Pauwen

Laure L
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Pauwen

#1 , 19 sep 2016 19:27

Beste leden,

Ik zit met een kleine situatie.

Ik woon in agrarisch/natuurgebied (op de grens dus). Ik heb een aantal hectare, allemaal omheind met draad van +-1,40m.

Al 20 jaar hebben we pauwen. Niet geknipt, dit is nooit een probleem geweest, ze deden hier hun ronde.

Nu sinds kort is dit een probleem voor een van onze buren. Ik begrijp zijn klachten, maar van deze pauwen, zijn de helft vreemde, die hier zijn komen wonen.

Het euvel is, is dat het hier om volwassen exemplaren gaat, dus knippen heeft weinig zin, daar op de tijd dat het duurt om ze te vangen zijn de pluimen al terug gegroeid. Alle 3 maanden de dieren vangen is geen doen.
Hogere omheining, heeft weinig zin, beesten vliegen als duiven, zitten geregeld op het dak etc.

Ik geef ze dagelijks eten, maar meer kan ik an sich niet doen. Het zijn vrije vogels. Naar wat ik begrepen heb staan deze onder de 'Neerhofdieren'

Nu dreigt hij ermee om naar de politie te gaan.

Ik vroeg mij af wat hier de wetgeving rond is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 sep 2016 20:10

Politie zal in deze niets doen. Zijn hiervoor niet bevoegd.

builder
Berichten: 189

#3 , 19 sep 2016 21:43

Het zal wel niet de hoogste prioriteit van politie en parket zijn, maar het Veldwetboek voorziet wel volgend misdrijf:

Art. 67. De politieambtenaren van de lokale politie zijn, belast met het opsporen en vaststellen van wanbedrijven en overtredingen inzake veld- en bospolitie, alsmede van jacht- en visserijmisdrijven, op het grondgebied waarvoor zij beëdigd zijn.
De door de leidend ambtenaar van het Agentschap voor Natuur en Bos aangewezen personeelsleden zijn eveneens bevoegd om die verschillende wanbedrijven en overtredingen in het veld vast te stellen.

Art. 88.Met geldboete van vijf tot vijftien frank worden gestraft :
3° Zij die vee of pluimgedierte, van welke soort ook, waarvan zij eigenaar of houder zijn, op andermans eigendom in het open veld laten loslopen.
Het misdrijf gepleegd binnen de omheining van een woning, hetzij op bezaaid land of op land waarvan de oogst niet is ingezameld, hetzij binnen een besloten landelijk erf, wordt gestraft met geldboete van tien frank tot vijftien frank en eventueel met gevangenisstraf van één dag tot twee dagen.
Betreft het een kudde, dan wordt de geldboete gebracht op vijftien tot vijfentwintig frank en de eventuele gevangenisstraf op één dag tot zeven dagen.
Discussiepunt zal zijn of het dagelijks voederen van half-verwilderde dieren voldoende is om als "eigenaar of houder" beschouwd te worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 19 sep 2016 22:00

Hoe zijn de pauwen bij u terecht gekomen?
Moeten toch uit de buurt komen?
Houder .... u geeft ze eten.
Dieren zijn een zaak en deze zaken zijn in uw 'beheer / bezit'.
Zijn uw pauwen geringd?
Hier ook al eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 86&t=14318

Laure L
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2016 23:05

De eerste dieren weet ik niet, er hebben er hier altijd gelopen, vermoedelijk op eigen krachten. Ze hebben geen ringen, naar mijn weten is dit ook niet verplicht.

Ik wil echt wel mijn omheining verhogen indien dat zou helpen, maar aangezien het goede vliegers zijn (het dak van het huis is geen probleem) denk ik dat dit geen oplossing biedt.

Ik vroeg mij gewoon af of pauwen, zoals katten een vrije loop hebben,
Ook geen vrije vlucht hebben.

Over het eten geven, ze eten mee met mijn pluimvee (die dus niet kunnen vliegen etc)

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 19 sep 2016 23:15

Pluimvee eten geven op een plaats waar pauwen niet bij kunnen misschien??
Ga zeker eens bij gemeente horen.
Natuurgebied ...door wie beheerd Natuurpunt ...daar ook eens contact mee nemen.

Laure L
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2016 23:34

Nu het ding is,
Ik zou ze nu graag wel hier houden, ze horen er gewoon bij, maar indien ze zelf vertrekken (wat ook kan gebeuren) zijn ze vrij om te gaan.

Hoe zit dat met de wetgeving? Ik weet dat er bv voor duiven en katten en speciale wetgeving is, maar pauwen vallen daar (logischerwijs) niet onder.

tira00
Berichten: 929

#8 , 20 sep 2016 12:04

Kan een vogelopvangcentrum u geen raad geven?
Misschien is er iets te doen aan het, te veel, voortplanten.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 20 sep 2016 13:45

Nu het ding is,
Ik zou ze nu graag wel hier houden, ze horen er gewoon bij, maar indien ze zelf vertrekken (wat ook kan gebeuren) zijn ze vrij om te gaan.

Hoe zit dat met de wetgeving? Ik weet dat er bv voor duiven en katten en speciale wetgeving is, maar pauwen vallen daar (logischerwijs) niet onder.
Pauwen zijn pluimvee, zie de wettekst die eerder gegeven is.

Als u ze eten geeft, dan zijn ze uw eigendom.
Politie dient om inbreuken tegen het strafwetboek te bestrijden. Dit is een burgerlijke zaak en hier heeft de politie geen bevoegdheid. Die kan alleen bemiddeld tussenkomen.

De buur dient naar de rechtbank te stappen. U kan argumenteren dat dit toch de "redelijke burenhinder" hoort, vooral aangezien u in agrarisch gebied woont. Maar of dit zal blijven plakken betwijfel ik.

Veldwetboek art 88 stelt nl dat u uw pluimvee (dus ook pauwen) op uw eigen eigendom moet houden.

Stop met deze dieren te voederen. Als u dit in stand houd dan zal de rechter u aanzien als eigenaar.

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2017 13:51

Vang ze gewoon weg....houd één koppel of een trio en zet ze in een afgesloten ren overspan met netten ! U bent eigenaar , neerhofdieren moeten niet geringd zijn ! Enkel in het wild voorkomende dieren ( jachtfazant , patrijs , eendensoorten dienen een gesloten kweekring te dragen indien je deze in bezit hebt !

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2017 14:21

Ik zou ze nu graag wel hier houden.
Dus u wil de dieren wel houden, maar niet aanzien worden als "houder"? Het is het één of het ander, natuurlijk...
maar indien ze zelf vertrekken (wat ook kan gebeuren) zijn ze vrij om te gaan.
Dit gaat uiteraard niet gebeuren als je ze eten blijft geven, dat weet je zelf ook...

Dus zoals hierboven gezegd heb je twee oplossingen:
1. Ofwel beschouw je jezelf niet als houder van die dieren. Stop in dat geval met ze eten te geven (geef je andere dieren eten op een plaats waar de pauwen niet bij kunnen), en ze zullen waarschijnlijk zelf andere oorden opzoeken.
2. Ofwel beschouw je jezelf wel als houder, en zorg je dat de dieren niet kunnen gaan vliegen, door een overspanning / grote volière.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 02 aug 2017 14:23

10 maanden oud topic... kans is groot dat de pauwen ondertussen al niet meer leven :D

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 aug 2017 14:50

10 maanden oud topic... kans is groot dat de pauwen ondertussen al niet meer leven :D
Mmm, dat komt ervan als je enkel naar de timestamp van het laatste bericht in het draadje kijkt. :? Moest IEDEREEN nu eens naar de timestamp van het laatste bericht in het draadje kijken, zou het systeem nochtans perfect werken... :lol:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Berichten: 1683

#14 , 02 aug 2017 16:36

in de Middeleeuwen was "pauw" een delicatesse)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”