Ruzie met buurman omwille van plaatsing schutsels

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

Ruzie met buurman omwille van plaatsing schutsels

#1 , 12 okt 2016 10:35

Om mijn verhaal even in te kaderen wil ik eerst onze gronden even verduidelijken.
1) woning buurman
2) grote beukenhaag
3) (de afsluiting die mijn buurman wilt plaatsen)
4) scheidingslijn
5) onze oprit

Ik ga de situatie zo bondig mogelijk proberen weer te geven:

Wij wonen in een open bebouwing en mijn buurman heeft een beukenhaag staan op zijn grond (iets voor de scheidingslijn).
Deze haag staat hier al jaren.
Mijn buurman wilt nu ook een extra afsluiting plaatsen (volgens hem om zijn honden beter af te schermen omdat ze nu misschien onder de haag door kunnen zien).
De afsluiting die hij nu wilt plaatsen geeft niet bepaald een meerwaarde, als je er schuin voorstaat dan zie je er dwars door...
Hij wou eerst geen moeite doen om de scheidingslijn te zoeken en hij wou met de natte vinger deze afsluiting beginnen plaatsen.
Hier ben ik niet mee akkoord gegaan en uiteindelijk heeft hij een landmeter laten komen en de scheidingspalen werden al vrij snel teruggevonden.

Er zijn nu ook 'werkmannen' (lees letterlijk: sus en klus) bezig met het plaatsen van deze palen/afsluiting, en dit al 2 zaterdagen op rij.
Deze mannen zijn overigens ook begonnen zonder ons medeweten.
Infeite was het letterlijk op zaterdagochtend de gordijnen opentrekken en opeens 3 mensen zien rondlopen in onze tuin, even een 'heads-up' had wel heel tof geweest...

Soit, om geen gezever te hebben hebben we die mannen netjes laten doen.
Er staan nu al een 10-tal schutsels en ik ben toch maar eens gaan kijken hoe 'recht' alles staat.
Ik kom tot de constatatie dat zijn schutsels scheef beginnen te lopen en dat de gespannen koord ook scheef/in een boog loopt.

Vandaag ben ik tot bij mijn buurman geweest om dit samen even te bekijken.
Hij was met iets bezig, dus hij was ietsje later tot bij mij gekomen.
Vanaf dat ik het woord 'schutsel' nog maar had uitgesproken liep hij gewoon in volle colère weg.
Hij is 2 minuten later teruggekomen met de documenten van de landmeter en dan is hij maar terug weggelopen.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat we zo niet ver zullen opschieten en ik kreeg alleen te horen dat hij het kotsbeu was en met de nodige verwijten.
Heb dan ook maar even vermeld dat hij hier zonder mijn toestemming werkmannen laat rondlopen en dat ik ook evengoed kon zeggen dat ze moesten vertrekken.
Enige antwoord dat ik kreeg was dat ik ze dan maar moest wegjagen en dat we dit maar via het vredegerecht moesten regelen...

Hij heeft opnieuw de landmeter gebeld en deze heeft geconstateerd dat alleen de eerste 2 schutsels goed staan, al de rest staat op mijn grond (met bijna 30 cm!).
Landmeter wist te zeggen dat mijn buurman komende zaterdag de afsluiting op de juiste plaats zal zetten, van mijn buurman heb ik tot op heden niets meer vernomen.

Om eerlijk te zijn heb ik er geen goed oog in.
Waarom laat je uberhaupt een landmeter komen als je de scheidingslijn toch niet respecteert?
En de mannen die deze afsluiting moeten plaatsen hebben eveneens geen ervaring met wat ze doen.
Als ik tegen de schutting duw dan wiebelt alles gewoon mee, palen staan niet waterpas, schutsels zijn met slechts enkele vijzen bevestigd, etc).
Ik weet dat ik hier weinig tegen kan inbrengen, maar als er een stevige wind is dan is de kans reeël dat er een schutsel omwaait, tegen onze wagens.

Om eerlijk te zijn heeft ons 'gesprek' van gisteren nog wat blijven nazinderen bij mij.
Ik heb niet het gevoel dat ik baas ben over mijn eigen grond.
Hij doet er alles aan om zijn eigen willetje door te drijven en ik heb veel zin om hetzelfde te doen.
Komende zaterdag komen de werkmannen terug, dus ik laat hen rustig alles afbreken, maar ik geef hen geen toestemming om, via mijn grond, alles opnieuw te plaatsen.
Ik heb helemaal geen zin in burenruzies, maar dit gaat voor mij een brug te ver.
Zoiets moet ik bij hem niet riskeren, want hij is enorm gesteld op zijn privacy.

Ik heb intussen al genoeg geduld gehad, maar dit geraakt ook op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 okt 2016 11:03

Staat die schutting dan aan uw zijde van zijn beukenhaag? En pal op de scheidingslijn? Daarvoor zal het dus wel nodig zijn in uw tuin te komen, gezien aan zijn kant die beukenhaag staat. Uw buurman zal gebruik maken van zijn "ladderrecht"
.

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 12 okt 2016 11:06

Deze afsluiting zal aan onze zijde van de haag geplaatst worden, achter de scheidingslijn.

Artikel 31 van het Veldwetboek luidt immers als volgt:

"De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.”


De haag snoeien is voor mij geen probleem.

En het kan toch niet dat er zomaar mensen op mijn grond komen werken, zonder mijn medeweten en/of toestemming?
Wat zijn voor de rest mijn mogelijkheden/opties?

Ik heb al heel veel geduld gehad met deze man, maar mijn emmer is ook aan het overlopen.
Ik moet altijd maar ja-knikken, maar als ik aan hem iets vraag dan is het altijd teveel.
Als hij zich zou excuseren voor de woordenwisseling dan wil ik deze situatie (wederom) proberen door de vingers zien, maar dat doet hij niet.
Volgens hem is dit allemaal de normaalste zaak van de wereld, maar ik bekijk het eerder als schending van mijn privacy.
We hebben geen flauw idee hoelang die mensen nog moeten werken, maar aan het huidige tempo schat ik dit op een zaterdag of 5.
Wij hebben 2 grote ramen die uitkijken op deze haag/afsluiting en wij moeten al 2 zaterdagen onze gordijnen dichtlaten voor wat privacy (vriendin geeft borstvoeding).
Laatst gewijzigd door Den Deze op 12 okt 2016 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 12 okt 2016 11:14

Stuur u buurman een AS dat u niet akkoord bent met de geplaatste afsluiting, zet erbij waarom, dat u niet zal nalaten de nodige stappen te ondernemen als ze niet op een degelijke en juiste manier geplaatst is.
Ongevraagd mag niemand u tuin betreden.

Zet onderaan de volgende regel,
Huidig schrijven gebeurd onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige erkentenis in deze zaak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 okt 2016 11:19

Buur Moet wel eerst toestemming vragen om van het ladderrecht gebruik te mogen maken. Hij moet wel alle schade vergoeden die de arbeiders in uw tuin aanrichten. Je mag hun wel de toegang verbieden totdat er degelijk toestemming werd gevraagd door de buurman.
http://www.advocaten-leuven.be/pages/ac ... asp?ID=319

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 12 okt 2016 11:30

Mja, dit is ook maar pro forma, aangezien buur wel rond de haag moet en hij zelfs bij weigering gebruik kan maken van het ladderrecht. Daar moeilijk over doen gaat de situatie alleen maar verder laten escaleren. Ik denk dat TS en zijn buurman eens een goed gesprek moeten hebben om het vertrouwen te herstellen, want voor zoiets belachelijk naar de rechtbank gaan..

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 12 okt 2016 11:36

De bevoegde rechtbank is vrederechter.
http://justice.belgium.be/sites/default ... ECHTER.pdf
Moet hiervoor over een omheining geklommen worden vb aan de voorzijde dan telt mogelijk ook
http://www.elfri.be/huisvredebreuk-woonstschennis.

Zulke zaken komt regelmatig voor de vrederechter.

Het is wel iets meer dan snoeien dus moeten er goede afspraken zijn gezien die mannen meer doen dan "alleen maar snoeien" ze makken mogelijk putten waar blijven ze met de aarde - leggen schutsels op de gazon enz enz ...

Dus zeker een AS waarin u schrijft dat u eerst duidelijke afspraken wil - vermeld zeker een datum waarvoor deze afspraken best op papier moeten staan.

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#8 , 12 okt 2016 11:49

Mja, dit is ook maar pro forma, aangezien buur wel rond de haag moet en hij zelfs bij weigering gebruik kan maken van het ladderrecht. Daar moeilijk over doen gaat de situatie alleen maar verder laten escaleren. Ik denk dat TS en zijn buurman eens een goed gesprek moeten hebben om het vertrouwen te herstellen, want voor zoiets belachelijk naar de rechtbank gaan..
Het zou inderdaad te belachelijk zijn om voor zoiets naar de rechtbank te gaan.
Ik wil er eerlijk gezegd mijn tijd en energie niet insteken, maar als ik dit niet doe dan doet hij zijn eigen zin.
Mijn buurman stuurt telkens zijn werkvolk tot bij mij, maar met deze mensen kan ik geen duidelijke afspraken maken, zij doen alleen wat hen wordt opgedragen.
Hij heeft vorig jaar nog een draad naast de haag laten bijzetten, weliswaar ook zonder ons medeweten.
De tuinman was de boodschapper en we hebben dit gewoon laten passeren.

Nu opnieuw hetzelfde liedje, maar dan met een afsluiting.
Als ik wil aankaarten dat zijn afsluiting voor een stuk op mijn grond staat dan krijg ik verwijten naar mijn hoofd geslingerd en loopt hij weg.
Ik kan momenteel geen gesprek met hem aangaan omdat hij telkens iemand stuurt die nauwelijks of niet van de situatie op de hoogte is.

Ik ga aanstaande zaterdag zijn werkmannen de afsluiting laten afbreken, maar ik wil eerst mijn buurman spreken alvorens de afsluiting opnieuw zal worden geplaatst.
Als hij weigert om simpelweg toestemming te vragen dan weet ik zelf ook genoeg.
Laatst gewijzigd door Den Deze op 12 okt 2016 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 12 okt 2016 11:51

Dan wordt het AS en dan vrederechter.
Wie niet horen wil zal moeten luisteren naar vrederechter.
Daar kan u trouwens ook een schadevergoeding vragen ( dwangsom) indien hij de regels niet volgt die dan in een vonnis worden vastgelegd.
Lees de aangegeven teksten eerst.

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#10 , 12 okt 2016 11:56

Dan wordt het AS en dan vrederechter.
Wie niet horen wil zal moeten luisteren naar vrederechter.
Daar kan u trouwens ook een schadevergoeding vragen ( dwangsom) indien hij de regels niet volgt die dan in een vonnis worden vastgelegd.
Lees de aangegeven teksten eerst.
Indien het toch uitdraait op een aangetekend schrijven, wat zijn dan de zaken die ik zeker moet vermelden/aankaarten?
Een AS versturen is niet bepaald mijn dagelijkse job :)

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 12 okt 2016 12:11

Aan de heer x - indien het eigendom van twee personen is dient u die beide aan te schrijven best aparte brieven.
Ook beter is in de brief te verwijzen naar een andere brief die u met de gewone post opstuurt. ( persoonlijk stuur ik die een dag of drie later).
Stuur de AS via systeem Antwoord/ Reponse dan hebt u de handtekening van diegene die de brief ontvangt.
In de brief legt u chronologisch uit wat er allemaal gebeurd is .
Dus de tekst hierboven die u geschreven hebt maar steeds met een datum of op het minst met in de maand augustus..
Best zeker de data van de landmeter en de overeenkomst nauwkeurig.
Ook aangeven wat er allemaal (volgens u zou gezegd zijn) hou dit wel zakelijk.
(Wat er emotioneel gezegd is kan wel in uw vraag naar de vrederechter - dus daar wat er letterlijk gezegd werd).

Een AS wordt opgesteld in aantal dat er partijen zijn dus twee of drie (indien twee eigenaars bij de buur).
Deze gegevens kan u opvragen via de gemeente op basis van feit dat er een betwisting is over de erfgrens en dat u naar de vrederechter gaat stappen.
Termijn die u geeft om tot een gesprek te komen.
Tekst van @sloeberken mag ook en wat ik hierboven ook al heb geschreven.

Hou in elk de brief zakelijk maar wel correct.
Zet hem hier maar op dan zal u nog wel verdere info krijgen.

PS vraag ook eens aan de gemeente of ze een dienst burenbemiddeling hebben.
Mogelijk ook eens uw polissen nalezen of vragen aan uw verzekeringsagent mogelijk hebt u rechtsbijstand.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 12 okt 2016 13:19

Onderstaande brief is een voorbeeld een in gebreke stelling...
Verander deze brief naar uw situatie en verstuur deze aangetekend naar uw buur.

- Eerst beschrijving situatie
- Dan uw eisen
- een uiterlijke datum
- En dreigen met gerechtelijke stappen indien hij niet ingaat op uw eisen.


Geachte heer,

Op datum van ... is tussen u en mijn cliënt een overeenkomst tot stand gekomen voor de aankoop van de wagen ...

Een verkoop komt tot stand van zodra er een wilsovereenstemming is bereikt tussen koper en verkoper omtrent alle essentiële en substantiële elementen. In casu werd overeenstemming bereikt over de wagen en de prijs zoals blijkt uit onderstaande e-mails:


"""
xxx
xxx
xxx
"""

Er dienden aldus louter nog enkele details gefinaliseerd te worden omtrent de keuring en testrit. Dit verhindert niet het bindend karakter van de aanvaarding van het aanbod. De verkoop is dan ook wel degelijk tot stand gekomen.

U kunt niet achteraf eenzijdig op de prijs terugkomen aangezien de verkoop wel degelijk tot stand is gekomen. U blijft dan ook in gebreke de overeenkomst uit te voeren.

Derhalve is mijn mandante genoodzaakt uitvoering van de overeenkomst te eisen, bij gebreke waaraan hij niet zal nalaten schadevergoeding uit hoofde van verbreking van de overeenkomst te vorderen.

Middels huidig schrijven wordt u in gebreke gesteld om de wagen te leveren, tegen de overeengekomen prijs van .... €. Ik verwacht uw antwoord voor xxxxxx waarna verder concrete afspraken kunnen gemaakt worden

Bij gebreke aan een minnelijke regeling zal u, zonder verder uitstel, voor de bevoegde rechtbank worden gedagvaard, alle gerechtskosten volledig ten uwen laste.

U zal dan ook het belang van minnelijke regeling willen inzien.

Deze aanmaning, die erop gericht is u niet onaanzienlijke kosten te besparen, wordt u gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis of verzaking.

mjers
Berichten: 1788

#13 , 12 okt 2016 13:35

Mja, dit is ook maar pro forma, aangezien buur wel rond de haag moet en hij zelfs bij weigering gebruik kan maken van het ladderrecht. Daar moeilijk over doen gaat de situatie alleen maar verder laten escaleren. Ik denk dat TS en zijn buurman eens een goed gesprek moeten hebben om het vertrouwen te herstellen, want voor zoiets belachelijk naar de rechtbank gaan..
Het zou inderdaad te belachelijk zijn om voor zoiets naar de rechtbank te gaan.
Ik wil er eerlijk gezegd mijn tijd en energie niet insteken, maar als ik dit niet doe dan doet hij zijn eigen zin.
Mijn buurman stuurt telkens zijn werkvolk tot bij mij, maar met deze mensen kan ik geen duidelijke afspraken maken, zij doen alleen wat hen wordt opgedragen.
Hij heeft vorig jaar nog een draad naast de haag laten bijzetten, weliswaar ook zonder ons medeweten.
De tuinman was de boodschapper en we hebben dit gewoon laten passeren.

Nu opnieuw hetzelfde liedje, maar dan met een afsluiting.
Als ik wil aankaarten dat zijn afsluiting voor een stuk op mijn grond staat dan krijg ik verwijten naar mijn hoofd geslingerd en loopt hij weg.
Ik kan momenteel geen gesprek met hem aangaan omdat hij telkens iemand stuurt die nauwelijks of niet van de situatie op de hoogte is.

Ik ga aanstaande zaterdag zijn werkmannen de afsluiting laten afbreken, maar ik wil eerst mijn buurman spreken alvorens de afsluiting opnieuw zal worden geplaatst.
Als hij weigert om simpelweg toestemming te vragen dan weet ik zelf ook genoeg.

Dit is absoluut geen belachelijke reden.
De meeste rechtszaken voor het vredegerecht gaan over disputen van beplanting en afscheiding.

Onderstaande zijn juridische mogelijkheden die ik u wil meegeven. Wat u ermee doet is uiteraard uw keuze.

1)
Staat de haag op de wettelijke 0.5 m? Indien dit niet het geval is dan kunt u rooiing eisen.
Enkel door verjaring kan uw buur dit betwisten. Hij moet dan bewijzen dat de haag er al 30 jaar staat.

2)
Volgens het ladderrecht mag hij inderdaad op uw eigendom komen om de haag te onderhouden. Echter moet hij uw toestemming schriftelijk kunnen bewijzen!
Weigert u, dan moet hij uw schriftelijke weigering bewijzen. In dat geval mag hij niet eenzijdig beslissen om zichzelf toch toegang te verschaffen tot uw eigendom. Ongeacht wat er in het ladderrecht beschreven staat. Volgens het BW heeft een burger geen beslissingsrecht en moet hij dergelijk toegang afdwingen via een vonnis van het vredegerecht. U moet dan ook de kans krijgen om een motivering samen te stellen waarom uw buur uw erf niet zou mogen betreden. Het BW heeft voorrang op het Veldwetboek.
Ook is het ladderrecht (in zijn letterlijke betekenis) enkel van toepassing tijdens het najaar en de winter ( "buiten de tijd dat de vruchten te velde staan")

3)
Het ladderrecht dient niet voor nieuwe constructie. Iedere constructie moet zo ontworpen zijn dat hij volledig kan geplaatst worden vanop zijn grond. U hoeft dus geen toestemming te geven om op uw grond deze werken uit te voeren.
Enkel voor uitzondering kan het ladderrecht afgedwongen worden via de rechtbank. (vb als er geen andere mogelijkheid in de redelijkheid bestaat)

4)
U dient een pv te laten opmaken door de politie van de verkeerd geplaatste afsluiting.
Vervolgens stuurt u hem een AS (zie vorige mail) en dreigt u met juridische stappen. Ook eist u dat die mensen niet meer over uw grond lopen.



Het is dus inderdaad niet normaal dat wildvreemde mensen in uw tuin lopen en dit hoeft u ook niet te ondergaan.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 12 okt 2016 15:37

wat ik ook al dacht...ladderrecht dient voor het onderhoud van een bestaande haag of afsluiting. Voor het bouwen van een omheining (waarbij men over je grond moet) moeten er écht wel duidelijke afspraken vooraf gemaakt worden én dit wel op intitiatief van de andere partij. Weetje: in feite zijn de palen die nu op uw grond staan, nu ook van u en niet van de buur. Hij heeft ze onbeheerd achergelaten op iemand anders eigendom..... en als er mensen onaangekondigd in uw tuin ronddabberen is dat eigenlijk huisvredebreuk....

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#15 , 13 okt 2016 10:16

Ik ga aanstaande zaterdag mijn buurman zijn afsluiting eerst terug laten afbreken, zodat alles eerst terug in de oorspronkelijke staat komt te staan.
Ik ga zijn werkmannen ook meegeven dat ze deze schutsels ook terug op zijn grond moeten stockeren aangezien ik wens dat mijn oprit vrij blijft.
Daarna ga ik nog eens met hem proberen te praten, maar als dat niet lukt dan hoeft het voor mij ook niet meer.

Misschien best ook een schriftelijk bewijs vragen dat hij voor de volle 100% instaat voor het onderhoud van deze afsluiting?
Deze staat namelijk zeer dicht bij een dikke beukenhaag (zeer hardnekkige wortels), dus ik zou er niet van versteld staan dat er binnen enkele jaren enkele schutsels scheef komen te staan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”