gebruik servitudegang

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

gebruik servitudegang

#1 , 05 okt 2016 09:19

Beste,

sinds enkele weken heeft mijn vader een huis gekocht. Op het gelijkvloers (naast zijn garage & onder zijn living) is een servitudegang (1.5m breed) voor zijn buren rechts. Hij mag zelf ook gebruik maken van deze gang, door er een deur op het einde in te plaatsen. Hij is dus het lijdende erf en de buren heersend.
Deze gang is aan de voorzijde afgesloten met een deur die op slot is (zowel de buren als mijn vader hebben er een sleutel van). en aan de achterzijde komt deze in de zijkant uit van de buren hun koertje.

Mijn vader is kleine verbouwingen aan het uitvoeren (vernieuwing elektriciteit enzo) en moest enkele nieuwe kabels naar de living leggen. Omdat er in de living nog maar recentelijk door de vorige eigenaren een nieuwe tegelvloer gelegd was, moeten we nieuwe kabels langs de onderzijde van de betonplaat bevestigen. Dit wil zeggen dat we 2 kabels op het plafond van de servitudegang willen bevestigen.

Toen we enkele dagen geleden voor het eerst in de servitude gang zijn geweest om te kijken wat er allemaal mogelijk was, waren we aardig verbaasd.
De buren gebruiken deze gang als hun prive opstalplaats (staat vol met fietsen, huisraad/voorraad, overschot bouwmaterialen, etc) en er is ook een vals plafond in hout geplaatst met daarin automatische verlichting.

Aangezien mijn vader ook op termijn die toegelate deur wou plaatsen en we langs daar 2 kabels moeten leggen (er is geen andere mogelijkheid), hoe pakken we dit best aan?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 okt 2016 12:22

Geburen eens aanspreken is de snelste en simpelste weg.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 05 okt 2016 14:06

een servitudegang mag echt niet gebruikt worden als opslagplaats....het is een doorgang; dat moet vrij blijven. Een kabel doortrekken is iets wat je uiteraard moet vragen, maar de tegemoetkoming van de burenkant moet niet "vergoed" worden met het toelaten dat de doorgang vol rommel staat; Leg vooral uit dat deze rommel in geval van verzekeringstoestanden (brand ed) een factor kan zijn dat er niet uitbetaald zal worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 okt 2016 15:53

De grond onder die doorgang is eigendom van uw vader, evenals de doorgang zelf. Buurman mag er door lopen, maar er niets stapelen noch bewaren. Jij hoeft geen toestemming te vragen voor het trekken van die kabels, want het is uw eigendom. Je hoeft enkel maar te zorgen, dat buurman zonder hinder door kan..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”