schutting plaatsen tegen raam

mjers
Berichten: 1788

Re: schutting plaatsen tegen raam

#61 , 27 okt 2016 16:58


Voilà. de scheidingsmuur staat OP de perceelsgrens, dus de buurman mag een tuinhuis tegen die bestaande scheidingsmuur zetten. Ik zie niet in waarom mjers dat ineens niet meer zou toestaan.

In mijn woning staat een blinde muur OP de scheidingslijn en verschillende buren met dezelfde woning hebben daar hun tuinhuisje tegengeplakt.
Wat niét mag is in die muur een raam steken dat uitkijkt op mijn tuin. En dat is dus het probleem van TS.
OMG!!

Ik ga hier niet opnieuw op ingaan. Antwoord is reeds verschillende keren gegeven.

Dus volgens Marriete mag die buur zijn tuinhuis tegen de scheidingsmuur van TS plaatsen?
Heel goed, Marriete, ben je akkoord dat je hier persoonlijk de aansprakelijkheid voor draagt? Overschrijdend aan de voorwaarden van dit forum?

onze ontwerper van groene elektriciteitscentrales is weer op dreef zie ik.

Ik zal het eens aan die vijf buren gaan vragen die hun tuinhuis zonder enig probleem en mèt goedkeuring van de gemeente tegen de blinde scheidingsmuur hebben geplaatst.

Jij wil daar een gangetje van 1 meter tussenlaten als ik het goed begrepen heb? waarom?

U zou een mooi koppel zijn met sloeberken.

Waarom?


De wetgeving is hier reeds meerdere malen gegeven en dan nog vraag je waarom?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#62 , 27 okt 2016 17:13


Voilà. de scheidingsmuur staat OP de perceelsgrens, dus de buurman mag een tuinhuis tegen die bestaande scheidingsmuur zetten. Ik zie niet in waarom mjers dat ineens niet meer zou toestaan.

In mijn woning staat een blinde muur OP de scheidingslijn en verschillende buren met dezelfde woning hebben daar hun tuinhuisje tegengeplakt.
Wat niét mag is in die muur een raam steken dat uitkijkt op mijn tuin. En dat is dus het probleem van TS.
OMG!!

Ik ga hier niet opnieuw op ingaan. Antwoord is reeds verschillende keren gegeven.

Dus volgens Marriete mag die buur zijn tuinhuis tegen de scheidingsmuur van TS plaatsen?
Heel goed, Marriete, ben je akkoord dat je hier persoonlijk de aansprakelijkheid voor draagt? Overschrijdend aan de voorwaarden van dit forum?

onze ontwerper van groene elektriciteitscentrales is weer op dreef zie ik.

Ik zal het eens aan die vijf buren gaan vragen die hun tuinhuis zonder enig probleem en mèt goedkeuring van de gemeente tegen de blinde scheidingsmuur hebben geplaatst.

Jij wil daar een gangetje van 1 meter tussenlaten als ik het goed begrepen heb? waarom?
Als het tuinhuis volgens de regels is geplaatst dan heb je helemaal geen toestemming van de gemeente nodig. Dus deze info slaat echt nergens op.


Die buren mogen hun tuinhuis tegen de scheidingsmuur bouwen omdat deze scheidingsmuur gemeenschappelijk is. DAT is het grote verschil. Men mag simpelweg niet bouwen tegen een muur die men niet bezit.

Dus de enige oplossing is om er niet tegen te bouwen. Maar dan voldoe je niet meer aan de voorwaarde om tegen de scheidingsmuur te bouwen.
Dus.... Vul zelf aan...

Mariette
Berichten: 2507

#63 , 27 okt 2016 17:57

De meeste muren zijn gemeenschappelijk, en anders KOOPT men die muur. Dat was hier het probleem trouwens niet.

Ik verwijs verder nogmaals naar: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... re,houtkot,
LOSSTAANDE BIJGEBOUWEN IN DE TUIN
Losstaande bijgebouwen in de tuin zoals een tuinhuis, serre, schuurtje, poolhouse of garage komen in vele gevallen in aanmerking voor een vrijstelling van vergunning.
VRIJSTELLING*
Er geldt onder voorwaarden een vrijstelling van vergunning voor het optrekken van vrijstaande bijgebouwen in de zij- en/of achtertuin. Het kan hier gaan over een tuinhuis, poolhouse, vrijstaande carport,vrijstaande garage, serre…
Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij gerekend.

De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen
een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#64 , 27 okt 2016 18:02

De meeste muren zijn gemeenschappelijk, en anders KOOPT men die muur. Dat was hier het probleem trouwens niet.

Ik verwijs verder nogmaals naar: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... re,houtkot,
LOSSTAANDE BIJGEBOUWEN IN DE TUIN
Losstaande bijgebouwen in de tuin zoals een tuinhuis, serre, schuurtje, poolhouse of garage komen in vele gevallen in aanmerking voor een vrijstelling van vergunning.
VRIJSTELLING*
Er geldt onder voorwaarden een vrijstelling van vergunning voor het optrekken van vrijstaande bijgebouwen in de zij- en/of achtertuin. Het kan hier gaan over een tuinhuis, poolhouse, vrijstaande carport,vrijstaande garage, serre…
Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij gerekend.

De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen
een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.
Klopt, men kan zich in die muur inkopen maar dit is men niet verplicht.
In dit geval is TS volledige eigenaar... dus nogmaals, uw info is naast de kwestie.

Maar denk je nu echt dat ik die regels van de ruimtelijke ordening niet ken?

Hoe is het toch mogelijk dat mensen die een tekstje lezen op internet meteen denken dat ze expert zijn in dit onderwerp. Dit is zo complex en er bestaan enorm veel wetteksten die men in rekening moet brengen. De regels van de ruimtelijke ordening bouwen verder op de wetgeving.

In het veldwetboek staat dat iedere muur of haag op de erfgrens geacht wordt gemeenschappelijk te zijn.
DUS, telkens men in de wet verwijst naar een muur of afsluiting op de erfgrens, dan heeft men het over een gemeenschappelijke muur. Aangezien we het hier niet over een gemeenschappelijke muur hebben is die laatste zin in de regels van de ruimtelijke ordening niet van toepassing.
In het veldwetboek staat ook dat men niet mag raken aan een niet gemeenschappelijke muur. Wil die persoon de rechten van die muur hebben dan moet hij zich inkopen. DAN PAS kan hij zijn tuinhuis tegen die scheidingsmuur plaatsen.

Die buur bezit geen eigendomsrechten van die muur. Dus als men, volgens de letter van de wet, het perceel van die buur bekijkt heeft hij daar geen muur, men kan geen tuinhuis zetten tegen een muur dat niet bestaat. (Lees: dat men niet bezit)

Hopelijk is dit nu eindelijk duidelijk. Indien niet, kan ik niets meer daaraan toevoegen...

Sirkii
Berichten: 5434

#65 , 27 okt 2016 20:51

Toch is het niet duidelijk.

Tuinhuis mag tegen scheidingsmuur zonder er gebruik van te maken. Hier is het een (gemeen te maken) zijgevelmuur. Da s dus geen scheidingsmuur ... Dus blijkbaar 1 meter in achtertuin te respecteren (tenzij hoekperceel) tenzij er een bouwvergunning verkregen wordt ws met overname muur)

Afsluiting mag tot 2 meter hoog. Dus mag een afsluiting (bv houten schutsel) net bij de perceelsgrens voor dat raam geplaatst worden. Akkoord?

mjers
Berichten: 1788

#66 , 27 okt 2016 21:00

Toch is het niet duidelijk.

Tuinhuis mag tegen scheidingsmuur zonder er gebruik van te maken. Hier is het een (gemeen te maken) zijgevelmuur. Da s dus geen scheidingsmuur ... Dus blijkbaar 1 meter in achtertuin te respecteren (tenzij hoekperceel) tenzij er een bouwvergunning verkregen wordt ws met overname muur)

Afsluiting mag tot 2 meter hoog. Dus mag een afsluiting (bv houten schutsel) net bij de perceelsgrens voor dat raam geplaatst worden. Akkoord?
Uw vraag is mij niet volledig duidelijk maar ik probeer te antwoorden.

Een schutting mag inderdaad tot tegen de rand van het erf geplaatst worden. Indien de buur toch zijn tuinhuis tegen die gevel wil zetten zal hij inderdaad een vergunning moeten krijgen of die muur gemeen maken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#67 , 28 okt 2016 08:49

De meeste muren zijn gemeenschappelijk.
Aangezien de woning van de TS er al staat, en zijn buur nog niets gebouwd heeft, is de muur NIET gemeenschappelijk.
en anders KOOPT men die muur. Dat was hier het probleem trouwens niet.
Om een muur te kopen moet je een koper en verkoper hebben. Als de TS niet toestaat dat zijn buur zich inkoopt, dan blijft de scheidingsmuur eigendom van enkel de TS.

Wat een discussie zeg... :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#68 , 28 okt 2016 08:59

Trouwens, los van bovenstaande discussie... Waarschijnlijk kan die buur zich niet eens inkopen aangezien het hier hoogstwaarschijnlijk over een muur gaat die volledig op het erf van TS staat.

Aangezien TS zijn huis al "oud" is en er nooit een woning tegenaan zal gebouwd worden kan ik mij niet inbeelden dat die gevel op de erfgrens staat. Waarschijnlijk staat die gevel tegen de erfgrens.

Mariette
Berichten: 2507

#69 , 28 okt 2016 12:27

Klopt, men kan zich in die muur inkopen maar dit is men niet verplicht.
In dit geval is TS volledige eigenaar... dus nogmaals, uw info is naast de kwestie.

.
Om een muur te kopen moet je een koper en verkoper hebben. Als de TS niet toestaat dat zijn buur zich inkoopt, dan blijft de scheidingsmuur eigendom van enkel de TS.
Bedoelen jullie nu dat in een straat met rijhuizen, waar bepaalde huizen reeds gebouwd werden naast een braakliggend perceel, de eigenaar van dit perceel niet tegen de muur van de buren mag bouwen als deze weigeren hun muur die op de scheidingslijn gebouwd is te verkopen?

Mariette
Berichten: 2507

#70 , 28 okt 2016 12:46


Een schutting mag inderdaad tot tegen de rand van het erf geplaatst worden. Indien de buur toch zijn tuinhuis tegen die gevel wil zetten zal hij inderdaad een vergunning moeten krijgen of die muur gemeen maken.
Het is net de UITZONDERING dat men in geval van een bestaande scheidingsmuur GEEN vergunning moet krijgen.

Ik verwijs verder nogmaals naar: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... re,houtkot,
LOSSTAANDE BIJGEBOUWEN IN DE TUIN
Losstaande bijgebouwen in de tuin zoals een tuinhuis, serre, schuurtje, poolhouse of garage komen in vele gevallen in aanmerking voor een vrijstelling van vergunning.
VRIJSTELLING*
Er geldt onder voorwaarden een vrijstelling van vergunning voor het optrekken van vrijstaande bijgebouwen in de zij- en/of achtertuin. Het kan hier gaan over een tuinhuis, poolhouse, vrijstaande carport,vrijstaande garage, serre…
Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij gerekend.

De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen
een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.

mjers
Berichten: 1788

#71 , 28 okt 2016 13:03


Een schutting mag inderdaad tot tegen de rand van het erf geplaatst worden. Indien de buur toch zijn tuinhuis tegen die gevel wil zetten zal hij inderdaad een vergunning moeten krijgen of die muur gemeen maken.
Het is net de UITZONDERING dat men in geval van een bestaande scheidingsmuur GEEN vergunning moet krijgen.

Ik verwijs verder nogmaals naar: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... re,houtkot,
LOSSTAANDE BIJGEBOUWEN IN DE TUIN
Losstaande bijgebouwen in de tuin zoals een tuinhuis, serre, schuurtje, poolhouse of garage komen in vele gevallen in aanmerking voor een vrijstelling van vergunning.
VRIJSTELLING*
Er geldt onder voorwaarden een vrijstelling van vergunning voor het optrekken van vrijstaande bijgebouwen in de zij- en/of achtertuin. Het kan hier gaan over een tuinhuis, poolhouse, vrijstaande carport,vrijstaande garage, serre…
Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij gerekend.

De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen
een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.
Moet doe toch eens normaal en denk eens na, het is toch de logica zelf dat een wet slaat op uw eigendom, dus uw muur, en niet het eigendom van een ander.
Hoe meer u gaat onderlijnen hoe meer u zichzelf belachelijk maakt.
Laatst gewijzigd door mjers op 28 okt 2016 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers
Berichten: 1788

#72 , 28 okt 2016 13:06

Klopt, men kan zich in die muur inkopen maar dit is men niet verplicht.
In dit geval is TS volledige eigenaar... dus nogmaals, uw info is naast de kwestie.

.
Om een muur te kopen moet je een koper en verkoper hebben. Als de TS niet toestaat dat zijn buur zich inkoopt, dan blijft de scheidingsmuur eigendom van enkel de TS.
Bedoelen jullie nu dat in een straat met rijhuizen, waar bepaalde huizen reeds gebouwd werden naast een braakliggend perceel, de eigenaar van dit perceel niet tegen de muur van de buren mag bouwen als deze weigeren hun muur die op de scheidingslijn gebouwd is te verkopen?

Net dat bedoel ik nu... iedereen die uw bovenstaande redenering leest en die een beginsel kent van de ruimtelijke ordening begrijpt nu dat u er geen bal van snapt. U praat volledig maar dan ook volledig naast de kwestie.

Denk nu eens zelf na, lees de vorige berichten eens grondig door en zoek het verschil...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#73 , 28 okt 2016 13:19

Misschien eens opzoeken in Van Daele wat scheidingsmuur betekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#74 , 28 okt 2016 13:23

Misschien eens opzoeken in Van Daele wat scheidingsmuur betekend.
:lol: :lol:

Sorry, ik had een flash back. Doet me denken aan iemand die ooit voor de vrederechter de definitie van "tuinafsluiting" voor de rechter legde... Die gaat jaren later nog altijd mee.
En nu komt u daar ook mee af... U bewijst hiermee net mijn punt!

mjers
Berichten: 1788

#75 , 28 okt 2016 13:27

Maar nu serieus, hier stop het voor mij echt. Alles is gezegd.
Ik heb niets tegen juridisches discussies, die kunnen enorm leerzaam zijn. Maar er komt er een punt dat de tegenpartij enkel maar onzin verkondigd en dat punt hebben we al lang bereikt.

Ik ga er dan ook vanuit dat alle "leken" die in dit topic iets opzoeken de zin van de onzin kunnen onderscheiding.

Samenvattend:
- Men kan niet bouwen tegen een muur van waarvan men geen eigendomsrechten heeft.
- Alles in de wetgeving slaat op uw eigendom. U kan geen constructies van een andere persoon in rekening brengen om aan de regels te voldoen.


Met bovenstaande basiskennis stop het hier. Om de logica van Mariette en sloeberken te volgen moet je hier hoedanook tegen zondigen, wat per definitie onmogelijk is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”