Haag knippen

Lore_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Haag knippen

#1 , 31 aug 2016 10:52

Even een ingewikkeld stukje proberen duidelijk uit te leggen.

Een paar jaar geleden heb ik het huis van mijn oma geërfd.
Aan mijn achtertuin grensde op dat moment de achtertuin van een oudere dame (waarvan ik enkel de tuin kan zien, en niet het huis).
Daarachter ligt ook de achtertuin van een gezin waarvan ik ook enkel de tuin kan zien en niet het huis.
Met andere woorden, zij kunnen binnenkijken bij mij, maar ik niet bij hen. De tuinen werden gewoon gescheiden met een gewone draad.

2 jaar geleden heb ik beslist om de woning te verbouwen aangezien het veel te oud was.
Ik ging 2 grote ramen tot op de grond plaatsen zodat ik een mooi zicht had op de tuin vanuit de living en keuken. Ik heb toen beslist om een groene afscheidingsdoek aan mijn kant van de draad te hangen en ook een haag te planten, aangezien ik toch wat privacy wou.

Op het moment dat we de haag planten begon de verste buur boos te worden. Hij heeft niets letterlijk gezegd, maar begon met deuren van auto's te smijten en heel veel kabaal te maken.

Vorig jaar zijn we dan gestart met de verbouwing van het huis, en aangezien dit grote proporties aan begin te nemen, ben ik terug verhuist voor een jaar naar mijn ouders.

Intussen is die oudere dame overleden, en heeft de verste buur het tussenliggende stuk grond overgekocht. Met andere woorden, wij zijn nu rechtstreekse buren.

Het is nu het tweede jaar dat de haag er staat, dus in de lente begon hij te schieten en te groeien. De laatste tijd als ik eens ging gaan kijken naar het huis vond ik het al raar dat hij zo klein geworden was en niet meer groeide. Ik had gisteren wat meer tijd en ben dus eens dichtbij gaan kijken, en heb nu gezien dat de haag afgeknipt is.

Ik kan natuurlijk niet bewijzen wie het gedaan heeft, maar dat is de enige persoon die eraan kan. Andere mensen zouden al in de tuin moeten komen (die volledig afgesloten is door hekkens), dus ik zie dat ook niet gebeuren.
En aangezien ik er niet woon momenteel kan ik hem ook niet betrappen.

Enkele jaren geleden heeft hij trouwens ook takken van een notelaar afgesneden en in mijn tuin gegooid zonder mijn weten; terwijl dat stuk grond niet eens van hem was, dus hij er in principe geen last van had.
Ik had dit toen gemeld bij de politie, maar geen klacht ingediend omdat ik liever de lieve vrede wou bewaren.

Nu weet ik eigenlijk niet meer wat ik kan doen. Het enige wat ik graag wil is dat ik wat privacy heb. De haag moet niet overdreven hoog zijn, gewoon dat hij niet meer kan binnenkijken. Want als hij in zijn tuin staat en mij ziet staat zwaait hij en blijft hij gewoon binnenkijken. Binnen 2 maand ga ik erin, en nu moet die haag weer een heel stuk extra groeien terwijl hij al bijna op schouderhoogte was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 31 aug 2016 11:02

Dit is uiteraard niet toegelaten. Wel moet u bewijzen dat hij die haag knipt. U kan een camera hangen... (let wel, film zijn grond niet, u mag enkel uw eigendom filmen)
Hoever staat die haag van de perceelsgrens?

U dient best ook klacht in bij de politie. Het gebeurt vaak dat mensen hun daden domweg toegeven als ze bezoek krijgen van de wijkagent.

Lore_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2016 11:22

De haag staat 50 cm van de afsluiting.

Ik denk dat ik pas klacht ga indienen als ik een camera gehangen heb. Hij is nogal wraak belust (ook in ruzie met al zijn andere buren), en dan heb ik inderdaad iets op beeld.

Hij heeft ook een tuinhuisje, waarin zijn kinderen slapen, en heeft dit onlangs, na een inbraakpoging, beveiligd met camera, zegt hij althans.
Maar ik zou graag ook eens weten of ik op dat beeld sta of niet. Natuurlijk weet ik niet zeker of hij er hangt, want ik kan het niet zien vanuit de tuin.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 31 aug 2016 11:40

Hoe bedoeld u precies?
Zijn kinderen slapen in het tuinhuis?
Dit is niet toegelaten, een tuinhuis is een bijgebouw en geen woonplaats.
Slapen = wonen

Uw haag staat dus correct en hij heeft er geen zaken mee. Hang dus een camera. Indien u hem kan betrappen dan heeft hij een serieus probleem.
Schadevergoedingen voor dergelijke beschadigingen liggen heel hoog in belgie.

Lore_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2016 12:09

Hij maakt inderdaad heel veel overtredingen.
Zijn zoon en vriendin slapen effectief in dat tuinhuis, die gezet is zonder bouwvergunning.
En wij wonen in een beschermd gebied, dus de regel is dat je niet mag uitbreiden met bewoonbare oppervlakte.
De oude 'kotjes' die vroeger gebouwd zijn, mogen vervangen worden, maar er mag niet bijgebouwd worden.

Dus ik heb heel veel om terug te 'vechten', maar had dit liever niet gebruikt, omdat ik gewoon wil overeen komen en elkaar met rust laten.

Ik zal sowieso eerst een camera hangen, als hij nog iets doet staat dit op beeld.
Daarna dien ik klacht in, en als hij mij niet met rust laat, kan ik nog de andere dingen aanvechten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 aug 2016 12:26

In de folder van AL.. van deze week staat er een te koop met bewegingssensor en waterdicht (te verkrijgen vanaf zaterdag 3 september) voor de prijs van 79.99 € (in camouflagekleuren :) )

Lore_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2016 13:55

Dat is goed nieuws!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”