burenruzie

luc69
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

burenruzie

#1 , 01 sep 2016 18:25

Door de warmte van de afgelopen weken, hebben we een zwenkventilator (zo eentje van bij de brico) geplaatst. Nu verwijt de buurman me nachtlawaai en dreigt met verdere stappen. Help.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karine.blockmans
Berichten: 77
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2016 18:33

Volgens mij kan die jou niks doen...apparaat staat toch binnen ?

luc69
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2016 19:08

Staat gewoon binnen, in de living, waar we vaak rustig in slaap vallen. Blijkbaar heeft de buurman er toch veel last van.

Reclame

karine.blockmans
Berichten: 77
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2016 19:27

Enkel een buur klaagt?

mjers
Berichten: 1788

#5 , 01 sep 2016 19:35

Aan hem om naar de rechter te gaan voor een inbreuk op de redelijke burenhinder...

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 01 sep 2016 20:59

Staan uw ramen open en die van de buren.
Dan zal uw buur zijn raam best toedoen en u ook.

luc69
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2016 21:31

Neen, de ramen of toch zeker mijn raam is dicht. Gaat door de muur denk ik. Wat kan daar nog van overblijven. Blijkbaar genoeg voor burenruzie.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 01 sep 2016 22:00

Zet die ventilator op rubberen schijfjes.
Zet hem niet tegen de tussenmuur en zorg dat er iets geluiddempend achter staat.
Is er mogelijk geluidsoverdracht via een betonnen balk of ijzeren profiel?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 02 sep 2016 08:26

Ofwel is er iets zodanig mis met u zwenkventilator of met u buur. Ik dacht dat is al alles gehoord had maar dit overtreft toch alles.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 sep 2016 10:30

Sowieso, indien u een zwenkventilator hebt en u de ruimte niet verlucht, heeft het draaien van zo'n zwenkventilator 's nachts totaal geen nut, heeft iemand me ooit proberen uit te leggen.

Het gevoel van koelte die je hebt bij een zwenkventilator, is eigenlijk een illusie: de ventilator koelt immers de lucht niet af, maar verplaatst die (en door de motor warmt die zelfs lichtjes op). Het verplaatsen zorgt voor een gevoel van koelte (net zoals de wind ook doet), maar verandert de temperatuur totaal niet.

Dat gevoel van koelte is enkel voelbaar zolang er wind is. De minuut dat je je ventilator afzet, is er geen wind meer en dus absoluut geen koeltegevoel. Al die uren dat de ventilator aanstaat, daalt de temperatuur niet, maar stijgt die zelfs (door die motor).

Als u echter een deur openzet of voor andere natuurlijke luchtcirculatie (aanzuiging/afvoer) zorgt, kan het wél gebeuren dat dit een positief effect heeft.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 03 sep 2016 08:48

Sowieso, indien u een zwenkventilator hebt en u de ruimte niet verlucht, heeft het draaien van zo'n zwenkventilator 's nachts totaal geen nut, heeft iemand me ooit proberen uit te leggen.
Tevens enorm gevaarlijk, motor kan verhitten brandgevaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

luc69
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 sep 2016 20:28

Ik wou toch even reageren op jullie berichten. Vooreerst dank voor de reacties. Met deze ventilator is niets mis, geeft niet veel warmte, en staat 2 meter van de gemene muur. Deze ventilator gebruiken we reeds 8 jaar tijdens de warmste periodes in het jaar (1 a 2 maand), maar zorgt nu plots voor problemen.
In alle tropische landen over de gehele wereld, slapen inwoners met een ventilator.(voornamelijk tegen de muggen). Of een ventilator nu iets veranderd aan de temperatuur of niet, is niet relevant. Of ik 's nachts de vrijheid heb om er een te plaatsen of niet, dat is hier de hamvraag. Kan deze zodanig veel lawaai maken, dat wij er geen last van hebben, maar de buren er niet van kunnen slapen ? Moet ik deze nu verplicht uitzetten, of heb ik het recht om een ventilator te plaatsen.

Tope
Berichten: 916

#13 , 04 sep 2016 20:40

Is dat dan een nieuwe buur?

luc69
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 sep 2016 21:30

Neen, oude buur. Hij heeft wel net zijn badkamer verbouwd, die naast deze gemene muur ligt. Kan daar iets fout gelopen zijn ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 04 sep 2016 22:28

Het feit of de ventilator een nutnheeft kan wel van belang zijn. Als de buur effectief 's nachts die ventilator kan horen én u geen enkel belang kan aantonen om die ventilator 's nachts te laten draaien, dan zal de vrederechter vlug de tegenpartij gelijk geven. Dit omdat men bij nacht men strenger is ivm burenlawaai. België is overigens geen tropisch land.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”