welke procedure ?

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

welke procedure ?

#1 , 30 aug 2016 19:40

Beste , ik verhuur een appartement , maar ga er binnenkort zelf wonen . Nu heb ik gezien en na navraag bij mijn toekomstige buren in de blok heb ik verstaan , dat mijn nieuwe onderburen er een advocatenkantoor hebben geinstalleerd .Nu , mijn balkon zit net boven hun kantoor , die op de gelijkvloer is gelegen . Ik weet dat je alle veranderingen aan de buitenkant van een appartementsblok moet bespreken op de jaarlijkse vergadering .Maar dat is hier niet gebeurt .Ze hebben zonder vraag aan mij en dus ook helemaal de vraag niet gesteld op de jaarlijkse vergadering om veranderingen aan de buitenkant van het appartementsblok aan te brengen .Ik heb die mensen zelfs niet gezien op de vergadering . Wat zijn nu die veranderingen ? Wel , zoals misschien algemeen bekend is bij balkons van appartementen uit de jaren zeventig , dat ze na een verloop van tijd mogelijk krijgen af te rekenen met " betonrot" . Nu , mijn onderburen hebben plastic latjes met plastic boord tegen de onderkant van mijn terras laten aanbrengen . Ik weet als je de onderkanten v.d. balkons verft , dat de verf na een bepaalde periode , dikwijls al na een jaar , begint af te schilferen . Je moet blijven verven , omdat de onderkant van alle balkons steeds nat zijn . Mijn bovenbuur zijn terras is ook steeds nat na een regenbui of andere oorzaken , het voelt steeds nat aan .En onze balkons zijn in orde , ze zijn goed betegeld en hebben ook een afvoergeul in de beton voor het regenwater af te kunnen voeren . Dat maakt dat de meeste eigenaars de balkons nooit meer verven , het is een onmogelijke opgave .Mensen die er al bijna 40 jaar wonen , hebben al vanalles geprobeerd , niets helpt .Nu is mijn vraag , wat kan ik hier tegen ondernemen ? Als ooit mijn balkon begint af te brokkelen omdat de vocht niet meer weg kan door de plastic bezetting aan de onderkant , dan ga ik zwaar in de kosten vallen .Want de kosten voor mijn balkon zijn voor mezelf en niet gemeenschappelijk .Mijn syndicus zegt dat hij reeds een aangetekend schrijven naar het advocatenkantoor heeft gedaan , maar kreeg dan een antwoord ' die plastic bezetting kan geen kwaad voor het balkon '.Ik denk ondertussen dat mijn syndicus onder 1 hoedje speelt met dit advocatenkantoor .Hij vind het ook onnodig dat ik verdere stappen onderneem . Moet ik toch een advocaat inschakelen ? Want mijn onderburen zijn ook advocaten ...en ik vrees dat ik alleen daar niks kan tegen beginnen .Maar ik moet toch iets doen om mij in te dekken tegen verdere mogelijke gevolgen aan mijn balkon . Alvast bedankt , vriendelijke groeten .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2016 00:02

Dat topic is gesloten , dus ik denk dat ik daar geen vragen meer kan stellen in verband mijn probleem . Mijn probleem ligt toch een beetje anders . Mijn probleem gaat over de onderkant van mijn balkon . In dat topic staat dat de bovenkant en de tegels op mijn balkon prive zijn d.w.z. dat ik moet zorgen dat mijn balkon waterdicht is . Maar ik kan bijvoorbeeld ook niet meer controleren of mijn terras waterdicht is door de plastic die aan de onderkant is bevestigd .Als morgen die plastic en misschien stukken beton naar beneden vallen omdat mijn balkon niet waterdicht was , dan ga ik voor de gevolgen moeten opdraaien ....ondanks dat de betonstructuur gemeenschappelijk is . Dus het is toch de bedoeling dat ik me " indek" tegen de onvoorziene omstandigheden .

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 aug 2016 09:13

Betonrot aan een balkon is een probleem voor de gemeenschap van eigenaars, gezien beton tot de dragende constructie behoort. De herstelling is dus niet privatief.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2016 13:55

Betonrot aan een balkon is een probleem voor de gemeenschap van eigenaars, gezien beton tot de dragende constructie behoort. De herstelling is dus niet privatief.
Maar ik moet zorgen dat mijn balkon goed betegeld is en niet waterdoorlatend is ? Dus dan wijzen ze zowiezo met de vinger naar mij ? Door mijn schuld is er water in /door mijn balkon kunnen sijpelen . Dat maakt dat de beton gaat scheuren enz..heb er zoveel dingen over gelezen wanneer je het woordje ' betonrot ' intypt . Ik heb nu ook geen controle meer , over wat er onder die plastic allemaal gebeurd . Wanneer mogelijk de plastic begint los te komen , dan is misschien de schade reeds te groot om nog met een kleine herstelling het euvel op te lossen . Wat betekend " privatief " ?

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2016 15:04

Schwatteke, aka Coike van Spaargids speelt graag op meer dan één paard tegelijk.
Om de achtergrond van zijn "probleem" te kennen, kan het nuttig zijn daar eens rond te neuzen.
Jammer dat de mestkarterrorist annex would-be communist en ex-rabobankfanatica annex Japans playmobieltje dat forum monopoliseren en de meerderheid van valabele forumleden weggejaagd of het leven onmogelijk gemaakt hebben.
Als vermakelijkheidscentrum echter is het een echte aanrader. Dagelijks staan daar leden met getrokken messen tegenover elkaar.
Dit wou ik even kwijt.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2016 07:56

Ja , u heeft gelijk ChristophePaus , ik zit op meerdere forums , maar wat is dan het probleem ? Dit is toch mijn volste recht om op meerdere paarden te wedden ? De goede info die ik op Spaargids.be al van verschillende personen heb gekregen over bepaalde onderwerpen , heeft me al dikwijls verder geholpen . Maar aan de commentaar die u geeft , bewijst dat u maar een ziek mens bent ;-)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 sep 2016 16:53

De lessen " begrijpend lezen " waren te moeilijk?
Verder wens ik je nog veel succes met alles wat je onderneemt!

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 sep 2016 00:44

Inderdaad paus ! Btw ...problemen met mijn balkon zijn opgelost . Wat ik dacht over onze syndicus klopte niet , maar ik vind het nog steeds een kleine bandiet . Volgens mijn bovenbuur zou hij dus een aangetekende brief naar het kantoor geschreven hebben ivm met het balkon en hij zou ook een antwoord gehad hebben van het kantoor . Ik twijfelde en ben deze morgen zelf naar het advocatenkantoor gestapt , waar een zeer beleefde advocate mij zonder probleem een brief heeft getypt , gestempeld en ondertekend , dat zij de volledige verantwoordelijkheid heeft bij eventuele schade van de " plastic " constructie en de betonstructuur . Maar ze heeft me wel eerst uitgelegd dat de plastic eigenlijk rockpanel is , dus een soort geperst hout , dat waarschijnlijk naar beneden komt als het jaren teveel met water in aanraking gaat komen . Ook is er voldoende verluchting voorzien in de bezetting en het gootje in de beton is vrijgelaten , zodat het water langs daar kan afgevoerd worden , zonder dat het in aanraking zal komen met de houten bezetting . En op mijn vraag aan de advocate of ze een aangetekend schrijven van onze syndicus had ontvangen , kwam ze uit de lucht gevallen ...ze had nooit geen brief gezien en deze dan zeker ook niet beantwoord , wat onze syndicus dus ook alweer beweerde . Ik zal voor de rest geen stappen meer ondernemen tegen de advocate , maar onze syndicus krijgt het zeker nog op zijne boterham . Bedankt en goedenacht ;-)

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 03 sep 2016 23:03

Dit ook eens lezen.
Zowel Roland Timmermans en Peter Van Leyzele hebben over deze problematiek geschreven. ( werken zeker te koop in grote boekhandels of boekhandels die boeken over recht verkopen).
PS veel artikels kunnen via zoekmachine gevonden worden
De VME is verantwoordelijk voor de terrassen ( ook al staan in veel basisakten dat terrassen privatief zijn jaren 60 en 70 ) .. VME is verantwoordelijk tot de en met de waterdichtingslaag. Betegeling al dan niet toegelaten is privatief.
Onderkant afdichten is dus een ingreep op dat gedeelte dat van de VME is - en is dus van de gemeenschap en niet privatief.
Bij mijn weten zal dus ook het advocatenbureau daar toestemming voor moeten krijgen en steeds verantwoordelijk zijn voor alle schade toegebracht aan de gemene delen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=44787

Maar misschien beter inderdaad een andere syndicus vinden.
Vraag aan advocatenbureau als ze eigenaar zijn aanwezig te zijn op de AV.
Zorg dat de rekeningcommissaris goed uitpluist welke AS en de syndicus allemaal verstuurd heeft.
Stel op tijd de nodige vragen zodat op de volgene vergadering wat pertinente vragen kunnen gesteld worden.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 sep 2016 00:09

De VME is verantwoordelijk voor de terrassen
Wat betekend VME ? VM-Eigenaars ?

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 04 sep 2016 00:15

Vereniging van Mede-eigenaars .... u hebt toch een basisakte een reglement gebouw of van interne orde (aanpassing wet 2010) en huishoudelijk reglement (indien dit van toepassing is) gekregen bij aankoop?
VME heeft een raad van medeeigenaars een voorzitter van de AV en een commissaris van de rekeningen. Deze controleren de uitvoerende macht ttz de syndicus.

schwatteke
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 sep 2016 09:41

Dat moet ik eens nakijken , maar denk dat ik nooit die basisakte gehad heb . Ja , als je de mevrouw hierboven bedoeld die me bv. vertelde van dat balkon en die andere klachten probeert te regelen met de syndicus , dan is zij de commissaris . Alle rekeningen worden door de syndicus met lange tussentijden geregeld ....de afrekening 'vaste kosten' van vorig jaar 2015 ( + waterfactuur ) , hebben we pas dit jaar in juli ontvangen , en dat terwijl ik daarover zeker 3-4 keer telefonisch contact had opgenomen met mijn syndicus .Die waterfactuur heb ik mijn huurders dus vorige maand pas overhandigd en die weten nog maar twee maanden dat ze uit mijn appartement moeten vertrekken , omdat ik er zelf ga wonen .Ze hebben 6 maanden tijd om te verhuizen .De huur werd altijd op tijd betaald , het waren perfecte huurders ....jammer , maar ik moet zelf ook uit mijn huurwoning vertrekken .

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 sep 2016 16:31

Zonder basisakte en verslagen van de algemene vergadering is het niet eenvoudig te weten hoe de gang van zaken in een appartementsgebouw geregeld wordt.
Het is dus raadzaam daarover te beschikken en in het vervolg alle vergaderingen mee te maken.
De syndicus heeft de dagelijkse leiding en wordt voor een welbepaalde termijn aangesteld door de VME ter gelegenheid van een algemene vergadering. Hij/zij kan ook aangesteld of afgezet worden op een buitengewone algemene vergadering.
De rekeningcommissaris wordt eveneens aangesteld/afgezet door de VME op een AV. Zijn/haar taak bestaat erin de syndicus, inzonderheid de rekeningen te controleren en goed of af te keuren.
Op een AV wordt door de VME een voorzitter en stemopnemer(s) aangeduid. Deze functies zijn slechts van belang gedurende de AV.
Appartementsgebouwen van minimum 21 units dienen tevens een Raad van Medeeigendom op te richten die er moet op toezien dat de syndicus zijn taken naar behoren verricht.
Dit is -heel beknopt- het minimum dat elke medeeigenaar zou moeten weten.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 04 sep 2016 19:55

[quote="schwatteke"]....de afrekening 'vaste kosten' van vorig jaar 2015 ( + waterfactuur ) , hebben we pas dit jaar in juli ontvangen ,


Ik maak zelf ook de afrekening voor het blok appartementen waar ik mede-eigenaar ben. Om de afrekening van 2015 te maken heb je wel de eindafrekeningen nodig van water, gas en elektriciteit. En die komen soms een paar maanden na nieuwjaar. Syndicus kan dus niet beginnen aan uw afrekening alvorens hij alle facturen voor 2015 binnen heeft. Daar kunnen 4 of zelfs 10 telefoontjes van u NIETS aan veranderen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”