Erfdienstbaarheid middendoor perceel

BAV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfdienstbaarheid middendoor perceel

#1 , 09 sep 2016 19:51

Hallo,

Op onze woning rust een erfdienstbaarheid recht van uitweg, die mijn woning scheidt van mijn tuin en garages. De eerste en tweede buur mag deze uitweg gebruiken, maar doen dit echter zeer weinig (5 x per jaar schat ik). In de akte staat op geen enkele manier beschreven waar die uitweg zich moet bevinden.
Gezien wij van plan zijn om verbouwingen te doen of te verkopen hadden wij die graag laten schrappen of verplaatsen.

Na een gesprek met de eerste buur werd snel duidelijk dat hij deze niet wil laten verplaatsen, maar wel wil verkopen. M.a.w. hij wil er geld uit slaan en vraagt belachelijk veel geld hiervoor. Het is uiteindelijk voor mijn eigen grond die ik zou moeten betalen!
Een gesprek met buurman 2 bleef dan ook uit.

Heb ik het recht om deze zomaar te verplaatsen? Ik zou dus nog steeds een recht van uitweg bieden, maar enkel op een andere plaats (rond de tuin ipv dwars erdoor).

Of hoe groot is de kans dat dit geschrapt zou worden? Buurman 1 heeft een uitweg achteraan zijn tuin, buurman 2 moet over buurman 1 zijn grond om tot bij mij te geraken wat hij dus quasi nooit doet. Buurman 2 heeft wel geen andere uitweg uit zijn tuin (zoals quasi elk rijhuis, niet?).

Alvast bedankt voor jullie raad!

Vriendelijke groeten

B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 sep 2016 20:07

Via de VR kan men de verplaatsing van de erfdienstbaarheid bekomen indien er gegronde redenen zijn. Hij kan ook beslissen over het al of niet behouden van deze erfdienstbaarheid voor 1 of de 2 buren.
Buurman 1 zou wel eens aan het korstte eind kunnen trekken als VR verneemt dat hij er geld wil uitslaan, en gelijktijdig nog over een eigen uitweg beschikt. Je kan immers niet verkopen wat niet van u is. Dat is oplichting.

BAV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2016 20:11

Als ik enigszins correct ben denk ik dat een recht van uitweg enkel geldt op een ingesloten perceel, niet?
Buurman 2 zijn perceel grenst echter wel met de voorgevel aan straat, dus lijkt mij dit niet ingesloten.
Vervalt dit recht dan niet?
Of ben ik hier verkeerd?

Buurman 1 is een moeilijke mens ;-) Nochtans zou hij er zelf enkel voordeel uithalen gezien hij zelf al aanhaalde dat hij zich ergert dat buurman 2 langs zijn achtergevel passeert indien nodig.

Iemand van mening dat hij meer informatie kan verschaffen mocht ik het betreffende stuk uit de akte hier plaatsen?

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 09 sep 2016 21:42

Hoe staat het beschreven in je koopakte?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 sep 2016 08:07

Iedere erfdienstbarheid is daarom nog geen recht van uitweg. Het kan perfect dat er een voordeur is aan de straatkant en nog een erfdienstbaarheid/wegje aan de achterzijde. Meestal om met de fiets binnen te kunnen ( of kruiwagen/mestkar)
Het ene sluit het andere niet uit.

BAV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2016 08:46

Hier het betreffende deel in de koopakte:
2. De kopers zullen de passieve erfdienstbaarheden dragen, zichtbare of niet-zichtbare, voortdurende of niet-voortdurende, die gezegd onroerend goed kunnen bezwaren en voordeel trekken uit de actieve erfdienstbaarheden, indien er bestaan.
In die opzicht verklaren de verkopers dat zij persoonlijk geen enkele erfdienstbaarheid hebben gevestigd op het alhier verkochte goed en dat er naar hun weten geen andere bestaan dan degene die voortspruiten uit volgende bedingen ingelast in hun eigendomstitel en overgenomen uit de akte verleden voor Notaris XXXXXXX op XXXXX 1936 letterlijk weergegeven als volgt:
"1° Voorschreven goed en de aanpalende eigendommen X en Y moeten zich wederzyds uitweg leveren ten westen, op ene breedte van twee meters, om te geraken aan de achtergebouwen en de straat; 2 De aanpaler X zal, eeuwig en onvergeld, recht van uitweg bezitten, op ene breedte van twee meters, ten zuiden der achtergebouwen van voorschreven verkochte goed, om te geraken aan zijn land."
In zoverre gezegde erfdienstbaarheden no van toepassing zijn, zullen de kopers er hun persoonlijke aangelegenheden van maken en worden zij eenvoudig in alle rechten en verbintenissen van de verkopers in dat opzicht gesteld.

tira00
Berichten: 929

#7 , 10 sep 2016 13:53

Conventionele erfdienstbaarheid.
Maakt niet uit of het perceel ingesloten is of niet.

Neen, u mag hem absoluut niet op eigen initiatief verleggen.
Als één van de gebruikers niet wil meewerken stopt het voor u.

U kan naar de vrederechter gaan en vragen om hem te verleggen, maar het mag niet nadelig zijn voor de gebruikers en zij moeten akkoord gaan.

Ja, u kan dat recht afkopen maar alleen als u beiden tot een akkoord komt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 sep 2016 15:57

Men spreekt hier van "land" en een breedte van 2 meter. Mogelijks was het vroeger een groter stuk dat gebruikt werd voor landbouw, waarvoor een doorgang met paard en kar nodig was. en werd er in loop van de tijd een groot deel van verkocht. Dan is die erfdienstbaarheid niet meer nodig in dergelijke breedte. Laat dit door uw notaris nakijken.

BAV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 sep 2016 17:14

Bedankt alvast voor jullie berichten!
Ik heb het ondertussen nagevraagd bij de notaris en hou jullie zeker op de hoogte zodra ik iets weet.

Het betreft inderdaad een door voor paard en kar van in 1936 en de percelen zijn ondertussen voor zover ik weet allemaal aangepast.
Hopelijk kunnen wij nog iets bereiken, we zien wel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”