kosten wanbetalers

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

kosten wanbetalers

#1 , 18 sep 2016 12:08

Er werd een balkon/gevelrenovatie uitgevoerd aan het app.gebouw.
Bij het einde van de werken kregen we daarvoor een eindafrekening. Ik heb die rekening betaald.
Maar nu krijg ik een bijkomende rekening van ruim 6 000 Eur wegens wanbetaling door een aantal andere
eigenaars. Syndicus vraagt dit geld omdat hij anders de eindfactuur van de aannemer niet kan betalen.

Wat zijn mijn rechten? Op die 6 000 Eur bijkomende kosten voor mij had ik immers niet gerekend en ik ben ze ook niet schuldig!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 sep 2016 12:23

Syndicus moet de wanbetalers aanpakken en niet de goede betalers. Hij is zeer onvoorzichtig geweest. Hij had ervoor moeten zorgen dat hij het geld , of althans een deel ervan op de rekening van de VME stond VOOR de werken begonnen

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2016 12:51

Syndicus moet de wanbetalers aanpakken en niet de goede betalers. Hij is zeer onvoorzichtig geweest. Hij had ervoor moeten zorgen dat hij het geld , of althans een deel ervan op de rekening van de VME stond VOOR de werken begonnen
Het geld werd in drie schijven als provisie opgevraagd. Maar meer dan één derde van de eigenaars heeft de derde schijf (en ook de eindafrekening)niet betaald. De aannemer dreigt met een rechtzaak tegen de VME. Daarom vraagt de syndicus nu geld bij daar waar hij denkt van het te krijgen....

Reclame

adsummam
Berichten: 582

#4 , 18 sep 2016 14:16

In een goede basisakte zijn dergelijke gevallen voorzien en zijn er gepaste boeteclausules (nalatigheidsinteresten), etc.

Heeft uw syndicus u niet verwittigd dat deze u ten goede komen ?

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2016 14:51

In een goede basisakte zijn dergelijke gevallen voorzien en zijn er gepaste boeteclausules (nalatigheidsinteresten), etc.

Heeft uw syndicus u niet verwittigd dat deze u ten goede komen ?
Neen er staan geen boetclausules in de basisakte.

Hoe ga ik aan eventuele intresten geraken als ze de basisbedragen zelf al niet (kunnen) betalen?
Het gaat hier wel om grote bedragen aangezien de bijdragen in de kosten, per appartement, tussen de 40 000 Eur en de
50 000 Eur bedragen. De meeste van de wanbetalers kunnen dit bedrag gewoonweg niet of niet volledig betalen.

Het betreft in het merendeel jonge mensen die de appartementen nog niet lang geleden hebben gekocht en tot hun uiterste limiet hebben geleend. Aangezien op die appartementen al een hypotheek rust zie ik niet in wat ik nu kan en of moet doen.

Meer dan één derde van de eigenaars (20 van de 56) heeft niet volledig betaald!

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 sep 2016 15:13

Dan zal de VME, via de syndicus, naar de rechtbank moeten en laten beslag leggen op de appartementen van de wanbetalers. Deze kunnen dan worden verkocht om de achterstand aan te zuiveren.

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2016 15:18

Dan zal de VME, via de syndicus, naar de rechtbank moeten en laten beslag leggen op de appartementen van de wanbetalers. Deze kunnen dan worden verkocht om de achterstand aan te zuiveren.
Dat gaat niet want op die appartementen rusten hypotheken ten voordele van banken en kredietverstrekkers.
Wij zouden helemaal achteraan in het rijtje staan.
De kost van 20 dagvaardingen is ook niet min.

Sirkii
Berichten: 5417

#8 , 18 sep 2016 15:46

De syndicus kan niets anders dan de openstaande schuld vorderen bij de andere eigenaars om de aannemer te betalen. Voorts moet hij - na aangetekend de betaling gevorderd te hebben - met akkoord van de VME gerechtsprocedures opstarten. Dit staat los van de ingeschatte solvabiliteit van de niet-betalers. Als de VME beslist om die advocaatskosten niet te betalen dan geraak je zeker niet aan je geld.

In de basisakte staat normaliter welke bijkomende kosten de niet betalers ten laste valt dus denk eraan bijkomende kosten te vorderen indien weinig of niets voorzien is.

t Was wel niet voorzichtig van de VME om de werken al te laten uitvoeren zonder dat het geld volstort was maar ja ...

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 sep 2016 16:02

t Was wel niet voorzichtig van de VME om de werken al te laten uitvoeren zonder dat het geld volstort was maar ja ...
Die opmerking heb ik destijds ook gemaakt.
Maar geen enkele - GEEN ENKELE!- andere eigenaar wou zijn totaalaandeel in de kosten ineens storten.
Ze bleven liever hun centjes nog wat aaien, met dit als gevolg.

adsummam
Berichten: 582

#10 , 19 sep 2016 04:48

Als het kalf verdronken is, dempt men de put.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... me#p440562

naicwill
Berichten: 715

#11 , 19 sep 2016 08:15

Vme lening :
Iedere eigenaar die aan de VME-lening wenst deel te nemen, betaalt enkel zijn eigen aandeel, net zoveel als zijn aandeel in de mede-eigendom.

http://creditum.be/new/nl/wat-is-een-vme-lening/
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#12 , 19 sep 2016 11:12

Sorry,had link in # 10 niet volledig gelezen,dus # 11 was een herhaling.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 sep 2016 14:22

Als het kalf verdronken is, dempt men de put.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... me#p440562
Die eigenaars willen niet betalen en ook geen lening aangaan.
Het vereiste quorum om een lening aan te gaan werd destijds niet bereikt.

Sirkii
Berichten: 5417

#14 , 19 sep 2016 21:37

Als het kalf verdronken is, dempt men de put.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... me#p440562
Die eigenaars willen niet betalen en ook geen lening aangaan.
Het vereiste quorum om een lening aan te gaan werd destijds niet bereikt.
Da s makkelijk:.zeggen dat je door de VME goedgekeurde werken niet niet betaalt en denken dat er niets zal gebeuren.... Doe de syndic een advocaat aanstellen die al eerst een invorderingsbrief schrijft. Zo n advocatenbrief kan wonderen doen ... Anders wordt het procederen. Roep desnoods een bijzondere VME vergadering bijeen om met een meerderheid dit aan de syndic op te leggen. Indien de VME geen meerderheid haalt ga je als persoon naar de vrederechter om de beslissing aan te vechten.


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”