Klomop op dak gebuur

KOPSHOEVEN
Topic Starter
Berichten: 15

Klomop op dak gebuur

#1 , 30 okt 2016 09:14

Onze tuin is gescheiden met de buur door een stal met zadeldak. Niemand blijkt te weten of de muur ala dan niet gemeenschappelijk is maar er is geen dakgoot en het regenwater loopt dus gewoon in mijn tuin en daarom vermoed ik dat de muur gemeenschappelijk is.
Nu is er discussie over klimop die al 35 jaar op de scheidingsmuur groeit en via de muur op het dak gekropen is. Wie is er verantwoorddlijk voor het verwijderen ervan?
Mvg C

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 30 okt 2016 10:04

De eigenaar van de klimop is verantwoordelijk voor de snoei.

Tussen ons en een buur is er ook een muur met klimop. Aan de voorkant loopt dat verder in tuindraad, eveneens begroeid met klimop. We hebben dat zo aangetroffen toen we hier bouwden. Ik veronderstel dat muur en draad van de buur zijn, maar zeker weet ik dat niet. Ook niet of ze al dan niet op de scheiding staan.
De klimop aan de muur wortelt aan onze kant, die aan de draad aan de kant van de buur. Maar er is nooit een probleem geweest. Stilzwijgend onderhouden we gewoon elk onze kant en wij zorgen uiteraard dat de klimop die aan onze kant wortelt, niet onder de dekpannen van de muur groeit.

iota
Berichten: 830

#3 , 30 okt 2016 10:15

Ga bij discussie dus na op wie zijn grond de klimop ontspringt.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 okt 2016 10:40

Is het zadeldak volledig gelegen boven de grond van uw buurman? Is er aan uw kant van die muur iets bevestigd in die muur? Indien neen, is de muur meer dan waarschijnlijk niet gemeenschappelijk en is de buur verplicht te zorgen voor de afvoer van zijn regenwater.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 30 okt 2016 15:09

Ga bij discussie dus na op wie zijn grond de klimop ontspringt.
klimop wortelt overal er een tak de grond raakt, en "ontspringt" vandaaruit verder. Het is onmogelijk na te gaan waar het eerste worteltje is gegroeid.

iota
Berichten: 830

#6 , 30 okt 2016 15:35

Het gaat om een scheidingsmuur van een stal, begroeid met klimop. De klimop is in die richting over het dak aan het groeien.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 30 okt 2016 18:16

In dat geval is degene waar de klimop wortelt volledig verantwoordelijk.

Een kennis van me kocht een lap grond, op de grens stond een verlaten woonhuis, totaal overwoekerd door "zijn" klimop. Hij werd door de vrederechter verplicht om de klimop te verwijderen en herstellingskosten (nu weet ik niet welk percentage) te betalen.

Was rare uitspraak want blijkbaar had de eigenaar van de woning nooit een probleem gehad toen de vorige eigenaar van de grond nog eigenaar was.

KOPSHOEVEN
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 31 okt 2016 19:45

Ik gan op zoek naar iemand die de klimop kan verwijderen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 okt 2016 19:48

Ik gan op zoek naar iemand die de klimop kan verwijderen.
dit zal je zeer snel vinden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”