Stationeren en Parkeren op de toegangswegen

Gilberti
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Stationeren en Parkeren op de toegangswegen

#1 , 07 nov 2016 15:55

Onderaan ons appartementsgebouw bevinden zich diverse winkels, die soms wel, soms niet eigenaar zijn van een aangekochte of gehuurde parkeerplaats. Rond de middag is er een toeloop van klanten die , indien er geen of onvoldoende parkeerplaatsen vrij zijn.. het maakt niet uit of die parkeerplaatsen van een andere eigenaar zijn, hun auto's stationeren soms voor langere tijd parkeren op de toegangswegen naar de private parkeerplaatsen. Zo stationeren/parkeren ze auto op de toegang tot het appartementsgebouw( lekkende olie),langs het gebouw waardoor de appartementen niet meer toegankelijk zijn voor bv. de brandweer indien dit nodig mocht zijn. Einde werkdag worden de eigen auto's voor de rest van de avond en de nacht op de toegangswegen geparkeerd, weliswaar zonder de toegang tot de parkeerplaatsen te verhinderen. Eigenaars vinden het ook hinderlijk dat leveranciers voor korte of langere tijd de opritten bezetten ( en dat is wel hinderlijk voor het bereiken van de parkeerplaatsen) met draaiende airco voor de bewaring van de goederen. Kortom we hebben geluidshinder, leveranciers verhinderen voor korte of lange tijd het bereiken van de parkeerplaatsen, de opritten worden gebruikt als stationeer en/of parkeerplaats..soms zelfs een ganse nacht lang. Wat kunnen we daar tegen doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2016 16:21

hun auto's stationeren soms voor langere tijd parkeren op de toegangswegen naar de private parkeerplaatsen.
Als er geen parkeerverbod geldt daar, dan mag dit (in acht nemen van artikel 25.1 van de wegcode).
Zo stationeren/parkeren ze auto op de toegang tot het appartementsgebouw( lekkende olie),
Olie lekken mag niet volgens artikel 81.3.1 van de wegcode.
langs het gebouw waardoor de appartementen niet meer toegankelijk zijn voor bv. de brandweer indien dit nodig mocht zijn.
Zou verboden kunnen zijn als artikel 25.1 van de wegcode geschonden wordt.

Etc...
Wat kunnen we daar tegen doen ?
Politie bellen... Veel meer kan u niet doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gilberti
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2016 16:44

Bedankt voor uw reactie, maar art. 25 van de wegcode regelt het gebruik van de openbare weg en het gaat hier over private weg.. zowel de toegangswegen als de parkeerplaatsen bevinden zich niet op de openbare weg, met als gevolg dat ook de politie niet wenst tussen te komen. Dit laatste begrijp ik niet. Indien ik morgen kom parkeren op uw persoonlijke oprit van uw huis dan komt de politie niet tussen omdat het voorval zich afspeelt op een private eigendom ?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2016 17:05

Ah, OK. U sprak wel over private parkeerplaatsen, maar niet over private toegangswegen. Ik dacht dus dat de toegangswegen wel openbaar waren (zie http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /457-t4hs1). Als het echt private toegangswegen betreft die ook dusdanig aangeduid zijn, kan je die wagens laten takelen. Let wel: u moet dan zelf de takelkosten betalen en deze via gerechtelijke weg proberen terugvorderen van de eigenaars van de wagens... Politie zal in dit geval inderdaad niet tussenkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 nov 2016 19:58

Op de volgende AV laten beslissen dat er een slagboom met kaartlezer wordt geplaatst aan het begin van de private weg.
Bij mijn zuster (blok van 180 appartementen) is dat ook zo.



Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”