Gemeenschappelijke voordeur steeds van het slot

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

Gemeenschappelijke voordeur steeds van het slot

#1 , 16 nov 2016 22:21

Beste forumleden,

Ik mag reeds geruime tijd vaststellen, en ondanks dit onderwerp al meerdere keren op eigenaarsvergaderingen ter sprake gebracht geweest, dat de gemeenschappelijke voordeur door één bepaalde eigenaar steeds van het slot word gezet.

Dit doet zij om zelf zonder sleutel het gebouw te kunnen betreden, en of haar bezoekers toe te laten hetzelfde te doen.

Vandaag mocht ik dit weer opmerken dat zij het gebouw betrad zonder gebruik van een sleutel, dit op een moment dat een kameraad (politie rechercheur) bij mij op bezoek komt en ik deze deur wou openen, toen zij mij passeerde op de gemeenschappelijke hall, maakte zij mij duidelijk dat zij dit slot uitschakelt.

Ik heb vervolgens dit parlefoon-slot weer opgezet, om een uur later op te merken dat dit weer uitgeschakeld werd, en vermoedelijk een andere bewoner dit bij het betreden heeft opgemerkt en de deur met de sleutel heeft op slot gedaan, vermoedelijk omdat deze dacht dat er iets mis was met het slot.

Deze eigenaresse beweert steeds bij hoog en laag op eigenaarsvergaderingen dat zij zulks niet doet, en dat het iemand anders in het gebouw is.

Deze persoon is ook op de hoogte van de poging tot inbraak in mijn appartement op het gelijkvloers in 2014, en ondanks dit probleem zoals reeds vermeld meerdere keren is aangehaald, blijft volharden in de boosheid.

Na deze poging tot inbraak werd er een deurpomp geplaatst, maar door dit gedrag word ook deze teniet gedaan. (vroeger gebeurde het dat deze deur wagewijd open werd aangetroffen).

Nu, eind december vertrek ik 25 dagen op reis, en gezien dit gedrag, met een bang hart.

Deze maand is er nog een eigenaarsvergadering inzake het neerleggen van het beheer in eigen hand, het zoeken naar een syndicus, (en dit ook weer veroorzaakt door de onregelmatige betalingen door deze persoon), hierop zal zij wederom voor de zoveelste maal aangesproken worden op haar gedrag, maar ik weet dat zij weer zal ontkennen en de vinger gaat wijzen naar andere bewoners.

Nu, mijn eigenlijke vraag, kan ik deze persoon verantwoordelijk stellen voor haar gedrag, indien er tijdens mijn afwezigheid wederom een poging tot inbraak zou voorvallen, en dit zonder een geforceerde gemeenschappelijke voordeur?

Ik heb alleszins een getuige die duidelijk gehoord heeft dat zij dit bewust doet.

Deze vraag zal nogmaals in het verslag van de eigenaarsvergadering opgenomen worden, maar vrees dat dit niets gaat uithalen.

Wat is jullie advies in deze, om dit toch af te kunnen dwingen?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 nov 2016 22:41

Neen, u zal moeten bewijzen door opnames of getuigen dat zij dat effectief doet.
Maar dat wil nog niet zeggen dat er een oorzakelijk verband is tussen openen en inbraak.
Wat staat er in de verzekeringspolis van het gebouw.
In een appartementsgebouw dat ik ken wordt na het openen van de deur het slot automatisch geactiveerd en kan niet meer geopend worden zonder badge of sleutel.

Is er al voorzien in reglement dat deur steeds op nachtslot moet zijn na vb 22 uur
Dan zal u qua niet betalen ook regels moeten voorzien inzake betalingen van de AS en andere kosten voor herinnering schrijven.
Indien de som oploopt zal men naar vrederechter moeten voor eventuele beslagen op huurinkomsten of op appartement zelf.
Syndicus zeker laten nagaan of er een schuldenregeling is voor die dame en bij werk of er loonbeslag mogelijk is.

Hoeveel appartementen?
Is de basisakte aangepast aan de wet van 2010 - in voege 2014?
Basisakte - reglement van het gebouw - huishoudelijk reglement.

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#3 , 16 nov 2016 23:23

Dag Franciscus,

Ik heb inderdaad een getuige (rechercheur politie) die op bezoek kwam, en haar duidelijk heeft horen zeggen dat zij deze deur van het slot zet.

Is het misschien best dat ik deze persoon een verklaring laat opmaken en ondertekenen?

Deze deur is hier nooit op nachtslot gedaan geweest, maar na de poging tot inbraak bij mij, is er een deurpomp geplaatst daar deze gemeenschappelijke voordeur meermaals wagewijd open aangetroffen werd, en de hoger gelegen verdiepen de gewoonte hebben zonder controle de deur te openen met de parlefoon, en zo kan ieder die hier niet hoort binnen.

Deze dame is aangesproken geweest op haar onregelmatige betalingen, en heeft hier de verantwoordelijke van het beheer onbeschoft van antwoord gediend, met als gevolg dat de boeken weer in handen zullen gaan van een syndic kantoor, de inzet is hier schaars en word louter door 1 eigenaresse, haar vriend en mij gedaan, de twee andere verdiepen laten alle werk aan ons over en tonen totaal géén respect voor de belangeloze inzet.

Het betreft hier een gebouw van vier appartementen, en er werden leefregels bepaald (ondertekend door alle eigenaars), maar aan deze regels veegt men hier gewoon zijn voeten.

Er zijn nog andere bewoners met klachten over dit bepaalde verdiep, maar meer als een klacht uiten tegen mij persoonlijk, om vervolgens te gaan zwijgen op een eigenaarsvergadering zit er niet in, en ben ik de enige die problemen hier aankaart en dus ook de slechte persoon in het gebouw.

Aanpassing basisakte?, nooit van gehoord Franciscus, ik denk dat de basisakte hier nog dateert van de jaren '60.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 17 nov 2016 06:22

De wet verplicht u volgens advocaat Mark Huygen inderdaad niet uw deuren te sluiten. “Dit is een probleem dat dient besproken en opgelost te worden binnen de schoot van de vergadering van mede-eigenaars.”

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... ntsgebouw/
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 17 nov 2016 06:52

"Is er al voorzien in reglement dat deur steeds op nachtslot moet zijn na vb 22 uur"

Opmerking: sommige huishoudelijke reglementen van appartementsgebouwen verplichten de eigenaars om de voordeur na een bepaald uur met de sleutel op slot te doen. Zo kan men niemand meer binnenlaten via de parlofoon zonder fysiek aan de deur te gaan kijken om wie het gaat. In geval van twijfel, controleer dan met de brandweer of dergelijke oplossingen wel toegelaten zijn. Men moet bijvoorbeeld vermijden dat mensen die zonder hun sleutel het gebouw willen ontvluchten geblokkeerd worden aan de voordeur!.
http://www.quimmo.be/nl/blog/inbraakbev ... artementen
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#6 , 17 nov 2016 07:23

Het gaat mij niet om het op slot doen met een sleutel Naicwill, het gaat mij erover dat men het parlefoonslot uitschakelt (klein klepje in de slotopening) om zo steeds zonder probleem binnen en buiten te kunnen zonder een sleutel te gebruiken van buitenaf

Het betreft een gemeenschappelijke voordeur, en zulks heeft enkel een deurgreep aan de buitenkant, en geen deurkruk.

Wat deze persoon doet is uit gemakzucht, en ondanks op de vergadering dit onderwerp al meerdere malen werd aangehaald en verduidelijkt, zij ontkent dit te doen en de vinger naar anderen wijst.

En dit inbrekertje?, die betrapte ik op klaarlichte dag, maakt niet uit op welk uur van de dag je zulk uitschot aan de deur krijgt, feit blijft dat de mensen te laks zijn controle uit te voeren wie er aan de deur staat, maar geconfronteerd met de vraag, doen ze het allemaal wel.

naicwill
Berichten: 715

#7 , 17 nov 2016 07:40

"Aanpassing basisakte?, nooit van gehoord Franciscus, ik denk dat de basisakte hier nog dateert van de jaren '60."

Is artikel 577-3 en volgende van toepassing bij jullie,m.a.w. Is de appartementswet bij
Jullie van toepassinf?

http://www.villajuris.be/index.php/actu ... tementswet
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 17 nov 2016 07:46

"Het gaat mij niet om het op slot doen met een sleutel Naicwill,"
Mijn antwwrd was bedoeld op de repliek van Franciscus over nachtslot..
De syndicus moet het inwendig reglement doen naleven, maar is jullie bkok onderwrpen aan de appartementswet.?

http://www.quimmo.be/nl/blog/syndicus-r ... leven-0033
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#9 , 17 nov 2016 08:23

Goede morgen Naicwill,

Momenteel is er dus géén syndicus, door oplichting werd het beheer in eigen hand genomen, maar word weer neergelegd door het gedrag van vernoemde, en zal er terug een kantoor moeten gezocht worden.

Er werd een akte opgesteld aangaande leefregels en ondertekend, maar ook dit word naast zich neergelegd door voornoemde, en er volgen géén sancties daar degene die het beheer momenteel doet (haar appartement verhuurd) en zich niets van de problemen hier wil aantrekken, er is dus géén aanspreekpunt, en blijft alles zonder gevolg.

Ik heb hier al van alles mogen meemaken en vaststellen, gaande van nachtlawaai, oneigenlijk aftakken van elektriciteit, bedrog in de waterverdeling, (en dit door de verdiepen die zich niet mee inzetten), zoals gezegd, hier klaagt men, maar niet op een eigenaarsvergadering, dan worden de klagers stil en ben ik de enigen die onregelmatigheden aankaart.

Of dit gebouw onderworpen is aan de appartementswet, weet ik niet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 17 nov 2016 08:32

Het gaat mij niet om het op slot doen met een sleutel Naicwill, het gaat mij erover dat men het parlofoonslot uitschakelt (klein klepje in de slotopening) om zo steeds zonder probleem binnen en buiten te kunnen zonder een sleutel te gebruiken van buitenaf
Wat lijm kan wonderen doen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 nov 2016 10:47

De deur op nachtslot doen wordt sterk afgeraden door de hulpdiensten. Wat ga je doen als je alleen thuis bent en hebt dringend de hulpdiensten nodig (100/112/115) Die mannen staan dan voor een gesloten deur midden in de nacht. Wie gaat die deur dan opendoen om u dringend te kunnen helpen?

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#12 , 17 nov 2016 13:26

LOL Oude Belg :), beetje seconden lijm er aan (als dat houd tenminste)

En Mava105, nergens haal ik zelf aan dat de deze deur op nachtslot moet, maar een minimum aan veiligheid mag er wel wezen, en als één van mijn buren vind dat zij anderen dit veiligheidsgevoel mag afnemen, door de gemeenschappelijke voordeur te ontgrendelen van de parlefoon (zij heeft trouwens als enige een veligheidsdeur) doet ze maar, maar dit zal gevolgen gaan hebben.

Trouwens ik zal mijn lange ladder is weer buiten plaatsen achteraan het gebouw, kwestie van een potentiele inbreker de kans te geven om zich gemakkelijker naar haar terras te begeven, waar het bij haar niet beveiligd is, probleem is dat deze buren (en t'zal in de cultuur zitten) zaken wegnemen zonder ook maar toestemming te vragen aan de eigenaar.

Alarm staat hier na lange tijd weer ingeschakeld, ik wens met een gerust gemoed mijn appartement te verlaten.

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#13 , 23 nov 2016 15:04

En het verdere verloop van het verhaal gaat als volgt,

Degene die het beheer doet heeft betreffende buurvrouw aangesproken op dit feit, en naar goede en vaste gewoonte, volgde ontkenning!

En dan tegen mij en mijn maat zeggen dat zij het is, hier vraag ik me dan af waar ze eigenlijk mee bezig is?

De Chinese buurvrouw vertelde mij dat haar zoon die dag de gemeenschappelijke voordeur los heeft aangetroffen en daar deze vermoedde dat het slot stuk was, deze deur op slot gedaan met de sleutel, dit is dan een goed uur later nadat ik dit parlefoonslotje weer geactiveerd had, heeft zij het weer gedeactiveerd, maar op eigenaarsvergaderingen de schone schijn spelen.

Beheerder vraagt (daar deze hier niet woont) aan Chinese buurvrouw van ook eens haar gedacht te zeggen hierover tegen dader, maar iets zegt mij dat dit niet gaat gebeuren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 23 nov 2016 15:57

Zet dat pinnetje in het slot vast met wat siliconen, en het probleem is opgelost voor zeer lange tijd (totdat er een nieuw slot in komt)

Pelikaan
Berichten: 154

#15 , 23 nov 2016 19:48

De gemeenschappelijke voordeur mag nooit op slot gedaan worden, indien de interne brandsignalisatie van de residentie aangeeft dat deze voordeur tevens dienstig is als nooduitgang (wat meestal zo is).

In onze residentie was een lid van de Raad van Mede-eigendom van mening dat deze voordeur om 22.00 u op slot moest om veiligheidsredenen.
Omdat deze persoon bleef volhouden in de boosheid (en effectief tot de daad overging om deze te sluiten), heb ik de Syndicus hierop gewezen en de aandacht expliciet gevestigd op de imperatieve brandwetgeving. Deze aangelegenheid werd door mij ook op de agenda geplaatst van de Algemene Vergadering.

Omdat de Syndicus inzag dat dit tot problemen zou kunnen leiden bij een uitslaande brand, heeft hij zich nadien in bijkomende orde ingedekt met een bericht aan alle Mede-eigenaars, ten einde orde op zaken te stellen.

Memo gericht aan de bewoners =
Tijdens de laatste algemene vergadering werd dit onderwerp reeds aangehaald. Omdat het zo ontzettend belangrijk is, stuurt de syndicus nog een apart schrijven uit. De nooduitgangen moeten steeds ten alle tijde vrij blijven. De sasdeur mag niet met de sleutel gesloten worden. In geval van brand of nood moet men steeds de residentie kunnen verlaten. Verhuurders, gelieve ook uw huurders hiervan op de hoogte te stellen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”