Haag perceelgrens

Ivonaomie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Haag perceelgrens

#1 , 02 nov 2016 17:56

Ik woon in een losstaand huis en rechts is mijn oprit 3 meter breed normaal.naast mijn oprit heeft de buur een beukehaag geplant enkele jaren geleden. Nu ik een afsluiting op mijn oprit Wouw een Houte poort zag ik dat de haag op mijn perceel stond zo een 15 cm .want er staan vooraan en achteraan perceelpalen van vroeger.graag had ik daar een afsluiting gehad zodat de honden niet door de haag kunnen ontsnappen alsook ik niet altij krassen maak op mijn auto als de haag in de zomer groeit. Nu was mijn vraag als de haag op mijn perceelstaat mag ik deze dan vervangen door een houten afsluiting?
( Wij hebben veel problemen met de buur zodus mondeling ga ik er niet uitkomen en op de gemeente hebben ze ook geen raad voor me graag wil ik weten wat ik kan doen )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 02 nov 2016 20:09

Een haag planten zonder toelating van beide eigenaars kan eenzijdig mits de planter 50cm van de perceelsgrens blijft. Als jij dus niet je akkoord gegeven hebt zal - als de haag er nog geen 30 jaar staat - de buur op uw eis de haag moeten wegnemen (tenzij jij of de vorige eigenaar de haag plantte want dan is het uw werk). Zelfs als (als dit het geval was) de vorige eigenaar akkoord ging met de aanplanting kan jij de verwijdering vragen indien de haag er nog geen 30 jaar staat.

Als t niet goedschiks gaat moet je naar de vrederechter (eerst verzoening proberen dan procederen). Op basis van je verhaal (enkele jaren geleden geplant en nu pas reageren dat er geen 3,5m is (3m + 50cm) lijkt mij bijna zeker goed af te lopen.

Ga wel eerst praten. Raar dat de gemeente deze basisprincipes uit het veldwetboek niet vertelde.

Als t een gemeenschappelijke haag is dan moet jij uw kant onderhouden.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 03 nov 2016 11:14

Die haag staat dus op uw eigendom? Kan uw buur bewijzen dat dit zijn haag is?

Indien niet, dan mag je de haag verwijderen en vervangen door een aflsuiting dat je tegen de erfgrens plaatst.

Zorg dat je wel zeker weet waar die erfgrens precies is en dat die haag wel degelijk jouw eigendom is.

Een haag die op jouw eigendom staat, wordt ook geacht jouw eigendom te zijn tenzij het tegendeel bewezen kan worden. Het is dus aan uw buur om te bewijzen dat dit zijn haag is.
Kan hij dit toch bewijzen, dan mag je niet raken aan die haag, maar zal je via de vrederechter een rooiing moeten eisen. Uitspraak zal altijd in uw voordeel zijn. De gerechtskosten worden u terugbetaald, een advocaat is hier overbodig.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”