Toestemming VME?

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Toestemming VME?

#1 , 29 okt 2016 13:07

Beste,

Kan er iemand mij concrete juridische informatie geven over het volgende aub?


Ik heb een appartement (1 grote app, genaamd type c in de basisakte) gekocht waarvoor ik een stedenbouwkundige vergunning heb aangevraagd om deze op te splitsen in 2 appartementen (genaamd type A & B, in de basisakte). Deze vergunning is goedgekeurd, op voorwaarde dat ik een fietsenstalling voorzie, ergens in het gebouw, wat niet mogelijk is. Tegen de voorwaarde van de fietsenstalling zijn wij in beroep gegaan, maar deze is niet ontvankelijk verklaard zodat wij een regularisatiedossier moeten indienen.

Mijn vraag is hierover is het volgende:
Zoals vermeld, staat in de basisakte dat verschillende verdiepingen in het gebouw (waaronder ook die van mij) bestaan uit appartement type a en b, en in een nota onderaan dat als beide appartementen zijn samengevoegd (wat bij mij het geval was) appartement type c is.
Als wij nu mijn appartement terug opsplitsen in type a en b, moet de basisakte dan veranderd worden?
De aandelen die behoren tot elke type appartement staan ook vermeld in de basisakte, dus daar hoeft ook niets in veranderd te worden.
Indien de basisakte veranderd moet worden, neem ik aan dat de vme hiervoor goedkeuring moet geven?


Bijkomend het volgende:
Opdat wij het appartement kunnen opsplitsen, moet ik enkele aanpassingen doorvoeren in de meterlokalen (gas en elektriciteit meters), zoals het voorzien van een branddeur en verluchting. Uiteraard moet ik ook een nieuwe elektriciteit en gasleiding trekken naar de kelder, die door de schachten van het gebouw moet voorzien worden (technisch perfect mogelijke zaken).
Voor de aanpassingen in de gemeenschappelijke delen heb ik, uiteraard, ook een goedkeuring nodig van de VME.
Het probleem is dat de vme hier niet gaat goedkeuren (gewoon omdat ze datniet willen). Kan ik in deze zin, de vme verplichten om deze aanpassingen toch goed te keuren? Alle kosten van de werken ga ik volledig op mij nemen, de bestemming van de gemeenschappelijke delen gaat niet veranderen en ik ga ook geen afbreuk doen op de rechten van de andere eigenaars.

Kan iemand hier de nodige juridische informatie over geven aub?


Met dank alvast voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 29 okt 2016 13:27

Wet
Art. 577-9

§ 4 Wanneer in de algemene vergadering de vereiste meerderheid niet wordt gehaald, kan iedere mede-eigenaar aan de rechter de toestemming vragen om zelfstandig op kosten van de vereniging, dringende en noodzakelijke werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke gedeelten.
Hij kan eveneens de toestemming vragen om op eigen kosten de werken uit te voeren die hij nuttig acht, zelfs aan de gemeenschappelijke gedeelten, wanneer de algemene vergadering zich zonder gegronde reden daartegen verzet.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2016 13:37

Heeft u ook enig idee of een aanpassing aan de basisakte in dit geval vereist is?

Met dank alvast voor uw antwoord.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 29 okt 2016 15:41

De toestemming van de algemene vergadering is nodig.
Welke meerderheid er nodig is hangt o.a. Af of er ook gemeenschappelijke delen
Ingepalmd worden voor de fietsstalling.
Er is ook een wijziging nodig van de basisakte want een splitsing heeft een invloed op de beschrijving van de privégedeelten in de basisakte..
Lees op indikator(vervang samenvoeging door splitsing) en ook volgende links

https://www.google.be/search?q=Mede-eig ... e&ie=UTF-8
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2016 16:44

Beste,

Belangrijk om nadruk op te leggen is het volgende:
In de huidige basisakte staat genoteerd dat mijn verdieping bestaat uit appartement type a en b. In een nota eronder staat dat als appartement a en b zijn samengevoegd, dit een appartement type c is (wat dus momenteel het geval is).
Ik wil dus van type c, een type a en b maken, dat reeds wordt vermeld in de basisakte.
Het is dus niet zozeer het samenvoegen, maar het opsplitsen van een appartement.

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 okt 2016 16:45

Is dan ook een wijziging nodig van de basisakte?

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 okt 2016 16:47

Nog een belangrijke punt is dat ook de verdeelsleutels en de aandelen in de gemeenschappelijke delen voor elke type reeds bepaald zijn in de basisakte...

naicwill
Berichten: 715

#8 , 29 okt 2016 18:36

Ook in uw basisakte staat het volgende

ELING 2. BESCHRIJVING VAN DE PRIVATIEVE KAVELS
Artikel 1. Omschrijving van het begrip "kavel"
De hierna beschreven gedeelten van het gebouw zijn bestemd om het voorwerp te worden van een uitsluitend of privatief eigendomsrecht. Elk onderdeel met een dergelijke bestemming wordt privatief gedeelte of kavel genoemd.
Artikel 2. Opsomming van de privatieve kavels
Daaronder staat dan de beschrijving van elke kave
Vb
11. Het appartement nummer 3.01 gelegen op het gelijkvloers aan de linkerzijde van het gebouw, wanneer men dit bekijkt van op de straat, omvattende:
a) in privatieve en uitsluitende eigendom: inkom, living, eetplaats, open keuken, berging, toilet, badkamer, twee slaapkamers, alsook het exclusief genotsrecht van het terras en de tuin aan de achterzijde.
b) in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid: zesentachtig/duizendsten (86/1.000sten) in de gemene delen, waaronder de grond.
http://www.foxinvest.be/uploads/project ... ebsite.pdf
Blz 11 Tot blz 14

Bij u staat dit groot appartement zo ook beschreven: nummer beschrijving wat privatief is, wat im medeigedom
Is en duizendsten in gemene delen.

Bij de splitsing moet dit gewijzigd wotden: elkappartement krijgteen nummer met beschrijving wat privatief
En gemeenschappelijk is en ook de duizendsten per appartement.
Dit is wat ik hierboven schreef:"Er is ook een wijziging nodig van de basisakte want een splitsing heeft een invloed op de beschrijving van de privégedeelten in de basisakte..
Lees dus goed de basiisaktewaar uw appartement beschreven is, dit moet nu tweemaal gebeuren.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#9 , 29 okt 2016 18:43

Indien de aandelen en de verdeelsleutels niet wijzigen is een volsrekte meerderheid voldoende

Hoe gaat ge aan uw fietsstalling geraken?

Volstrekte meerderheid betekent meer dan de helft van de stemmen (dus de helft van het aantal stemmen + 1 indien het aantal stemmen even is; de helft van het aantal stemmen + ½ indien het aantal oneven is).
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 okt 2016 19:36

Een fietsenstalling kan ik effectief niet voorzien... hiervoor gaan wij een regularisatiedossier indienen bij de gemeente en de provincie...

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 okt 2016 19:38

De beschrijving die u geeft, staat helemaal niet in de basisakte. Zoals aangegeven, staat vermeld dat mijn verdieping bestaat uit appartement type a en b, met onderaan een nota, zeggende dat indien a en b zijn samengevoegd, appartement type c van toepassing is...

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 okt 2016 19:40

Een gelijkaardige beschrijving: " appartement op het 4e verdieping, met x slaapkamers, badkamer, e.d.." staat in mijn aankoopakte, maar niet in de basisakte...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 29 okt 2016 19:42

De beschrijving die u geeft, staat helemaal niet in de basisakte. Zoals aangegeven, staat vermeld dat mijn verdieping bestaat uit appartement type a en b, met onderaan een nota, zeggende dat indien a en b zijn samengevoegd, appartement type c van toepassing is...
Hebben de andere appartementen ook een fietsenstalling?
Het komt me nogal raar over dat je voor het splitsen van een appartement naar de oorspronklijke toestand toe op uw kosten het gebouw zou moeten voorzien van een fietsenstalling. Het verband ontgaat me volledig.
Gelukkig eisen ze ook niet de aanleg van een zwembad!
Laatst gewijzigd door asperger op 29 okt 2016 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#14 , 29 okt 2016 20:02

Wet
Art. 577-4

§ 1 De basisakte en het reglement van mede-eigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere wijziging die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte. De basisakte bevat de beschrijving van het onroerend geheel en van de privatieve en gemeenschappelijke delen, alsook de bepaling van het aandeel van de gemeenschappelijke delen dat aan ieder privatief deel is verbonden, waarbij voor die bepaling rekening wordt gehouden met de respectieve waarde van deze delen die wordt bepaald in functie van de netto-vloeroppervlakte, de bestemming en de ligging van het privatieve deel, op grond van een met redenen omkleed verslag van een notaris, een landmeter-expert, een architect of een vastgoedmakelaar. Dit verslag wordt opgenomen in de basisakte..
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Verbouwerantwerpen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 okt 2016 20:22

De beschrijving die u geeft, staat helemaal niet in de basisakte. Zoals aangegeven, staat vermeld dat mijn verdieping bestaat uit appartement type a en b, met onderaan een nota, zeggende dat indien a en b zijn samengevoegd, appartement type c van toepassing is...
Hebben de andere appartementen ook een fietsenstalling?
Het komt me nogal raar over dat je voor het splitsen van een appartement naar de oorspronklijke toestand toe op uw kosten het gebouw zou moeten voorzien van een fietsenstalling. Het verband ontgaat me volledig.
Gelukkig eisen ze ook niet de aanleg van een zwembad!
Mja, dat zijn de regels in Antwerpen blijkbaar...
Niets dat ik daaraan kan doen.
Bij het bouwen van een nieuwe eenheid, moet je zowel een parkeerplaats als fietsenstallingen voorzien. Een parkeerplaats kan je gelukkig afkopen...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”