Buren willen over perceelgrens bouwen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Buren willen over perceelgrens bouwen

#16 , 27 okt 2016 11:34

Hier bij ons in de streek zie je in de straten waar oude huizen staan zelf iso van 10 a 15cm tegen de gevel op het voetpad plaatsen !

.
Hier in de regio Leuven zie je dat zeer regelmatig. Je mag van de gemeente gratis die ruimte 10 cm van het openbaar domein innemen om te isoleren. Of daarover de nationale of regionale wetgeving is veranderd weet ik niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#17 , 27 okt 2016 12:11

"Of daar over de nationale of regionale wetgeving is veranderd weet ik niet.


Het rooilijndecreet in detail
Het zogenaamde rooilijndecreet of 'Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen' van 8 mei 2009 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 03 juli 2009. I.v.m. het aanbrengen van gevelisolatie bevat dit decreet volgende fragmenten:

art 16 – “(...) Het is verboden om een constructie (...) te bouwen of te herbouwen op een stuk grond dat door een rooilijn of een achteruitbouwstrook is getroffen, of om verbouwings- of uitbreidingswerken, andere dan stabiliteitswerken, aan een door een rooilijn of een achteruitbouwstrook getroffen constructie uit te voeren, tenzij het gaat om (...):
§3 Het aanbrengen van gevelisolatie, waarbij de rooilijn of de bouwlijn met ten hoogste veertien centimeter mag worden overschreden”.

art 2 “Definitie rooilijn: de rooilijn is de huidige of de toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen. De rooilijn wordt vastgelegd in een rooilijnplan. Bij ontstentenis van een rooilijnplan, vastgesteld volgens die decreet is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen.”
http://www.meeroverepb.be/pages/kdb.php?id=78
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#18 , 27 okt 2016 14:38

Mag mijn buur de isolatie van de gemene muur op mijn perceel plaatsen?
lees alle artikelen hierover op Habitos
http://www.habitos.be/vragenrubriek.asp ... ag_ID=1330

Ik lees hier 2 belangrijke zaken:
1.Gezien de complexiteit van deze regelgeving kan het een goed idee zijn om jruidisch advies van experten terzake in te winnen, zoals een beëdigde landmeter-expert.

2.snelste en goedkoopste manier om hier een wettelijk een sluitend antwoord te geven is een verzoeningspoging via de vrederechter. Vraag de vrederechter schriftelijk om een verzoeningspoging te organiseren. Hij zal beide partijen dan op korte termijn bij zich roepen om de standpunten te horen. Op basis van deze toelichting en de wettelijke bepalingen zal hij een beslissing nemen. Zijn uitspraak is bindend voor beide partijen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#19 , 27 okt 2016 14:56

Mag mijn buur de isolatie van de gemene muur op mijn perceel plaatsen?
lees alle artikelen hierover op Habitos
http://www.habitos.be/vragenrubriek.asp ... ag_ID=1330

Ik lees hier 2 belangrijke zaken:
1.Gezien de complexiteit van deze regelgeving kan het een goed idee zijn om jruidisch advies van experten terzake in te winnen, zoals een beëdigde landmeter-expert.

2.snelste en goedkoopste manier om hier een wettelijk een sluitend antwoord te geven is een verzoeningspoging via de vrederechter. Vraag de vrederechter schriftelijk om een verzoeningspoging te organiseren. Hij zal beide partijen dan op korte termijn bij zich roepen om de standpunten te horen. Op basis van deze toelichting en de wettelijke bepalingen zal hij een beslissing nemen. Zijn uitspraak is bindend voor beide partijen.
1.
Zo complex is dit toch niet? Lijkt mij net heel simpel en duidelijk omschreven in de wetgeving...
Het is duidelijk voor TS waar de erfgrenzen zich bevinden. En de manier van werken van die buren is ook wettelijk. Vergeet ook niet dat die mensen de raad opvolgen van hun architect die de wet hieromtrent ook wel zal kennen.
Landmeters zijn niet goedkoop... En bij nieuwbouwwoningen (waar de grenzen toch nog altijd duidelijk zijn) zal TS de volle pot moeten betalen. Lijkt mij wat zinloos.

2.
Klopt niet.
Een verzoening voor de vrederechter heeft geen enkele waarde als er geen verzoening tot stand komt. Enkel als er op dat moment een akkoord is dan is dit binden. Maar de rechter kan niemand verplichten. Als één van de partijen niet komt opdagen dan kan de verzoeningspoging niet eens doorgaan...
Als hij wel een beslissing zou kunnen nemen dan zou niemand een rechtszaak voor het vredegerecht aanspannen en zou iedereen voor de verzoening kiezen.
Waar haal je deze info?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 27 okt 2016 15:55

Als die isolatie bvb 10 cm pal op de scheidingslijn wordt geplaatst (dwz 5 cm op mijn grond en 5 cm op buurman zijn grond) moet hij dan later tussenkomen in de helft van de prijs van die isolatie? (zoals bij een overname gemene muur)

mjers
Berichten: 1788

#21 , 27 okt 2016 16:01

Als die isolatie bvb 10 cm pal op de scheidingslijn wordt geplaatst (dwz 5 cm op mijn grond en 5 cm op buurman zijn grond) moet hij dan later tussenkomen in de helft van de prijs van die isolatie? (zoals bij een overname gemene muur)
Neen, wie eerst komt, betaalt.




*edit: ik had eerst niet gelezen dat u "later" bedoelde.

Indien de toekomstige eigenaar een woning bouwt moet hij bij de ingebruikname strikt gezien inderdaad de helft van de isolatie betalen.
Laatst gewijzigd door mjers op 27 okt 2016 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 27 okt 2016 16:02

Ik denk ook niet dat dit de eerste zorg is van de buren. Die willen vooral beginnen bouwen, denk ik... Ik spreek uit ondervinding als ik zeg dat een nieuwbouwwoning (laten) bouwen, een vrij stresserende periode kan zijn. Als er dan nog buren zijn die moeilijk beginnen doen terwijl je als bouwheer volledig in uw recht bent, dan zorgt dit uiteraard voor héél wat ergernis. Maar ik denk dat het voor de TS wel duidelijk is wat haar te doen staat, zeker? Ouders overtuigen van hun ongelijk!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

naicwill
Berichten: 715

#23 , 27 okt 2016 16:30

"Zo complex is dit toch niet? Lijkt mij net heel simpel en duidelijk omschreven in de wetgeving..."
graag wetgeving voor onderstaande


De ideale scheidsmuur

Het gebruik dat nu geldt is het bouwen van de ‘ideale scheidsmuur’ : elke nabuur bouwt op het eigen perceel een eigen muur met een eigen fundering, tussen de twee muren wordt de holte opgevuld met isolatie, liefst rotswol omwille van brandbestendigheid en akoestsche kwaliteiten. De eerste bouwer voorziet een isolatie en bescherming tegen de regen van zijn muur, de bescherming en isolatie zullen de perceelsgrens overschreiden. De tweede bouwer breekt de bescherming af om zijn muur te bouwen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

mjers
Berichten: 1788

#24 , 27 okt 2016 16:40

"Zo complex is dit toch niet? Lijkt mij net heel simpel en duidelijk omschreven in de wetgeving..."
graag wetgeving voor onderstaande


De ideale scheidsmuur

Het gebruik dat nu geldt is het bouwen van de ‘ideale scheidsmuur’ : elke nabuur bouwt op het eigen perceel een eigen muur met een eigen fundering, tussen de twee muren wordt de holte opgevuld met isolatie, liefst rotswol omwille van brandbestendigheid en akoestsche kwaliteiten. De eerste bouwer voorziet een isolatie en bescherming tegen de regen van zijn muur, de bescherming en isolatie zullen de perceelsgrens overschreiden. De tweede bouwer breekt de bescherming af om zijn muur te bouwen.
u bedoel wetgeving voor bovenstaande? Die heeft TS zelf gegeven... En zeg je eronder zelf... Het klopt, simpel dus hé...

Josianne47
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#25 , 27 okt 2016 17:13

Niemand mag zonder toestemming van u ouders op hun grond een muur bouwen, temeer daar er geen bouwverplichting op u ouders hun grond rust.
Geldt dit ook nog als ze een bouwvergunning hebben voor een dubbele muur? Ouders hebben de bouwaanvraag waarop twee muren stonden ondertekend voor akkoord.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 28 okt 2016 08:41

Geldt dit ook nog als ze een bouwvergunning hebben voor een dubbele muur? Ouders hebben de bouwaanvraag waarop twee muren stonden ondertekend voor akkoord.
Als uw ouders getekend hebben voor akkoord, zie ik het probleem niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Josianne47
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#27 , 28 okt 2016 09:27

Geldt dit ook nog als ze een bouwvergunning hebben voor een dubbele muur? Ouders hebben de bouwaanvraag waarop twee muren stonden ondertekend voor akkoord.
Als uw ouders getekend hebben voor akkoord, zie ik het probleem niet?
Mensen veranderen al eens van gedachte.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 28 okt 2016 09:33

Mensen veranderen al eens van gedachte.
Een getekende overeenkomst verandert nooit van gedacht. Als je iets tekent, kan je achteraf niet zomaar zeggen dat je van gedacht veranderd bent. Een contract zou anders geen enkele waarde meer hebben. "Mijnheer, u hebt hier wel een arbeidscontract getekend!" "Ja, sorry, ik ben van gedacht veranderd." Of "Maar ik had dat huis toch gekocht en de verkoopsakte getekend?" "Ja, maar ik ben van gedacht veranderd, ik verkoop het toch niet!" :lol: 't Zou mooi worden!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#29 , 28 okt 2016 10:20

Geldt dit ook nog als ze een bouwvergunning hebben voor een dubbele muur? Ouders hebben de bouwaanvraag waarop twee muren stonden ondertekend voor akkoord.
Als uw ouders getekend hebben voor akkoord, zie ik het probleem niet?
Mensen veranderen al eens van gedachte.
TS. Dit is wel volledig nieuwe info. Dat maakt eigenlijk de volledige bovenstaande discussie nutteloos...

In dat geval kunnen die mensen gelijk wat uitvoeren wat er op dat akkoord staat. Misschien dat een expert-advocaat dit nog kan ongedaan maken op basis van ontoerekeningsvatbaarheid of onredelijke invloeden, maar dan bevinden we ons al in het ingewikkelde rechtsysteem die enorm kostelijk is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”