De haag van de buurman

wildcat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

De haag van de buurman

#1 , 22 okt 2016 20:11

Hallo,

Ik had graag informatie over een haag van mijn buurman.
Mijn buurman huurt het huis waar hij woont, en de verhuurders hebben indertijd een haag geplant op 30 cm van de scheiding ipv op 50 cm van de scheiding. IK schat dat deze minstens 20 - 25 jaar oud is want ikzelf woon er ongeveer 17 jaar. Hij 8 jaar.
Op de scheiding staat een afspanning en aan de kant van mijn buurman staat de haag en ik moet ieder jaar telkens aan mijn buurman vragen om deze te scheren en in te korten omdat ze anders bijna een halve meter doorsteekt. Hij moet dan ook telkens langs mijn tuin omdat hij niet anders kan.
Aan mijne kant is een pad dat begeeft naar mijn achtertuin, maar doordat de buurman zijn haag zo ver doorsteken kan ik amper gebruik maken van mijn eigen pad.
Nu is mijn vraag mag de buurman zijn haag door de afspanning laten groeien of moet die de volgende keer geschoren worden tot achter de afspanning aan zijn kant?
De haag is ook totaal versleten, dor en heeft scherpe takken die uitsteken, doordat hij deze het laatste jaar deze ook niet meer verzorgt, is volledig aan het verwilderen.

Mvg,
Sandra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 23 okt 2016 20:42

Stuur een aangetekende brief naar de eigenaar met de vraag om die haag te verwijderen daar ze te dicht bij de perceelsgrens staat.

Anderzijds geeft die haag je ook privacy... Alhoewel het de buur z n haag is zou je uit goed nabuurschap uw kant zelf kunnen onderhouden.

t Is aan u om te kiezen of je het veldwetboek strikt wil toepassen (haag weg of buur onderhoudt haag) of goed nabuurschap nastreeft (uw kant gewoon zelf onderhouden)

mjers
Berichten: 1788

#3 , 24 okt 2016 09:21

Stuur een aangetekende brief naar de eigenaar met de vraag om die haag te verwijderen daar ze te dicht bij de perceelsgrens staat.

Anderzijds geeft die haag je ook privacy... Alhoewel het de buur z n haag is zou je uit goed nabuurschap uw kant zelf kunnen onderhouden.

t Is aan u om te kiezen of je het veldwetboek strikt wil toepassen (haag weg of buur onderhoudt haag) of goed nabuurschap nastreeft (uw kant gewoon zelf onderhouden)
Sirkii, opgelet met dergelijke raad. Ts mag de takken niet zelf afscheren. In nederland mag dit wel, maar niet in Belgie. Staan hoge schadevergoedingen op afhankelijk van de lengte van de haag.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 24 okt 2016 09:27

Stuur hem dus inderdaad een AS met de eis om die haag te onderhouden.

Het is de taak van de buurman om ervoor te zorgen dat die haag niet over de perceelsgrens groeit. Dus in theorie, als er 1 takje 1 mm over de perceelsgrens groeit moet uw buurman deze afknippen.
Dus hij moet de haag scheren vooraleer de haag over de grens groeit.

Wettelijk moet die haag inderdaad op 0.5 m staan (center stam tot perceelsgrens). Hoewel het wetboek geen voorwaarde vraagt blijkt uit eerdere rechtspraak dat rechters niet geneigd zijn om verkeerd geplaatste hagen zomaar te rooien. Vaak wordt in deze gevallen rechtsmisbruik aangehaald als reden om de haag niet te rooien.

U hebt dus, naast de wettelijke voorschriften, ook een goede reden nodig om die haag te rooien. Een populaire reden is dat de buurman steeds op uw grond moet om zijn haag te onderhouden. Als de haag op 0.5 m staat, dan is het mogelijk de haag vanop zijn eigen grond te onderhouden.
Ook kan de haag uw afsluiting beschadigen...?
Zorg ook steeds voor een pv als de haag over de erfgrens groeit, als dit enkele keren gebeurd ondanks uw vraag om deze haag te onderhouden dan zal dit uw zaak versterken in de rechtbank.
Als het ooit zover komt uiteraard.

Het is aan de buur om verjaring te bewijzen (30 jaar). Recht op verjaring stopt van zodra u protest aantekend. Stuur dus zo snel mogelijk die AS met de vermelding dat de haag niet op 0.5m staat.

wildcat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2016 22:17

Het is zeker niet mogelijk om de haag te onderhouden zonder op mijn eigendom te komen, daar deze door de afsluitingsdraad steekt. Hij moet telkens vanop mijn eigendom komen om te onderhouden. Wat mij ook stoord is dat ik het hem telkens moet vragen, hij zou dit uit zichzelf moeten weten wat ook voor minder spanning zou zorgen. Hetzelfde met de buur naast hem zit met hetzelfde probleem. Die man heeft ze aan zijn kant zelf geschoren omdat er anders toch niets aan gedaan word. Maar ik ga en mag zelf niet snoeien, ik heb zelf ook een haag staan die ik laat snoeien omdat ik het zelf wegens gezondheids redenen niet meer kan. Ik ga ook geen kosten doen om de haag van mijn buurman te laten snoeien dan zijn we ver gekomen.

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 24 okt 2016 22:52

Dan zal het na de AS een procedure voor vrederechter zijn.
Dagvaarding is € 40 die u van hem kan terugeisen -vraag wel een schadevergoeding indien hij zich niet houdt aan vonnis.
Neem ook de nodige foto's en zorg dat u een tijdslijn hebt.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... ECHTER.pdf

wildcat
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 okt 2016 21:24

Hartelijk dank voor de informatie en de bijlage.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”