mandaat aan mede-eigenaar

nosferatu130
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

mandaat aan mede-eigenaar

#1 , 18 nov 2016 15:07

Beste
De Algemene Raad van een appartementsblokvan 110 kavels heeft mij tijdens de afgelopen algemene vergadering het mandaat gegeven voor de keuze en beslissing omtrent een aantal werken in de gemene delen voor een bepaald budget. Dit is unaniem door iedereen aanvaard. Door omstandigheden is er op dit moment geen raad van mede-eigenaars meer actief. Een bepaalde persoon beweerd nu dat ik geen werken kan laten starten = het uitvoeren van mijn mandaat omdat er geen raad van beheer. Ik zou eerst moeten deel uitmaken van de nieuwe raad van beheer, die nog gekozen moet worden. Kan de algemene vergadering een mandaat geven aan iemand anders als de raad van beheer
grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 18 nov 2016 16:20

De raad van beheer is sinds de nieuwe wet vervangen door de raad van mede eigendom.

Wat zijn de taken van de raad van mede-eigendom?

De raad van mede-eigendom controleert of de syndicus het behoud en het beheer van de gemeenschappelijke delen goed uitvoert en maakt halfjaarlijks een verslag op met een overzicht van haar bemerkingen hierover en verspreidt dit onder de andere mede-eigenaars.
De raad van mede-eigendom kan ook andere taken hebben, maar deze mogen geen verband houden met de bij wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden.

"De Algemene Raad van een appartementsblokvan 110 kavels heeft mij tijdens de afgelopen algemene vergadering het mandaat gegeven voor de keuze en beslissing omtrent een aantal werken in de gemene delen voor een bepaald budget"
Dit is een taak die verband houdtmet de bij wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheid en mag dus noch door de raad van mede eigendom noch door een eigenaar uitgevoerd worden.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 18 nov 2016 17:02

Wet
art. 577-7, §1 "De algemene vergadering beslist:1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen: b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

nosferatu130
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2016 19:01

Beste

Wet
art. 577-7, §1 "De algemene vergadering beslist:1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen: b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen

Vrij veertaald in ons geval

De algemene vergadering heeft beslist bij unanieme meerderheid (dus meer dan drie vierde)b) om verschillende werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten te laten uitvoeren door mij een mandaat te geven en te handelen binnen een bepaald budget.

Is dit in strijd met de wet?. Ik handel enkel met het mandaat gegeven door beslissing op de Jaarlijkse Algemene vergadering voor specifiek omschreven werken. Er is niet de wens om deze werken te beheren of te laten beslissen door de Syndicus of de raad van mede-eigendom(die terug gekozen moet worden)

nosferatu130
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2016 19:08

Correctie bij aanvang. Het is niet de algemene raad of raad van mede-eigendom die beslist heeft maar de algemene vergadering, tekst verbeterd

Tijdens de Jaarlijkse Algemenen vergadering van een appartementsblok van 110 kavels heeft de algemene vergadering mij tijdens de afgelopen jaarlijkse vergadering het mandaat gegeven voor de keuze en beslissing omtrent een aantal werken in de gemene delen voor een bepaald budget. Dit is unaniem door iedereen aanwezig op de algemene vergadering aanvaard. Door omstandigheden is er op dit moment geen raad van mede-eigendom meer actief. Een bepaalde persoon beweerd nu dat ik geen werken kan laten starten = het uitvoeren van mijn mandaat omdat er geen raad van mede-eigendom is. Ik zou eerst moeten deel uitmaken van de nieuwe raad van mede-eigendom, die nog gekozen moet worden. grts

naicwill
Berichten: 715

#6 , 18 nov 2016 19:24

"Er is niet de wens om deze werken te beheren of te laten beslissen door de Syndicus"

Is volgens mij strijdig met wet,waarom hebben jullie syndicus?
Wat is het antwoord van uw syndicus op dit mandaat?
Ook de raad van mede eigendom kan hiervoor geen mandaat krijgen.
De vroegere raad van beheer kon dit misschien wel ,maar dat is
Reeds 6 jaar geleden.Het woord beheeris verdwenen,dus duidelijk.
"

Wet
Art. 577-8
§ 4 Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede-eigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht:
1° -
2° -
3° de beslissingen die de algemene vergadering heeft genomen, uit te voeren en te laten uitvoeren;
4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 nov 2016 20:10

Mogelijks is de syndicus minder technisch onderlegd in de bouwmaterie, en is TS dat wel. Daarom hebben, de mede-eigenaars hem dat mandaat gegeven.
Heb dat ook al voorgehad in één van mijn eigendommen. Syndicus was een zeer goede boekhouder, maar laat hem geen 2 bakstenen op elkaar leggen. Daarom hadden de 7 mede-eigenaars me tijdens de AV gevaagd om de zaak technische op te volgen (plannen, lastenboek, offertes vergelijken. werken opvolgen. Berstelling en betaling van de aannemers werd dan weer gedaan door syndicus. gedaan door syndicus.
Dat is gewoon maximaal gebruik maken van de aanwezige expertise onder de mede-eigenaars. Dacht toch niet dat dit wettelijk verboden is?.

nosferatu130
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2016 20:57

@mava105: wat je zegt is de reden van mijn mandaat, goede boekhouder maar niet technisch onderlegt en de werkwijze is identiek zoals jij het hebt gedaan,beschreven

@naicwill: we hebben een syndicus voor de boekhouding, bestellingen en betalingen,afsluiten contracten,beheer concierge,AV etc. Onze syndicus is uitermate tevreden met deze werkwijze, en wij ook. Alleen hebben we een gepensioneerde jurist in het gebouw en die kijkt naar de wet en hij beweert dat een mede-eigenaar die een mandaat krijgt van de algemene vergadering eigenlijk niet kan. Alleen de raad van mede-eigendom kan dit verkrijgen.

naicwill
Berichten: 715

#9 , 19 nov 2016 06:48

U hebt een slechte syndicus.
Hoe is het mogelijk dat er geen raad van mede eigendom is in een blok van 110 kavels.
Of zijn er geen 20 appartementen?

Hij moet de verkiezing jaarlijks op de agenda zetten van de algemene vergadering.
Wet
Art. 577-8/1

In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht. Deze raad, die enkel bestaat uit mede-eigenaars, wordt ermee belast erop toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert, onverminderd artikel 577-8/2.
Verder heeft de jurist gelijk,een mede eigenaar kan geen mandaat krijgen,enkel de raad
Wet
Behoudens de bij wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden kan de raad van mede-eigendom ongeacht welke andere opdracht of delegatie krijgen, zo de algemene vergadering daar met een meerderheid van drie vierde van de stemmen toe beslist. Een door de algemene vergadering verleende opdracht of delegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaa.

Waaruit bestaat uw opdracht?indien mogelijk in detail om te zien of het mag zoals Mava105 zegt.
Ik denk niet dat het dat is wat Mava105 bedoelt.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

nosferatu130
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 nov 2016 11:26

@naicwill

of we nu een slechte syndicus hebben wil ik nog in het midden laten. Deze raad van mede-eigendom was er en heeft ontslag genomen op de laatste algemene vergadering en er hebben zich geen nieuwe kandidaten gemeld. Geen kandidaten, geen raad van mede-eigendom meer maar dit is dan weer een aparte discussie.

Er zijn iniderdaad 110 appartementen

Volgens mij ontbreekt er in art 577-8/1 een woord om duidelijkheid te scheppen aangaande mijn vraag. Kwestie van interpretatie

"Behoudens de bij wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden kan de raad van mede-eigendom ongeacht.... " of;

"Behoudens de bij wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden kan ALLEEN de raad van mede-eigendom ongeacht...." Het woord Alleen maakt hier een groot verschil. De wet zegt dat de raad van mede-eigendom naast z'n hoofdtaak nl de controlerende functie ook andere taken kan krijgen mits zo beslist door de algemene vergadering. De wet zegt mijns inziens niet dat het enkel de raad van mede-eigendom is die dit kan krijgen. Nu het is volgens mij een kwestie van interpretatie

Wat betreft mijn mandaat

Specifiek omschreven. "De algemene vergadering geeft een mandaat aan Mr x voor de beslissing en opvolging van de werken (zijnde vervangen van branddeuren) voor een maximum van 5000€ excl BTW"

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 nov 2016 16:09

Over hoeveel branddeuren gaat het? Indien 110 deuren zal je met uw 5000 € niet ver komen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”