Buren willen over perceelgrens bouwen

Josianne47
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Buren willen over perceelgrens bouwen

#1 , 26 okt 2016 15:47

Mijn ouders zijn eigenaar van een bouwgrond voor een halfopen bebouwing. Zij hebben echter geen bouwplannen op deze bouwgrond. Er zal dus pas een huis op gebouwd worden als ze de grond ooit zouden verkopen.

Op de bouwgrond naast hen gaan andere mensen een halfopen bebouwing bouwen.

Deze mensen geven aan dat zij aan de kant van mijn ouders twee muren naast elkaar zouden mogen bouwen, met daartussen 4 cm isolatie, waarvan er één muur op de grond van mijn ouders gezet zou worden. Klopt het dat zij op de grond van mijn ouders mogen bouwen?

Hun voorkeur is echter om maar één muur te zetten op hun eigen grond en daar dan isolatie tegen te hangen. Ze baseren zich naar verluid op advies van hun architect en verwijzen naar de informatie op http://architectverhelst.be/nuttige-tip ... mene-muur/ Maar die isolatie zou ook over de perceelgrens komen. Klopt het dat zij met de isolatie over de perceelgrens mogen komen? Ze zeggen dat deze isolatie tijdelijk is en dat deze weer verwijderd wordt als we aanbouwen, maar omdat mijn ouders niet gaan aanbouwen is deze isolatie niet echt tijdelijk te noemen.

Mijn ouders willen absoluut niet dat ze voorbij de perceelgrens komen. Kunnen ze eisen dat de buren de perceelgrens gewoon niet overschrijden? Welke stappen zetten ze dan best?

Of is er niks tegen te doen en adviseer ik mijn ouders best om hier geen spel van te maken?

Dank bij voorbaat voor uw tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 26 okt 2016 16:16

De scheidingsmuur zal dus bestaan uit 2 muren met daartussen isolatie...

Dus het center van deze sheidingsmuur moet op de erfgrens komen. In dit geval zal de isolatie inderdaad met de helft op jullie bouwgrond komen.

Is normale manier van werken, ik snap het probleem niet echt? Waarom willen jullie ouders dit niet?

Josianne47
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2016 16:38

Omdat zij niet van plan zijn om een huis te bouwen.

Die andere mensen zouden liever maar één muur zetten. Dat is in het voordeel van mijn ouders denk ik, maar het probleem is dat ze dan een dikkere isolatie aanbrengen. Daar zouden ze dan nog platen of leien tegen willen doen. Ze zeggen wel dat die isolatie later weer verwijderd wordt als er wordt tegen gebouwd, maar dat is misschien pas over een jaar of 10. In de tussentijd zijn mijn ouders een strook grond kwijt.

Het zou eenvoudiger zijn als ze de muur afwerken op hun perceel. Dan heeft niemand anders er last van (zo redeneren mijn ouders).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2016 16:47

Omdat zij niet van plan zijn om een huis te bouwen.
En waarom zou dit dan de bouwplannen van de buren moeten blokkeren? Het is toch BOUWgrond?
Die andere mensen zouden liever maar één muur zetten. Dat is in het voordeel van mijn ouders denk ik, maar het probleem is dat ze dan een dikkere isolatie aanbrengen. Daar zouden ze dan nog platen of leien tegen willen doen. Ze zeggen wel dat die isolatie later weer verwijderd wordt als er wordt tegen gebouwd.
Lijkt me een correcte manier van aanpakken.
maar dat is misschien pas over een jaar of 10.
Daar kunnen de buren niet veel aan veranderen, niet?
In de tussentijd zijn mijn ouders een strook grond kwijt.
Kom, kom. Het is niet dat ze een halve meter verliezen, hé. Dat gaat hooguit over 10 cm.
Het zou eenvoudiger zijn als ze de muur afwerken op hun perceel. Dan heeft niemand anders er last van (zo redeneren mijn ouders).
Jawel, dan hebben de buren er last van, want dan leveren zij oppervlakte in, die ze niet zouden hoeven in te leveren.

Sorry, maar uw ouders zijn in mijn ogen niet echt redelijk. Als de bouwgronden bestemd zijn voor half-open bebouwing, dan hebben de buren het recht om de isolatie die zij tegen de muur gaan bevestigen, voor de helft over de perceelgrens te laten komen, aangezien de woning die op het perceel van uw ouders zou komen, die andere helft van de isolatie zou kunnen benutten. Dat die andere woning er voorlopig niet komt, is best mogelijk, maar moet je daarom de buren verbieden om hun woning langs één kant te isoleren? Een beetje redelijkheid is hier wel op zijn plaats, denk ik.

Mag ik vragen wat uw ouders momenteel doen met die grond? Welke overlast hebben ze van die paar centimeters isolatie die over de perceelgrens zou steken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Josianne47
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2016 16:52

Ze gebruiken deze grond als tuin. Ze willen een omheining zetten rondom hun perceel. Wat niet kan als dat huis daar staat, dan zouden ze hun omheining moeten onderbreken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2016 17:08

Ze gebruiken deze grond als tuin. Ze willen een omheining zetten rondom hun perceel. Wat niet kan als dat huis daar staat, dan zouden ze hun omheining moeten onderbreken.
Op de perceelgrens mogen ze die afsluiting sowieso niet zetten als de buren niet akkoord gaan. Deze zou dus toch al op hun eigen grond moeten gezet worden. Ze gaan de afsluiting dus hooguit een paar cm meer op hun grond moeten zetten dan wanneer er geen woning zou staan. Verder blijft het ook nog altijd bouwgrond voor een halfopen bebouwing. Als dit voor een rechtbank komt, hebben ze geen been om op te staan. Geen enkele rechter zal tegen de buren zeggen dat ze niet mogen bouwen op hun bouwgrond. Te gek om los te lopen.

Ik raad u aan om uw ouders tot rede te brengen en de buren niet onnodig last te bezorgen bij hun bouwproject. Wat ze voorstellen is volledig in orde. De eis van uw ouders dat de buren bouwoppervlakte zouden inleveren omdat uw ouders het zo willen, slaat nergens op.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#7 , 26 okt 2016 17:22

Ik kan enkel het antwoord van Tom bijtreden. Het is volledig correct.

De wens van uw ouders is onredelijk en enkel bekeken vanuit hun eigen standpunt. De plannen van de buren zijn dan ook wettelijk en volledig normaal. In mijn wijk worden momenteel 140 woningen opgetrokken, allemaal volgen ze deze werkwijze. Als uw ouders eraan denken om hiermee verder te gaan raadt u hen dit best af. In de rechtbank wacht enkel een donderpreek van de rechter.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 26 okt 2016 19:07

Omdat zij niet van plan zijn om een huis te bouwen.

Die andere mensen zouden liever maar één muur zetten. Dat is in het voordeel van mijn ouders denk ik, maar het probleem is dat ze dan een dikkere isolatie aanbrengen. Daar zouden ze dan nog platen of leien tegen willen doen. Ze zeggen wel dat die isolatie later weer verwijderd wordt als er wordt tegen gebouwd, maar dat is misschien pas over een jaar of 10. In de tussentijd zijn mijn ouders een strook grond kwijt.

Het zou eenvoudiger zijn als ze de muur afwerken op hun perceel. Dan heeft niemand anders er last van (zo redeneren mijn ouders).
Niemand mag zonder toestemming van u ouders op hun grond een muur bouwen, temeer daar er geen bouwverplichting op u ouders hun grond rust.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BrainTrain
Berichten: 496

#9 , 27 okt 2016 09:15

go sloeberken ... go
mjers... laat u niet doen hé !

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 okt 2016 09:24

Niemand mag zonder toestemming van u ouders op hun grond een muur bouwen, temeer daar er geen bouwverplichting op u ouders hun grond rust.
Neen, zij mogen geen tweede muur op de grond van de ouders bouwen. Zij mogen echter wel een muur op hun eigen grond bouwen, en daartegen isolatie plaatsen die zich voor de helft op hun grond, en voor de helft op de grond van de ouders bevindt, en daartegen dan nog een "laag" om de isolatie te beschermen tegen weer en wind (en als ik het goed begrijp, is dit wat ze ook aan de ouders voorgesteld hebben). Dit mogen ze dus perfect. De ouders van de TS gaan hier voor een rechtbank niets tegen kunnen inbrengen.

Meer nog, als de ouders dit voor de rechtbank brengen, en de bouwwerken lopen hierdoor vertraging op, zouden de buren nog een proces kunnen aanspannen tegen de ouders wegens tergend en roekeloos geding, en een schadevergoeding vragen voor de vertraging die opgelopen werd door de acties van de ouders. Ik hoop dus dat de TS de ouders op andere gedachten kan brengen, want ze hebben het echt niet bij het rechte eind...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 27 okt 2016 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 okt 2016 09:27

Hier bij ons in de streek zie je in de straten waar oude huizen staan zelf iso van 10 a 15cm tegen de gevel op het voetpad plaatsen !

Vroeger als men een steentje wou voor zetten moet men eerst de muur een paar cm afkappen !

Is die wetgeving door de isolatie soms veranderd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 okt 2016 09:29

Hier bij ons in de streek zie je in de straten waar oude huizen staan zelf iso van 10 a 15cm tegen de gevel op het voetpad plaatsen !
Andere situatie. We spreken niet over een voorgevel, maar over een zijmuur waar op termijn een andere woning zal tegen gebouwd worden... Vanuit dat standpunt is het volkomen logisch dat er gezegd wordt: ieder bouwt zijn zijmuur op zijn bouwgrond, en daartussen, op de perceelgrens, wordt de isolatie geplaatst. Als er dan één muur nog niet staat, is het dus logisch dat er wel al isolatie op de perceelgrens is, die dan per definitie evenveel uitsteekt langs beide kanten van die grens.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


mjers
Berichten: 1788

#14 , 27 okt 2016 09:49

go sloeberken ... go
mjers... laat u niet doen hé !
:lol:
Wat sloeberken zegt is opnieuw zoiets dat het kleinste kind ook wel weet maar niets ter zake doet ... Maar Tom is mij voor, zie zijn antwoord.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 okt 2016 10:07

Ah, kijk. Dus zelfs voor de voorgevel mag je wel over de rooilijn gaan voor isolatiewerken. Weer iets nieuws geleerd. (Maar verder weinig relevant voor de situatie van de TS, natuurlijk ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”