advocaatskosten tegen eigenaar in residentie

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

advocaatskosten tegen eigenaar in residentie

#1 , 25 okt 2016 12:32

Ik blijf deze situatie straf vinden, een aantal jaar geleden hebben we een advocaat onder de arm genomen met de ganse VME om een huurder en de eigenaar er op te wijzen van de rechten en plichten zijn. Ondertussen is deze huurder al uit de woning gezet. Ons heeft dat de VME ongeveer een 1500 euro gekost. Als ik vraag aan de syndicus om deze kosten door te rekenen aan de eigenaar, zegt hij altijd dat dat niet gaat. Maar ik vind dat eigenlijk een gemakkelijk antwoord. Als die eigenaar daar terug huurders inzet die de boel verzieken moeten wij dat dan ook weeral betalen indien er een advocaat bijkomt? Ik dacht steeds dat de kosten die hiervoor gemaakt werden konden worden verkregen bij de eigenaar... Zou toch logisch zijn?
graag jullie reacties hierop...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 okt 2016 12:45

Degene die een advocaat aanstelt moet hem betalen!
Wie een rechtszaak verliest, dus veroordeeld wordt, kan eventueel wel een beperkte vergoeding moeten betalen aan de tegenpartij (rechtsplegingvergoeding).
Maar dan moet die voorafgaandelijk aan het proces gevraagd worden én moet men in het gelijk worden gesteld. De Rechter zal er dan over beslissen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38591

#3 , 25 okt 2016 13:26

RPV of de rechtsplegingsvergoeding waarmee een gedeelte van het ereloon van uw advocaat betaald wordt kan € 1320 zijn.
Maar had moeten gevraagd worden aan vrederechter.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 25 okt 2016 13:38

Wet mede eigendom:
De eigenaar verweerder moet zijn aandeel in de kosten vme betalen in dit geval
omdat de vordering van de vme volledig gegrond is.
http://www.villajuris.be/index.php/actu ... -eigenaars
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 25 okt 2016 13:56

Ik denk dat TS aan die eigenaar alle kosten (dus niet enkel volgens zijn aandeel) wil aanrekenen en dat gaat niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”