Privatieve werken in gemeenschappelijke en privatieve kelderdelen

Sabrina1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Privatieve werken in gemeenschappelijke en privatieve kelderdelen

#1 , 27 sep 2016 20:10

Er zijn waterleidingswerken uitgevoerd, zowel het vervangen van bestaande buizen als nieuwe leidingen en verbindingen gemaakt in privatieve kelderruimtes en gemeenschappelijke kelderdelen. Dit is niet voorafgegaan door inlichtingen of de vraag naar een akkoord van de mede-eigenaren. De werken zijn uitgevoerd ikv renovatie van het gelijkvloers appartement en dus privatief.
Wel is er een aankondiging geweest dat er een bepaalde dag geen water voorzien kon worden en of we de toegang konden verschaffen tot de privatieve kelderruimtes.

De syndicus geeft aan dat er noch een akkoord, noch inhoudelijke info is. Klopt deze bewering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 sep 2016 20:15

De syndicus geeft aan dat er noch een akkoord, noch inhoudelijke info is. Klopt deze bewering?

Hoe kunnen wij weten of er info werd gegeven of niet?
Wat is het probleem?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sabrina1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2016 00:09

Ik vraag me af of je dergelijke werken mag uitvoeren, zonder akkoord van je mede- eigenaren?
Mijn buur/eigenaar van het gelijkvloers heeft die werken laten uitvoeren in de kelder ikv renovatie.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 28 sep 2016 08:43

Verwijderd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 28 sep 2016 19:38

Heeft hij dit wetsartikel overtreden?

Wet:.
Art. 577-2
§ 10. In het geval van § 9 staat het elke mede-eigenaar vrij op zijn kosten aan de gemeenschappelijke zaak veranderingen aan te brengen, mits hij de bestemming daarvan niet wijzigt en aan de rechten van zijn deelgenoten geen afbreuk doet.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=21331
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Sabrina1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2016 20:04

Het is uitgevoerd op mijn buurvrouws' kosten. Wat wordt er met bestemming bedoeld in deze context? Er zijn in ieder geval leidingen bijgemaakt en vervolgens bijkomende verbindingen. Ik ga ervan uit met bestemming het gelijkvloers.
In welke zin zouden de rechten van deelgenoten geschonden kunnen worden? Bijvoorbeeld: Als de nieuwe leidingen door hun privatieve kelderruimten lopen? Een loskoppeling van de gemeenschappelijke watermeter?

Met dank.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 28 sep 2016 20:12

Mogelijks werd er door individuele eigenaars toestemming verleend om een leiding door hun kelder te laten lopen.
Wij weten dat niet hé.
Maar de vraag is in de eerste plaats of uzelf hierdoor nadeel hebt geleden.
Indien niet dan hebt u geen zaak.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#8 , 28 sep 2016 20:18

Dit wetsartikel gaat enkel over werken in gemeenschappelijke delen door een mede eigenaar.
Hier moeten de andere mede eigenaars beslissen of er een afbreuk gedaan is
aan hun rechten door de werken in de gemeenschappelijke delen.

Werken in de privatieven moet tuusen de eigenaars onderling beslist worden,
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Sabrina1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2016 20:30

Op zich heb ik geen hinder, buiten stof en gruis. Dit zou mijn buurvrouw ook laten opruimen. Er is wel een lek ontstaan in een schacht, waar ook aan de vernieuwing van de waterleiding gewerkt is. Maar hierover zal het detectie-rapport uitsluitsel brengen.
In mijn kelderruimte zijn er geen leidingen getrokken, wel bij andere eigenaren , die geen akkoord verleend hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”