onvergelde doorgang

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Re: onvergelde doorgang

#16 , 02 sep 2016 11:10

Niet art. 684 BW, maar art. 710bis BW is van toepassing. Art. 684 geldt voor een uitweg door de rechter toegestaan bij ingeslotenheid. Hier gaat het om een conventionele (= bij overeenkomst gevestigde) erfdienstbaarheid.
Aha nu snap ik het. Een terechte opmerking..

Art. 710 bis BW heeft het over "ieder nut" verloren heeft. Het is duidelijk dat deze erfdienstbaarheid nog altijd "enig nut" heeft. Ik zie een rechter die niet afschaffen.

Wel kan u eventueel vragen de erfdienstbaarheid te verplaatsen naar een andere plaats op uw erf. Zie art. 701 BW
Indien evenwel die oorspronkelijke aanwijzing voor de eigenaar van het dienstbare erf meer bezwarend mocht zijn geworden of indien zij hem verhindert voordelige herstellingen daaraan te verrichten, kan hij de eigenaar van het andere erf een plaats aanbieden die voor de uitoefening van zijn rechten even gemakkelijk is, en deze mag zulks niet afwijzen.
Het zal altijd nut hebben. Het is de dichtste weg naar de straat voor de tuin. Wat niet wil zeggen dat er geen (meer logische) alternatieven zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#17 , 02 sep 2016 12:11

Een conventionele erfdienstbaarheid wil zeggen dat het in je koopakte beschreven staat.
En meegaat met de koopakte naar de volgende eigenaar.
Meestal zijn die huizen inderdaad goedkoper omwille van de overlast van die doorgang.

Dat jij je recht van doorgang niet gebruikt is natuurlijk je eigen keuze.
Wil natuurlijk niet zeggen dat de andere buurman zijn recht niet zou mogen gebruiken.

Misschien kan je de artikels beschreven in het Burgerlijk Wetboek eens heel op je gemak uitpluizen.
Dat kan wat meer klaarheid geven.

Ik moet zelf gebruik maken van dergelijke doorgang (heersend erf)
En ik heb mezelf onnozel moeten lopen en vragen om er een beetje aan uit te kunnen, doordat het in mijn geval in een echte pest-oorlog was geëscaleerd.
Ik snapte zelfs de woorden niet die al die raadgevers (notarissen en advocaten) gebruikten.
Probleem blijft natuurlijk dat de andere partij het ook zou moeten (willen) begrijpen om alles op te lossen.

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 sep 2016 12:47

Een conventionele erfdienstbaarheid wil zeggen dat het in je koopakte beschreven staat.
En meegaat met de koopakte naar de volgende eigenaar.
Dit staat in mijn koopakte:

3. Het goed wordt verkocht in de staat waarin het zich bevond op het ogenblik van de overeenkomst, met alle zichtbare en verborgen gebreken, met alle heersende en lijdende, zichtbare en niet-zichtbare, voortdurende en niet-voortdurende erfdienstbaarheden, ook al zijn ze niet gekend, en met alle gemene muren, hagen of andere afsluitingen, en zonder waarborg van oppervlakte, zelfs al overtrof het verschil één/twintigste.
De verkoper verklaart dat er naar zijn weten geen verborgen gebreken zijn.
De verkoper verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben toegestaan en dat zijn eigendomstitel er geen vermeldt, behoudens deze hierna opgenomen in de “bijzondere voorwaarden”.

Bijzondere voorwaarden
De verkoop geschiedt verder onder de bijzondere voorwaarden, letterlijk overgenomen uit voormelde akte verle¬den voor notarissen** op drie april tweeduizend:
“De verkoop geschiedt onder de hiernavolgende bijzondere bedingen en voorwaarden, letterlijk overgenomen uit voormelde akte verleden voor notaris *en ondergetekende notaris * op zestien februari negentienhonderd achtennegentig, met verwijzing naar een akte, verleden voor notaris * op achtentwintig september negentienhonderd negenenentwintig:
1. Den bij dezen verkochten eigendom zal ten eeuwigen dage en onvergeld doorgang nemen naar de straat, al door het poortje, zoals dit heden bestaat;

Hier staat gewoon dat 'dezen verkochten eigendom ten eeuwigen dagen en onvergeld doorgang zal nemen naar de straat.' Of is het een verborgen erfdienstbaarheid?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#19 , 02 sep 2016 13:42

Een conventionele erfdienstbaarheid wil zeggen dat het in je koopakte beschreven staat.
En meegaat met de koopakte naar de volgende eigenaar.
Dit staat in mijn koopakte:

3. Het goed wordt verkocht in de staat waarin het zich bevond op het ogenblik van de overeenkomst, met alle zichtbare en verborgen gebreken, met alle heersende en lijdende, zichtbare en niet-zichtbare, voortdurende en niet-voortdurende erfdienstbaarheden, ook al zijn ze niet gekend, en met alle gemene muren, hagen of andere afsluitingen, en zonder waarborg van oppervlakte, zelfs al overtrof het verschil één/twintigste.
De verkoper verklaart dat er naar zijn weten geen verborgen gebreken zijn.
De verkoper verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben toegestaan en dat zijn eigendomstitel er geen vermeldt, behoudens deze hierna opgenomen in de “bijzondere voorwaarden”.

Bijzondere voorwaarden
De verkoop geschiedt verder onder de bijzondere voorwaarden, letterlijk overgenomen uit voormelde akte verle¬den voor notarissen** op drie april tweeduizend:
“De verkoop geschiedt onder de hiernavolgende bijzondere bedingen en voorwaarden, letterlijk overgenomen uit voormelde akte verleden voor notaris *en ondergetekende notaris * op zestien februari negentienhonderd achtennegentig, met verwijzing naar een akte, verleden voor notaris * op achtentwintig september negentienhonderd negenenentwintig:
1. Den bij dezen verkochten eigendom zal ten eeuwigen dage en onvergeld doorgang nemen naar de straat, al door het poortje, zoals dit heden bestaat;

Hier staat gewoon dat 'dezen verkochten eigendom ten eeuwigen dagen en onvergeld doorgang zal nemen naar de straat.' Of is het een verborgen erfdienstbaarheid?
Neen, want het staat letterlijk in de akte... Waarom denk je dat dit verborgen is?

maar, euh... is dit het enige wat er staat over erfdienstbaarheden? Want deze opmerking die je hier post gaat uw heersend erfdienstbaarheid. (dus uw recht van doorgang naar de buren)

Staat er ook iets bij over een dienend erfdienstbaarheid?
Als dit niet het geval is dan hebben die buren geen recht op hun doorgang...

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#20 , 02 sep 2016 13:49

maar, euh... is dit het enige wat er staat over erfdienstbaarheden? Want deze opmerking die je hier post gaat uw heersend erfdienstbaarheid. (dus uw recht van doorgang naar de buren)

Staat er ook iets bij over een dienend erfdienstbaarheid?
Als dit niet het geval is dan hebben die buren geen recht op hun doorgang...
Dit is nu mijn punt ;)

Er staat niets van in. Daarom dat ik vraag dat dit verborgen kan zijn? Als het nu wel in de akte van mijn buur staat?

mjers
Berichten: 1788

#21 , 02 sep 2016 13:58

maar, euh... is dit het enige wat er staat over erfdienstbaarheden? Want deze opmerking die je hier post gaat uw heersend erfdienstbaarheid. (dus uw recht van doorgang naar de buren)

Staat er ook iets bij over een dienend erfdienstbaarheid?
Als dit niet het geval is dan hebben die buren geen recht op hun doorgang...
Dit is nu mijn punt ;)

Er staat niets van in. Daarom dat ik vraag dat dit verborgen kan zijn? Als het nu wel in de akte van mijn buur staat?
Maar dit was wel wat onduidelijk...Ik ging er vanuit dat dit in de akte beschreven stond.

Staat er niets in de akte, dan hebben ze geen recht op doorgang. Simpel als wat.


Het zou mij trouwens sterk verwonderen dat dit niet in uw akte staat maar wel in die van de buren. In het onwaarschijnlijke geval dat dit zo is, dan kunt u hier zeker mee verder...

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 sep 2016 14:10

Het rare is dat de notaris en de vorige eigenaars daar vluchtig zijn over gegaan en gezegd hebben dat ik de doorgang altijd moet vrijhouden. En omdat het in zo een,voor mij ongebruikelijk, taalgebruik geschreven staat (wie leest nu een akte) dacht ik dat ik de doorgang naar de straat moest vrijhouden voor mijn buurman. Nu heb ik deze morgen een andere akte gezien waarin echt beschreven stond wie de doorgang moet vrijhouden voor wie. En dat is bij mijn akte wel totaal niet het geval.

Maar wat als het beschreven staat in de akte van mijn gebuur? Bestaat er zo niets als mondelinge overeenkomst? Is er geen addertje?

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#23 , 02 sep 2016 14:11

Het zou mij trouwens sterk verwonderen dat dit niet in uw akte staat maar wel in die van de buren. In het onwaarschijnlijke geval dat dit zo is, dan kunt u hier zeker mee verder...
Ok bedankt. Ik lees ze nog eens volledig door voor alle zekerheid.

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#24 , 02 sep 2016 15:05

Ik vind niets anders. Wat kan ik nu doen? Naar een Notaris gaan voor bevestiging? Mijn buurman vragen voor een bewijs? De doorgang versperren ga ik in ieder geval niet zomaar doen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#25 , 02 sep 2016 15:17

Welke tekst staat er juist in uw akte? en in deze van buurman? Staat er geen enkele beperking in? Soms staat hier dat je er door mag met een fiets, kruiwagen met beerton, hooiwagen, enz... Mits akkoord van de buur kan je die doorgang verleggen (op uw grond weliswaar) zodat hij niet meer tegen uw raam loopt.

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#26 , 02 sep 2016 15:25

3. Het goed wordt verkocht in de staat waarin het zich bevond op het ogenblik van de overeenkomst, met alle zichtbare en verborgen gebreken, met alle heersende en lijdende, zichtbare en niet-zichtbare, voortdurende en niet-voortdurende erfdienstbaarheden, ook al zijn ze niet gekend, en met alle gemene muren, hagen of andere afsluitingen, en zonder waarborg van oppervlakte, zelfs al overtrof het verschil één/twintigste.
De verkoper verklaart dat er naar zijn weten geen verborgen gebreken zijn.
De verkoper verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben toegestaan en dat zijn eigendomstitel er geen vermeldt, behoudens deze hierna opgenomen in de “bijzondere voorwaarden”.

Bijzondere voorwaarden
De verkoop geschiedt verder onder de bijzondere voorwaarden, letterlijk overgenomen uit voormelde akte verle¬den voor notarissen** op drie april tweeduizend:
“De verkoop geschiedt onder de hiernavolgende bijzondere bedingen en voorwaarden, letterlijk overgenomen uit voormelde akte verleden voor notaris *en ondergetekende notaris * op zestien februari negentienhonderd achtennegentig, met verwijzing naar een akte, verleden voor notaris * op achtentwintig september negentienhonderd negenenentwintig:
1. Den bij dezen verkochten eigendom zal ten eeuwigen dage en onvergeld doorgang nemen naar de straat, al door het poortje, zoals dit heden bestaat;

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#27 , 02 sep 2016 15:37

De akte van achtentwintig september negentienhonderd negenenentwintig bepaalt:

1. Den bij dezen verkochten eigendom zal ten eeuwigen dage en onvergeld doorgang nemen naar de straat, al door het poortje, zoals dit heden bestaat;

Er wordt dus een erfdienstbaarheid gevestigd in het voordeel van de eigendom die bij akte van 28 september 1929 verkocht werd. U dient dus na te gaan of dit uw eigendom is, dan wel de eigendom van uw buur.

Er kan in die akte van 28/9/29 maar een erfdienstbaarheid gevestigd worden op uw eigendom indien de toenmalige eigenaar van uw perceel bij deze akte betrokken is. Dit kan het geval zij als hij op dat ogenblik eigenaar was van het geheel en een deel van zijn eigendom verkocht heeft en tegelijkertijd een erfdienstbaarheid gevestigd heeft op het deel waar hij toen eigenaar van bleef.

Uw vraag: wat als het beschreven staat in de akte van mijn gebuur? De akte die een erfdienstbaarheid vestigt (en dus ondertekend moet zijn door degene die op dat ogenblik eigenaar was van het lijdend erf - dit is uw eigendom- of door de eigenaar erkend is), moet overgeschreven worden op het hypotheekkantoor. Als dat gebeurd is, is de akte tegenstelbaar aan derden en moet de eigenaar van het lijdend erf de erfdienstbaarheid eerbiedigen, ook als er in zijn aankoopakte geen sprake is van een erfdienstbaarheid.

Sadepo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#28 , 02 sep 2016 16:01

En het is mogelijk om een akte van 1929 op te zoeken?

tira00
Berichten: 929

#29 , 02 sep 2016 16:09

Kan wel,
in ons geval vb:
in onze akte (heersend erf) staat niks.
In de akte van het lijdend erf, degene die doorgang moet verlenen, staat wel dat er een erfdienstbaarheid van doorgang is ten voordele van ons perceel.
De 2 percelen hebben altijd verschillende eigenaren gehad.

Eerst de koopakte van de buurman inkijken dus.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#30 , 02 sep 2016 16:22

En het is mogelijk om een akte van 1929 op te zoeken?
Je kan dat aan uw notaris vragen. Of mogelijks ook bij de registratie als ze willen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”