Eigendom tuin

wo0dy
Topic Starter
Berichten: 7

Eigendom tuin

#1 , 03 sep 2016 10:40

Beste,

mijn vriendin woont in een appartementsgebouw, waar ze eigenaar is van het middelste van 3 appartementen. Het onderste appartement wordt verhuurd, en gebruikt als lokaal waar les wordt gegeven.

Bij het gebouw hoort een voortuintje, een oprit naar 2 achterliggende garages en een zijstrook naast de oprit. Volgens de akte hoort het voortuintje bij het onderste appartement (wat verhuurd wordt en waar les wordt gegeven), horen 2 staanplaatsen achterin bij het bovenste appartement, en hoort de zijstrook naast de inrit bij het middelst en bovenste appartement.

Nu is het zo dat wanneer les wordt gegeven, de zijstrook vaak gebruikt wordt door de cursisten. (Ook één van de staanplaatsen wordt soms ingenomen door een cursist of lesgeefster, maar staat los van mijn vraag). Om dit te voorkomen, dat de zijstrook ingenomen wordt, heb ik kleine tuinlichtjes op zonne-energie geplaatst ter afbakening. Nu zijn er ondertussen reeds 3 van de 5 lichtjes stuk gereden, en gebeurt het dat ze worden uitgenomen om toch nog de zijstrook te gebruiken.

Mijn vraag : wat kan ik het beste doen hieraan? Kan ik bij voorbeeld de lampjes plaatsen op een zwaardere stalen staaf om te verhinderen dat ze worden uitgenomen? Hang ik een tuinketting met bordje 'privé'? En bijkomende vraag : mag hier eigenlijk zomaar les gegeven worden (dit is gewoon woongebied)? En indien ja, tot hoe laat mag dit (soms gebeurt het dat dit tot half elf - elf uur 's avonds is)?

Laat gerust weten indien er nog bijkomende gegevens belangrijk zijn!
Alvast bedankt,
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 sep 2016 11:15

- gewoon (lage) parkingketing met bordje privé hangen met slot, dit is uw tuin/strook/... en niemand anders mag daar zijn auto of wat dan ook plaatsen zonder uw toestemming.
- de lesgever ook aanspreken dat uw tuinlichten zijn kapotgereden (schade) en de autokentekens aan hem/haar doorgeven van de wagens die er zomaar parkeren. Meld hem/haar dat u er op rekent dat hij/zij de (leerling)dader de geleden schade laat vergoeden, omdat u anders aangifte doet bij de politie dat leerlingen van een cursus schade heben toegebracht (en eigenlijk ook nog vluchtmisdrijf plegen)

wo0dy
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 03 sep 2016 11:39

Ik had nog een bijkomend vraagje. Parkingketting is niet echt mooi uiteraard, en zeker niet gezellig om eens in de tuin te zitten dan. Ik had het idee om afbakening met lage schanskorven te maken, maar mag dit zomaar? Er worden geen jaarlijkse vergaderingen ed gehouden. Of vraag ik toestemming aan de eigenaar van het bovenste appartement?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 sep 2016 12:31

Spreek er de 3 mede)eigenaars over aan.
Indien je 1 eigenaar meekrijgt heb je al voldoende om tot actie over te gaan. (meerderheid van 2/3)
Wat staat er in de basisakte over het gebruik van de appartementen? Meestal is handelsactiviteit verboden. Indien het betalende lessen zijn, denk ik wel dat het aanzien kan worden als handel.
Destijds heb ik zo een bewoner van een appartement door de rechtbank een verbod laten opleggen, omdat die samenkomsten van HERB...FE organiseerde op zijn appartement waarbij 3 avonden per week een 5 tot 8 personen aanwezig waren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2016 17:54

waarom plaats je geen bord met takelwagen die auto wegsleept?
https://www.google.be/search?q=bord+weg ... CTsQ_AUIBQ
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”