene vergqdering,indien afgewezen
Binnen 4 maand naar vrederechter.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”