Ruzie met buurman omwille van plaatsing schutsels

mjers
Berichten: 1788

Re: Ruzie met buurman omwille van plaatsing schutsels

#16 , 13 okt 2016 11:17

Ik ga aanstaande zaterdag mijn buurman zijn afsluiting eerst terug laten afbreken, zodat alles eerst terug in de oorspronkelijke staat komt te staan.
Ik ga zijn werkmannen ook meegeven dat ze deze schutsels ook terug op zijn grond moeten stockeren aangezien ik wens dat mijn oprit vrij blijft.
Daarna ga ik nog eens met hem proberen te praten, maar als dat niet lukt dan hoeft het voor mij ook niet meer.

Misschien best ook een schriftelijk bewijs vragen dat hij voor de volle 100% instaat voor het onderhoud van deze afsluiting?
Deze staat namelijk zeer dicht bij een dikke beukenhaag (zeer hardnekkige wortels), dus ik zou er niet van versteld staan dat er binnen enkele jaren enkele schutsels scheef komen te staan.
Is sowieso zijn volledige verantwoordelijkheid. Een schriftelijke bevestiging is overbodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#17 , 14 okt 2016 08:30

Gisterenmiddag nog eens bij mijn buurman gepasseerd.
Hijzelf was niet thuis, maar wel even een goede babbel gehad met mijn buurvrouw (iemand die al enkele jaren bij hem inwoont).
Ze wordt zelf knettergek van dit hele gedoe, maar ze kan niet op hem inpraten.
Mijn buurman zou rond 13u thuiskomen en ik heb gevraag om hem even langs te sturen, zodat we als volwassen mensen eens kunnen praten over de huidige situatie.
Tot op heden heb ik nog niemand gezien en eerlijk gezegd denk ik niet dat hij nog zal langskomen.

Ik heb, als referentiepunt, een extra touw gespannen op 50 cm van mijn scheiding.
Ik hoorde van mijn buurvrouw dat zijn werkmannen zich zullen baseren op mijn gespannen koord maar ik wil dit niet.
Als er achteraf dan toch weer iets verkeerd staat geplaatst dan kunnen ze het nog op mij gaan steken.
Hoe kan je nu in hemelsnaam een loodrechte afsluiting plaatsen met een touw dat een halve meter verder hangt.
Volgens mij moet hij de foutief geplaatste schutsels terug afbreken, een touw spannen en dan verderwerken achter dit koord?
Mijn koord kunnen ze eventueel gebruiken als extra referentiepunt.

Mijn buurman gaat er echt vanuit dat het betreden van andermans eigendom zonder toestemming (voor de zoveelste keer) een verworven recht is omdat hij een nieuwe afsluiting wilt bijzetten.
Ik zou dan van mijn kant wat goodwill moeten laten zien, maar ik denk dat ik dat al meer dan genoeg gedaan heb.

mjers
Berichten: 1788

#18 , 14 okt 2016 09:58

Gisterenmiddag nog eens bij mijn buurman gepasseerd.
Hijzelf was niet thuis, maar wel even een goede babbel gehad met mijn buurvrouw (iemand die al enkele jaren bij hem inwoont).
Ze wordt zelf knettergek van dit hele gedoe, maar ze kan niet op hem inpraten.
Mijn buurman zou rond 13u thuiskomen en ik heb gevraag om hem even langs te sturen, zodat we als volwassen mensen eens kunnen praten over de huidige situatie.
Tot op heden heb ik nog niemand gezien en eerlijk gezegd denk ik niet dat hij nog zal langskomen.

Ik heb, als referentiepunt, een extra touw gespannen op 50 cm van mijn scheiding.
Ik hoorde van mijn buurvrouw dat zijn werkmannen zich zullen baseren op mijn gespannen koord maar ik wil dit niet.
Als er achteraf dan toch weer iets verkeerd staat geplaatst dan kunnen ze het nog op mij gaan steken.
Hoe kan je nu in hemelsnaam een loodrechte afsluiting plaatsen met een touw dat een halve meter verder hangt.
Volgens mij moet hij de foutief geplaatste schutsels terug afbreken, een touw spannen en dan verderwerken achter dit koord?
Mijn koord kunnen ze eventueel gebruiken als extra referentiepunt.

Mijn buurman gaat er echt vanuit dat het betreden van andermans eigendom zonder toestemming (voor de zoveelste keer) een verworven recht is omdat hij een nieuwe afsluiting wilt bijzetten.
Ik zou dan van mijn kant wat goodwill moeten laten zien, maar ik denk dat ik dat al meer dan genoeg gedaan heb.
Wat een circus zeg... Uw buurman mag blij zijn dat u veel geduld hebt.
Naar mijn mening moet u hier geen tijd insteken... Voor dergelijke pipo's is de rechtbank uitgevonden.

U moet geen koord spannen. U moet die mensen ook niet op uw grond laten en u moet niet vragen aan hem om bij u te komen praten zodat hij zijn afsluiting op een correcte manier kan plaatsen.
Met andere woorden, het is niet aan u om zich hierover zorgen te maken noch tijd in te steken.
Stuur hem gewoon een AS en indien hij niet reageert stap je naar het vredegerecht en eis je een dwangsom. En daar eindigt het verhaal.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 14 okt 2016 12:39

Zelf de scheidingslijn aangeven is nog gevaarlijk ook. Als zijn schutting weer verkeerd staat, kan buurman zeggen dat hij op uw aanwijzingen is voortgegaan. Zorg er enkel voor dat de 2 grenspalen van de landmeter zichtbaar zijn.

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#20 , 14 okt 2016 20:01

Dat was ik ook al aan het denken.
Ik heb mijn koord nu weggehaald, ben benieuwd wat hij morgen weer in petto heeft.
Hopelijk geraakt alles zonder gezever afgebroken.

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#21 , 15 okt 2016 12:40

Vandaag zijn de werkmannen terug begonnen.
Ik heb eerst nog moeten tonen waar de scheidingspalen zich exact bevonden, iets wat eigenlijk al niet aan mij is maar kom.
Werkmannen hebben van de 10 verkeerde schutsels slechts 6 weggehaald en ze waren van plan om zo terug door te werken.
Even mijn licht gaan opsteken, met de nodige discussies omdat het volgens hen wél recht was.
Ze hebben er nog 3 weggehaald om hun gelijk te halen en wat bleek? Ze stonden ook verkeerd.
Die mannen doen ook alleen wat hen wordt opgedragen, dus met hen hoef ik eigenlijk niet te discussieren.
Waarom ik er zoveel tijd/moeite in blijf steken is mij een raadsel, maar kom.
We zullen zien waar de dag ons brengt :)

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#22 , 15 okt 2016 15:26

Daarstraks even weggeweest en toen we toekwamen hadden zijn werkmannen de kokers (ken de juiste benaming niet) al terug geplaatst om daarna de palen en schutsels te plaatsen/bevestigen.
Wéér tegen het touw aan het werken en ik was het serieus beu.
Als je zelfs de landmeter zijn constatatie al gaat tegenspreken dan zijn we niet goed bezig.
Ze werken ook met een sjorkoord, bestaande uit meerdere koordjes die aan elkaar werden vastgemaakt dan is het gewoon gedoemd om te mislukken.
Vriendelijk gevraagd om er gewoon mee te stoppen, die mannen kunnen hier immers niet aan doen.
Ik kan me hoogstwaarschijnlijk een van de dagen verwachten aan een brief, maar dat pak ik er wel bij.
Ik loop al een ganse week stijf van de stress, hopelijk kan ik nu terug wat kalmeren.

mbbs1024
Berichten: 474

#23 , 16 okt 2016 14:06

Waarom sla je de raad hier in de wind en stuur je geen aangetekende brief ?
Op die manier laat je aan je buur zien dat het menens is, en het je gelijk ook een start voor de eventuele gerechtelijke procedure ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 16 okt 2016 15:47

AS sturen en wegblijven van die afsluiting. Zal beter zijn voor uw gezondheid. Staat ze naderhand terug scheef, terug AS naar buurman, en eventueel VR. Wie niet horen wil moet voelen.

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#25 , 16 okt 2016 15:50

Ik sla de gegeven raad niet in de wind.
Ik zorg nu dat ik genoeg stokken achter de deur heb om een opbouwende repliek te geven.
Die brief komt zeker, maar momenteel spreekt het emotionele aspect meer dan het rationele.

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#26 , 13 mar 2017 13:20

Lang verhaal kort, mijn buurman heeft ons een AS gestuurd via een advocaat.
Dit schrijven hebben wij kunnen weerleggen en sindsdien niets meer gehoord.
Nu hebben we recent een brief gekregen voor het vredegerecht omdat hij nog steeds via ons perceel zijn afsluiting wilt plaatsen.

Dit is de eerste keer dat we in aanraking komen met het vredegerecht. Zijn er bepaalde zakan waar we rekening mee moeten houden?
We gaan een dossier opmaken met daarin alle gebeurtenissen.
Nu alleen hopen dat de vrederechter geen rare kronkels maakt...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#27 , 13 mar 2017 14:38

De voornaamste regel in de rechtbank, iedereen laten uitspreken en nadien u repliek geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38587

#28 , 14 mar 2017 00:13

Ik hoop dat u de nodige foto's hebt genomen van de vorige strapatsen?
Zorg dat uw verhaal een tijdslijn heeft en bij elke belangrijk punt een verwijzing naar bijlage 1 foto dd 1.1.17
Volgende punt bijlage 2 foto dd
Volgend punt mail dd ...
enz enz
Maak een dossier voor vrederechter en voor tegenpartij.
Vraag korte conclusietermijnen.
En indien mogelijk dat vrederechter ter plaatse komt kijken. Zeker als de tegenpartij wartaal uitkraamt

Hier staat wat uitleg
http://www.elfri.be/conclusietermijn-art-747-%C2%A72
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 7726,d.d2s
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 7726,d.d2s

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#29 , 11 apr 2017 23:11

Onlangs dus naar vredegerecht geweest, poging tot verzoening is mislukt.
Dus de vrederechter stelt een PV op dat er geen verzoening is, maar dat is het dan?
Wat is eigenlijk het nut om uberhaupt naar daar te gaan, zonder dat er een verder gevolg is?
Zoals te verwachten was mijn buurman zelf niet aanwezig, maar heeft hij zijn advocaat gestuurd.
Reden te meer om te geloven dat hij enkel en alleen zijn wil probeert door te drijven ipv gewoon eens te praten.

Indien er verdere stappen worden genomen dan is het via dagvaarding neem ik aan?

Hoe zit het dan bv met het niet willen snoeien van takken (die intussen al meer dan 4 meter over mijn grond reiken)?
Nog een beetje en ze groeien over mijn dak...
Doet de vrederechter voor dergelijke gevallen wel direct een uitspraak?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#30 , 12 apr 2017 09:01

Verzoening is dikwijls een tussenstap, maar tegenpartij is niet verplicht hier op in te gaan. Volgende stap is vrederechter.
Had je onmiddellijk kunnen doen. Vrederechter zal altijd een vonnis vellen, maar daarom niet onmiddellijk. Soms zal hij terplaatse komen om de zaak te bekijken

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”