schutting plaatsen tegen raam

David AS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schutting plaatsen tegen raam

#1 , 24 okt 2016 13:00

Beste,

Naast onze deur is een nieuwe verkaveling opgestart. Ons huis staat op de perseelsgrens.
De nieuwe perselen staan haaks op onze zijgevel waardoor hun tuin aan onze zijgevel grenst (geen 90 graden haaks is iets schuiner)
Probleem is dat wij een vast keukenvenster hebben in onze zijgevel van 1 op 1 meter en op 80 cm hoogte begint.

De eigenaar van het nieuwe perseel waar dit venster op uitkijkt wil hier een schutting en tuinhuis rechtstreeks tegen het venster zetten.

We gaan dit venster bekleden met witte anti kijk folie maar dit maakt voor de eigenaar van nieuw perseel geen verschil.

Is er iets dat wij hier kunnen inbrengen om toch nog wat licht door dat venster te blijven krijgen ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 24 okt 2016 13:15

Neen. Dat raam mag daar niet zitten. Enkel goodwill van de buur kan helpen. Praat met hem betreffende de folie en dat het raam vastgesloten zal gemaakt worden

mjers
Berichten: 1788

#3 , 24 okt 2016 13:32

Iedere eigenaar heeft het recht om zijn tuin af te sluiten. Staat letterlijk in de wet. Wel moet dat tuinhuis op 1 meter van de erfgrens staan.

indien u echter van mening bent dat dit voor u onredelijke hinder veroorzaakt staat het u vrij de zaak voor de rechter te brengen (als de good will niets opleverd uiteraard). Dat de rechter een uitspraak zou doen waardoor u het zicht niet verliest uit uw raam kan ik mij eerlijk gezegd niet inbeelden. Maar u heeft het recht om dit te proberen...

Reclame

David AS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2016 14:02

Dank voor jullie reacties.

Het gaat me voornamelijk over het licht het zicht wil ik volledig afstaan daar heb ik alle begrip voor dat dat zeer storend werkt.
Dat venster zit daar nu al meer dan 40 jaar en zat daar ook toen ze het perseel kochten.

Ik zou al blij zijn dat de schutting gewoon 30 cm van mijn venster afstaat zodat ik wat licht binnen krijg.

Ik zal hoe dan ook eens te rade gaan bij onze stadelijke afdeling van de stad en daarna eens horen bij die mensen zelf.

Het probleem is ook dat de perselen tegenwoordig alsmaar kleiner worden en er niet veel ruimte is voor schutting/tuinhuis. Dus ik vrees dat zelfs 30 cm voor hen teveel zal zijn.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 24 okt 2016 14:26

Die 30 cm zal dus inderdaad afhangen van de good will van die buur. Maar probeer ook wat begrip op te brengen voor zijn situatie. Wat u in feite vraagt is om zijn grond af te staan... Ik zou het niet doen in zijn plaats. Misschien kan u die grond afkopen?

Laat het duidelijk zijn dat uw venster alle recht heeft om daar te zitten. Maar die buur heeft ook alle recht om die afsluiting te zetten. Het bezoek aan de gemeente zal dit enkel maar duidelijk maken.
Feitelijk geniet u van een lichtinval en een uitzicht vanuit een stuk grond dat niet van u is. Doordat die grond niet uw eigendom is kan u begrijpelijkerwijs nooit geen inspraak hebben over wat er met die grond gebeurd. Ongeacht wat de nadelen zijn voor u. Dergelijke zaken worden bekeken door de gemeente tijdens de toezegging van de vergunning. Men zal die vergunning niet intrekken omdat uw venster geblokkeerd is door de tuinafsluiting.

Dit is een burgerlijk geschil, dus heeft de gemeente per definitie geen inspraak. Uw enige kans is via het vredegerecht. Maar dit raad ik u niet aan, aangezien de rechter niet in uw voordeel zal beslissen. Maar zoals reeds gezegd, het staat u vrij om te proberen.

De enige oplossing met het behouden van de goede vrede is vragen om die afsluiting wat op te schuiven en er iets voor in de plaats te geven wat jullie beide aanvaardbaar vinden.

Vergeet dan niet dit in de akte vast te leggen. Als die woning dan ooit verkocht word dan kan de nieuwe eigenaar gewoon die afsluiting opnieuw voor uw raam plaatsen. Tenzij dit is vastgelegd in de akte.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 24 okt 2016 14:27

Tuinhuis.
Een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 24 okt 2016 14:32

Een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.
Lap! Niet opnieuw hé sloeberken!

We praten hier over een tuinafsluiting die de buur wil plaatsen. Deze tuinafsluiting is de gehele eigendom van de buur van TS. Daardoor kan het tuinhuis nooit tegen een bestaande scheidingsmuur gebouwd worden die op de perceelsgrens staat. Dus moet het tuinhuis op 1 meter van de erfgrens geplaatst worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 24 okt 2016 14:36

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... re,houtkot,
Kan maar zeggen wat hier staat, vind dit zelf niet uit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 24 okt 2016 14:39

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... re,houtkot,
Kan maar zeggen wat hier staat, vind dit zelf niet uit.
Ja, maar u insinueert dat die buur wel het tuinhuis mag zetten tot tegen het raam van TS, terwijl dit niet het geval is.

David AS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 okt 2016 14:42

Ik zal eens gaan horen bij de stad en eens horen ook wat juist in hun verkavelingsovereenkomst gezet geweest is.

Alvast super bedankt voor de informatie.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 24 okt 2016 14:42

Gaat toch over LOSSTAANDE BIJGEBOUWEN IN DE TUIN op de website van de Vlaamse overheid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 24 okt 2016 14:49

Gaat toch over LOSSTAANDE BIJGEBOUWEN IN DE TUIN op de website van de Vlaamse overheid.
Wat bedoeld u nu eigenlijk? tuurlijk gaat het over losstaande bijgebouwen. Wat is uw punt daar precies mee?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 24 okt 2016 14:59

Een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.

Ik neem deze tekst over van de website van de Vlaamse overheid, niet meer of niet min, zeg daar zelfs niets bij, toch veroorloof je u terug om mij aan te vallen. Verder laat ik wat u zegt over aan u verantwoordelijkheid, stel de Vlaamse overheid in gebreke voor onjuiste informatie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 okt 2016 14:59

Gaat toch over LOSSTAANDE BIJGEBOUWEN IN DE TUIN op de website van de Vlaamse overheid.
Ja, maar u haalt iets aan wat hier niet het geval is. Hier is geen aflsuiting die op de perceelgrens staat (tenzij de TS hiermee akkoord zou gaan, wat dom zou zijn van hem). Bijgevolg zal de afsluiting van de buur van de TS op zijn eigen grond staan. Niet op de perceelgrens. Het "losstaande bijgebouw in de tuin" zal dus niet tegen die afsluiting mogen geplaatst worden, aangezien de afsluiting niet op de perceelgrens zal staan.

Wat u aanhaalt is dus wel correct, maar niet van toepassing op het geval van de TS. Een beetje zoals zeggen dat je met de wagen WEL 120 per uur mag rijden in België. Volledig correct, maar niet in de bebouwde kom.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#15 , 24 okt 2016 15:03

Een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.

Ik neem deze tekst over van de website van de Vlaamse overheid, niet meer of niet min, zeg daar zelfs niets bij, toch veroorloof je u terug om mij aan te vallen. Verder laat ik wat u zegt over aan u verantwoordelijkheid, stel de Vlaamse overheid in gebreke voor onjuiste informatie.
U bent ermee aan het lachen é? U weet goed genoeg wat ik bedoel.
Zie antwoord 7 - 9 en het antwoord van Tom

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”