Sterk verminderde lichtinval door nieuwbouwproject

Theo Fiel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Sterk verminderde lichtinval door nieuwbouwproject

#1 , 02 nov 2016 21:01

We zitten met een vraag of bezorgdheid in verband met (sterk) verminderde lichtinval in onze huidige woning omwille van een nieuwbouwproject op het perceel tegenover ons.

Het gaat om een project dat deels uitgeeft op onze straat, en deels op een straat aan een andere zijde. Aan onze kant zou het gaan om drie bouwlagen, waarvan de bovenste bouwlaag een setback is. Deze setback sluit niet direct aan op de bestaande woning rechts ervan, waardoor de nieuwbouw daar iets lager zou zijn als het huis van de rechterburen. De setback zelf zal echter een goede 50 cm hoger zijn als datzelfde huis. Blijkbaar kan het zo in de toekomst aansluiten aan een nog aan te vragen nieuwbouwproject links ervan. Dit zal vermoedelijk even hoog of zelfs hoger worden.

Zover we weten, kan er probleemloos gebouwd worden tot dezelfde hoogte als de andere gebouwen aan die zijde van onze straat. Dat zou dus sowieso lichtverlies voor ons meebrengen. Maar de vraag is of ze effectief een halve meter hoger mogen gaan?

In ondergeschikt belang, komt er aan de voorzijde van de setback ook een ruim terras dat uitkijkt op onder andere onze woning. Dit kan dus in de toekomst ook invloed hebben op onze privacy. Zeker als we bijvoorbeeld meer licht willen binnenhalen door in de toekomst meer en/of grotere ramen te plaatsen (of andere kunstgrepen om zonlicht binnen te trekken). Dit brengt natuurlijk een kost met zich mee.

De vraag is dus, hebben we een poot om op te staan als we bezwaar indienen? Volgens wat we op het internet terugvinden, is de wetgeving rond 'lichten en zichten' vooral van toepassing op naburen, dus van aangrenzende percelen. Zien we iets over het hoofd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 nov 2016 11:38

Denk het niet. Dat mensen uw privacy zouden schade door naar uw woning te kijken is er ver over, zeker als ze aan de overzijde van de straat staan. Het vergroten van uw ramen om meer licht binnen te laten zal waarschijnlijk geweigerd.
Wat zeggen de stedenbouwkundige voorschriften? Worden door de nieuwe situatie uw rechten op "lichten en zichten" geweld aangedaan?
https://stedenbouw.irisnet.be/spelregel ... jk-wetboek
http://www.habitos.be/nl/bouwen/wet-ver ... uren-4063/

mjers
Berichten: 1788

#3 , 03 nov 2016 12:02

Het vermoeden van mava kan ik met zekerheid bevestigen.

Aangezien het nieuwbouwproject zich in een reeds bestaande verkaveling bevindt is het project reeds aan een openbaar onderzoek onderworpen, vergunningen zijn afgeleverd en goedgekeurd.
Wat u nu wil is dat diezelfde mensen die het project hebben goedgekeurd hun eerdere besluit nu gaan tegenspreken en het ontwerp aanpassen. U begrijpt ook wel dat de kans onbestaande is dat dit effectief gebeurd.

Wat u nu nog rest is naar de vrederechter te stappen en klacht in te dienen op basis van onredelijke burenhinder. De rechter zal uw woning bezoeken en een oordeel vellen. De kans dat het vonnis in uw voordeel is is quasi nihil. Net omdat er al een vergunning is afgeleverd. Dus "experts" hebben de zaak dus al bekeken en als aanvaardbaar beschouwd. De situatie moet al heel frapant zijn als de rechter tegen dit oordeel zou ingaan.
Als het onwerp van het project zou aangepast worden dan betekent dit dat iedere verkoopsovereenkomst ongeldig geworden is. Een financiele ramp dus, ook deze reden speelt mee. Het voordeel dat 1 persoon mogelijks kan hebben zou nooit opwegen tegen het nadeel dat de gemeenschap zou hebben.
Dus zelfs als uw eis volledig terecht zou zijn, dan nog zou het vonnis op basis van rechtsmisbruik geen uitgemaakte zaak zijn. Er zijn teveel belangen die hier meespelen.

Het spreekt voor zich dat u zelf zal moeten instaan voor de kosten die u moet doen om uw privacy te bewaren.

Reclame

Theo Fiel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2016 15:10

Bedankt voor de reacties.

Nu ik mijn oorspronkelijke bericht nalees en dit aan deze antwoorden toets, merk ik dat ik niet overal even volledig ben geweest.

Het openbaar onderzoek loopt momenteel nog. Er is dus met andere woorden nog geen enkele verkoopsovereenkomst getekend en ook geen enkele steen gelegd. Het kavel zoals het er nu bij ligt, kan je nog het best omschrijven als toevallige parking. We hebben de plannen op het gemeentehuis ingekeken en op basis hiervan zijn we gezamenlijk tot het besluit gekomen we wel degelijk met een bezorgdheid zitten.

Wat ons 'sterkt' in dat gevoel, is het feit dat de ontwikkelaar van het project ondertussen wel al bij de naburen (onze schuin-tegenover-buren, dus) is gaan aankloppen met de plannen. Deze personen zaten met eenzelfde bezorgdheid in verband met lichtverlies, waarna het architectenbureau een zonnestudie uitvoerde.

Er is mijn ogen dus geen enkele sprake van (zelfs maar een intentie tot) rechtsmisbruik of ander nodeloos gespartel. Dat we hardleers zijn en zouden weigeren dat men naar onze woning kijkt, beweren we ook nergens. We waren ons op het moment van de aankoop terdege bewust van het feit dàt het perceel ooit bebouwd kon worden, maar over de (extra) hoogte en de inplanting van het terras maken we ons dus zorgen. Ter volledigheid - het is een redelijk smalle straat en ons lijkt het alvast zo dat toekomstige bewoners via het terras pal onze slaapkamer zullen kunnen inkijken.

Ondertussen ben ik nog wat verder gaan graven en heb ik vernomen dat het begrip nabuurschap (waarvan sprake in het burgerlijk rechtboek) erg ruim geïnterpreteerd kan worden - eenieder die hinder kan ondervinden, wordt als buur beschouwd. Het is dus niet zuiver beperkt tot aanpalende percelen.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 03 nov 2016 15:25

Bedankt voor de reacties.

Nu ik mijn oorspronkelijke bericht nalees en dit aan deze antwoorden toets, merk ik dat ik niet overal even volledig ben geweest.

Het openbaar onderzoek loopt momenteel nog. Er is dus met andere woorden nog geen enkele verkoopsovereenkomst getekend en ook geen enkele steen gelegd. Het kavel zoals het er nu bij ligt, kan je nog het best omschrijven als toevallige parking. We hebben de plannen op het gemeentehuis ingekeken en op basis hiervan zijn we gezamenlijk tot het besluit gekomen we wel degelijk met een bezorgdheid zitten.

Wat ons 'sterkt' in dat gevoel, is het feit dat de ontwikkelaar van het project ondertussen wel al bij de naburen (onze schuin-tegenover-buren, dus) is gaan aankloppen met de plannen. Deze personen zaten met eenzelfde bezorgdheid in verband met lichtverlies, waarna het architectenbureau een zonnestudie uitvoerde.

Er is mijn ogen dus geen enkele sprake van (zelfs maar een intentie tot) rechtsmisbruik of ander nodeloos gespartel. Dat we hardleers zijn en zouden weigeren dat men naar onze woning kijkt, beweren we ook nergens. We waren ons op het moment van de aankoop terdege bewust van het feit dàt het perceel ooit bebouwd kon worden, maar over de (extra) hoogte en de inplanting van het terras maken we ons dus zorgen. Ter volledigheid - het is een redelijk smalle straat en ons lijkt het alvast zo dat toekomstige bewoners via het terras pal onze slaapkamer zullen kunnen inkijken.

Ondertussen ben ik nog wat verder gaan graven en heb ik vernomen dat het begrip nabuurschap (waarvan sprake in het burgerlijk rechtboek) erg ruim geïnterpreteerd kan worden - eenieder die hinder kan ondervinden, wordt als buur beschouwd. Het is dus niet zuiver beperkt tot aanpalende percelen.
Dan moet u zo vlug mogelijk verweer indienen bij de bevoegde instanties.
Meer kan u niet doen...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”