Schadevergoeding voor coniferen door schutting ?

a006751
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding voor coniferen door schutting ?

#1 , 23 sep 2016 14:51

Hallo,

Tussen de woning van mijn ouders (beide 76 jaar oud) en hun buurman staat reeds 43 jaar een rij coniferen (eigendom van de buren, op ca 30-40-50 cm van de perceelgrens) Omdat de hond vd buren zo'n 20 jaar geleden regelmatig door de coniferen in hun tuin liep heeft mijn vader vlak tegen de perceelgrens - op hun eigendom - een houten schutting geplaatst (minder dan 2 meter hoog)

Sinds enkele weken klaagt de buurman - schriftelijk, met briefjes in de brievenbus - dat zijn coniferen stuk gaan door de schutting en dat deze ca. 30 cm meer naar achter moet geplaatst worden zodat zijn coniferen meer licht & lucht krijgen. Tevens eist hij dat we de coniferen vervangen door nieuwe. Hij zou een "toegeving" doen om de helft van de kosten voor zijn rekening te nemen.

Hij regelde zelfs een zitting voor minnelijke schikking bij de vrederechter deze week.

We zijn hier dan ook naartoe gegaan maar niet tot een overeenkomst gekomen. Wij hebben namelijk de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente gecontacteerd en deze vertelden dat onze schutting tot vlak tegen de perceelgrens mag komen. Bovendien denken wij dat de coniferen niet stuk zijn maar gewoon bruin geworden daar waar de schutting staat en er dus geen licht aan kan. Boven de schutting en langs zijn kant zijn de bomen nog wél groen.

Kan de buurman via gerechterlijke weg alsnog een schadevergoeding eisen ? Alsook het recht om ons te dwingen de schutting te verplaatsen ?
Waar kunnen wij eventueel terecht om hierop een wettelijk gegrond antwoord te krijgen aub, in het geval de buurman wil procederen ?

Graag een snel antwoord aangezien mijn vader hierdoor al veel gemoedsrust en slaap verloren heeft.

Alvast bedankt,
Mvg,
Herman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pho450
Berichten: 192

#2 , 25 sep 2016 10:52

Begrijp ik het goed dat de schutting in kwestie er al 20 jaar staat? Pas na 20 jaar is deze schadelijk voor de coniferen?
Als zijn haag niet op de wettelijke 50cm van de erfscheiding staat heeft hij mijn inziens weinig recht op klagen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”