Omheining van het privaat stadsdomein

stepisa
Topic Starter
Berichten: 11

Omheining van het privaat stadsdomein

#1 , 07 sep 2016 18:44

Hallo

Ik woon naast een voetbalveld en sommige ouders gebruiken mijn private weg en oprit als parking om hun kinderen op te halen of af te zetten

Ik nam contact met het stadsbestuur met de vraag om een afsluiting op te trekken tussen mijn grond en deze van het sportveld.

Ze wimpelen voorlopig af maar ik was nieuwsgierig of ik hen wettelijk kan overhalen om tussen te komen in de plaatsingskost of dat deze volledig te hunnen laste valt daar ik overlast ondervind van hun leden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 07 sep 2016 21:51

Tja, Theoretisch mogelijk door de aansprakelijkheidswet, maar aan de andere kant wist u van het voetbalveld op het moment dat u er kwam wonen...? Dus in de praktijk lijkt dit me niet haalbaar.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 07 sep 2016 22:21

U mag perfect een ketting of een poort op die weg plaatsen langs de kant van de straat en afsluiten langs de kant van het voetbalveld.
Staat het aangegeven als private weg -
Wie verantwoordelijk is ...in eerste instantie de pleger.
In tweede instantie de gemeente ...maar kijk na wat in de voorwaarden staat waarop de club de terreinen mag gebruiken.
in derde instantie de club wat staat in hun statuten en reglement naar hun leden en bezoekers.

https://www.law.kuleuven.be/jura/art/14n2/laga.pdf
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475

Reclame

stepisa
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 08 sep 2016 10:53

Tja, Theoretisch mogelijk door de aansprakelijkheidswet, maar aan de andere kant wist u van het voetbalveld op het moment dat u er kwam wonen...? Dus in de praktijk lijkt dit me niet haalbaar.
Ja klopt mjers maar de ingang van het voetbalveld ligt in de andere straat en ze gebruiken mijn weg als alternatieve sluipweg om langs de achterzijde binnen te kunnen. Er is reeds een ketting tussen beide maar mensen kruipen natuurlijk onder de ketting en parkeren de wagen ervoor. Dank voor uw insteek

stepisa
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 08 sep 2016 10:54

U mag perfect een ketting of een poort op die weg plaatsen langs de kant van de straat en afsluiten langs de kant van het voetbalveld.
Staat het aangegeven als private weg -
Wie verantwoordelijk is ...in eerste instantie de pleger.
In tweede instantie de gemeente ...maar kijk na wat in de voorwaarden staat waarop de club de terreinen mag gebruiken.
in derde instantie de club wat staat in hun statuten en reglement naar hun leden en bezoekers.

https://www.law.kuleuven.be/jura/art/14n2/laga.pdf
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475
ketting is reeds aanwezig maar mensen parkeren ervoor en kruipen eronder. Goeie insteek de clubvoorwaarden gebruik terreinen, waar zou ik die voorwaarden kunnen vinden alsook hun statuten en reglement?
Dank voor de feedback

mjers
Berichten: 1788

#6 , 08 sep 2016 11:36

Tja, Theoretisch mogelijk door de aansprakelijkheidswet, maar aan de andere kant wist u van het voetbalveld op het moment dat u er kwam wonen...? Dus in de praktijk lijkt dit me niet haalbaar.
Ja klopt mjers maar de ingang van het voetbalveld ligt in de andere straat en ze gebruiken mijn weg als alternatieve sluipweg om langs de achterzijde binnen te kunnen. Er is reeds een ketting tussen beide maar mensen kruipen natuurlijk onder de ketting en parkeren de wagen ervoor. Dank voor uw insteek
Dan moet u die mensen persoonlijk aanspreken/dagvaardigen/voertuigen takelen.
De gemeente of de club hiervoor verantwoordelijk stellen zal nooit blijven plakken.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 08 sep 2016 21:09

Zet uw wagen op die weg achter de ketting.
Pas ook de tips toe die in tekst wielklem staan.
U kan nu ook al elke wagen laten takelen die voor de weg gaat staan - belemmering van voertuig dat reglementair staat op uw eigendom.
Ook voor het oprijden van uw eigendom moet de politie komen en takelen. Zij zullen misschien zeggen dat ze dat niet doen mogen...maar het is wel zo dat de gemeente aansprakelijk is als er iets aan uw wagen gebeurd ( aanrijding - schade- diefstal uit uw wagen omdat u niet de kans had om uw wagen veilig te plaatsen. Zelf zou ik dat als laatste proberen.

Eerst bij de gemeente de 'verhuur' regelingen opvragen die de sportclub heeft gekregen ...dat is zo wie zo een gemeenteraadsbeslissing en is openbaar dus u moet die kunnen inzien en zelfs kopiëren. In onze gemeente staan staan de gemeenteraadsbeslissingen gewoon in de bibliotheek. Er zal vermoedelijk zelfs een algemeen reglement zijn en een specifiek voor die club.
Zorg dat ge die eerst hebt en ga dan eens praten met de club -- of als je daar iemand bij kent vraag of die de aansluitingsvoorwaarden enz aan u bezorgd. Dus iemand die daar wil bij aansluiten moet die op voorhand krijgen... misschien ken je wel iemand die dat eens wil doen - de info verzamelen is voldoende.
Zorg ook dat u achteraan goed de grensscheiding kent tussen uw terrein en het openbaar domein ... ik vermoed dat daar dus geen afsluiting tussen staat en datis een zaak van beide eigenaars.
Als dat geen brede weg is stel dan aan de gemeente voor daar een afsluiting te plaatsen op beider kosten op de erfgrens.
Mogelijk staat wel in de reglementen dat de gebruiker (de club) overlast van haar leden en bezoekers moet tegengaan tgo de buren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”