Ophoging terrein buur, plaatsen afsluiting ??

Rzesse
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ophoging terrein buur, plaatsen afsluiting ??

#1 , 02 nov 2016 23:11

Onze woning werd meest links gebouwd in een verkaveling van 4 half open bebouwingen. Het stuk rechts naast ons lag tot vorige week reeds 5 jaar te koop. Het stuk daarnaast werd kortelings na ons ook bebouwd. Ook even vermelden dat de verkaveling zich bevind zich in een watergevoelig gebied met halverwege de tuin het begin van natuurgebied.
In de verkavelingsvoorwaarden staat duidelijk vermeld dat na het terras het oorspronkelijke tuinniveau zo goed mogelijk dient hersteld te worden. De andere reeds aanwezige buur liet in zijn bouwaanvraagplannen de tuin afhellend van het terras naar de achterkant van de tuin optekenen. Deze laatste liet dan ook tegen alle verkavelingsvoorwaarden in zijn tuin ophogen om het afhellend tuinniveau te bekomen met alle gevolgen vandien.. Bij hevige regen of bij kans op overstroming kan het water niet meer weg en kan het niet meer gelijkmatig verdeeld worden over de volledige verkaveling.. Zelf diende ik al klacht in eerst bij de gemeente en nadien tot zelfs bij de provincie en ombudsman.. Hij moest eenmalig 80m3 afgraven, wat hij deed maar gewoon terug aanvulde met nieuwe teelaarde waardoor het niveau nu gewoon terug hetzelfde is en er geen controle meer over plaats vond achteraf.. Nu zou hij laatst toch opnieuw opgeroepen geweest zijn door de rechtbank waar ik nog geen uitspraak over ken. Afwachten dus terug.. Ondertussen liet de eigenaar, die het stuk grond tussen mij en die buur probeerde te verkopen, dit terrein ook ophogen zonder enige bouwvergunning of toelating! De aangevoerde grond helt nu af naar onze tuin waardoor al het water gewoon bij ons afgevoerd zal worden en het riskant wordt om een afsluiting te plaatsen! Daarbij werd het stuk grond dan toch vorige week verkocht aan een nieuwe eigenaar waarvan ik geen gegevens kan bemachtigen. Daarom mijn vraag: mag deze aangevoerde grond nu zo maar blijven liggen en hoe kan ik hem duidelijk maken en bewijzen dat dit niet het oorspronkelijke niveau is en hij zich moet gelijk leggen met onze tuin, ook al hoogde die andere buur zijn terrein op tegen alle voorwaarden in?? Ik zou willen een afsluiting zetten, zet ik deze dan best op mijn eigendom zodat hij geen extra grond kan ophogen tot tegen mijn platen of toch gewoon op de scheidingslijn aangezien het stuk al 5 jaar te koop lag??
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 03 nov 2016 11:06

Afsluiting op uw eigen grond.
Op de scheidingslijn is niet toegelaten zonder akkoord van de buren.

Los van alle verkavelingsvoorwaarden die u hier opsomt...

Artikel 640 BW
""
 Art. 640. Lager gelegen erven zijn jegens de hoger liggende gehouden het water te ontvangen dat daarvan buiten 's mensen toedoen natuurlijk afloopt.
  De eigenaar van het lager gelegen erf mag geen dijk opwerpen waardoor de afloop verhinderd wordt.
  De eigenaar van het hoger gelegen erf mag niets doen waardoor de erfdienstbaarheid van het lager gelegen erf verzwaard wordt.

""

Uw "erfdienstbaarheid" (lees opvangen van water) is dus verzwaard door de acties van uw buren. Dit is niet toegelaten en zij moeten zorgen voor een oplossing.

Mijn ervaring leert mij dat de gemeente dit niet als prioriteit ziet. Indien u echt een oplossing wenst zal u de zaak moeten laten voorkomen bij het vredegerecht en een dwansom eisen per dag dat u nog het water van uw buur moet opvangen. Dit verhindert hem het vonnis uit te voeren om enkele tijd later weer zijn tuin op te hogen.

Een advocaat is overbodig aangezien de wet duidelijk is. Het is niet toegestaan, een andere uitspraak is niet mogelijk.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 nov 2016 12:10

en een dwansom eisen per dag dat u nog het water van uw buur moet opvangen. .
Is dat dan per effectieve regendag of telt dit voor de hele periode dat de overtreding is blijven bestaan (dus ook voor niet regendagen)

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 03 nov 2016 12:24

en een dwansom eisen per dag dat u nog het water van uw buur moet opvangen. .
Is dat dan per effectieve regendag of telt dit voor de hele periode dat de overtreding is blijven bestaan (dus ook voor niet regendagen)
een dwangsom definieert zich in de tijd. Dus per dag dat de overtreding blijft bestaan na de einddatum bepaald door de rechtbank. Een dwangsom draait niet rond de schade die men veroorzaakt, maar om het negeren van een vonnis.

Rzesse
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2016 10:21

Bedankt voor de duidelijke reacties!
Hieruit kan ik dus best concluderen denk ik dat we best een afsluiting zetten op onze eigendom en er op die manier niet mag/kan opgehoogd worden tegen onze betonplaten aangezien men dan grond op onze eigendom aanvult?

mjers
Berichten: 1788

#6 , 09 nov 2016 10:41

Men mag de grond niet laten rusten tegen uw afsluiting. Simpelweg omdat dit jouw afsluiting is. De buur mag geen gebruik maken van zaken waar hij geen eigenaar is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”