vraag mbt mede-eigendom

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Re: vraag mbt mede-eigendom

#16 , 16 nov 2016 10:52

Asperger schreef:

"Ik ben van mening dat de boekhoudregels zoals ze bij KB zijn opgelegd niet (goed) sporen met de Belgische wetgeving op de gedwongen mede-eigendom."

De boekhoudregels leggen aan alle VME's een identiek systeem op van registratie van de boekhoudkundige verrichtingen en bepalen volgens welke norm de inventaris dient opgemaakt.
Deze inventaris geeft de kosten weer die over de mede-eigenaars dienen verdeeld.

De boekhoudwetgeving zegt nergens hoe deze kosten dienen omgeslagen te worden naar de mede-eigenaars.

De boekhoudwetgeving kan dan ook niet in conflict komen met het BW, en al zeker niet met het aangehaalde § 2.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 16 nov 2016 11:01

De boekhoudwetgeving zegt nergens hoe deze kosten dienen omgeslagen te worden naar de mede-eigenaars.

Dat is nu net het "probleem". Wat is het nut van een boekhouding als ze niet geconcipieerd is om een correcte kostenverdeling tussen de eigenaars te bewerkstelligen.

De vraag van TS ging over de kostenverdeling tussen de eigenaars, niet over de boekhoudregels. Daarom ben ik van mening dat mijn eerste antwoord correct is en zijn de opmerkingen over de boekhoudprincipes niet relevant voor de vraag van TS. Ze zullen hem eerder in verwarring brengen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 nov 2016 11:31

Om tot een correcte kostenverdeling te komen zijn er 2 zaken noodzakelijk.

1) Het bepalen van de te verdelen kost. Dit dient te gebeuren volgens de regels opgelegd door de boekhoudwetgeving.

2) De wijze waarop deze kosten dienen omgeslagen naar de privatieven. Dit wordt geregeld in het BW en de basisakte.

Het nut van de huidige boekhoudwetgeving is dat in tegenstelling tot vroeger er nu eenduidige regels zijn hoe die kost bepaald wordt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 16 nov 2016 13:29

De vraag gaat over wat de oude eigenaar (nog) moet betalen en wat de nieuwe eigenaar moet betalen. De wetgeving, reeds vermeld, spreekt van UITGAVEN in dat verband, niet van KOSTEN.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”