erfscheiding

werner de wree
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfscheiding

#1 , 29 aug 2016 10:44

Beste,

Ik zou graag advies vragen i.v.m. een geschil over de perceelgrens (de haag van de buren). Het wordt ons onmogelijk gemaakt om een nieuwe afsluiting te plaatsen.
De landmeter heeft ons perceel opgemeten en we zijn tot de vaststelling gekomen dat de oude versleten afsluiting en de haag aan zijn kant van de afsluiting op ons perceel staat. Mag ik de oude afsluiting vervangen en op de juiste plaats zetten? Dan moet wel een heel gedeelte van de haag verplaatst worden. Onze buurman geeft daar geen toestemming voor. Wat kunnen wij doen?
dank bij voorbaat Werner

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 aug 2016 11:46

Indien geen minnelijke oplossing mogelijk is, blijft er u enkel nog de vrederechter. Die zal dan op zijn beurt een gerechtelijk landmeter aanstellen die alles terug zal opmeten. Deze kosten zal jij moeten voorschieten. Indien buurman deze zaak verliest zal je deze kosten van hem kunnen terugvorderen

mjers
Berichten: 1788

#3 , 30 aug 2016 16:32

Als de perceelsgrens is vastgelegd door een erkende landmeter dan mag u de haag en de afsluiting verwijderen. U hoeft er uiteraard niet voor naar het vredegerecht. Die afsluiting en de haag staan op uw eigendom en zijn dan ook uw eigendom, tenzij het tegendeel kan bewezen worden uit een akte of een titel.

Indien de buur niet kan bewijzen dat de afsluiting en de haag zijn eigendom zijn, dan bent u gerechtigd deze te verwijderen.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 30 aug 2016 20:45

Men heeft me op het kadaster pas gezegd dat als je uw perceel laat opmeten door een landmeter, je er zeker voor moet zorgen dat de buur voor bevestiging tekent.
Zoniet kan hij er altijd tegen in komen en is je opmeting niks waart...

mjers
Berichten: 1788

#5 , 30 aug 2016 20:52

Men heeft me op het kadaster pas gezegd dat als je uw perceel laat opmeten door een landmeter, je er zeker voor moet zorgen dat de buur voor bevestiging tekent.
Zoniet kan hij er altijd tegen in komen en is je opmeting niks waart...
Klopt, hij kan er altijd tegen inkomen. Maar dan zal de nieuwe meting op zijn kosten zijn. En het resultaat van de nieuwe meting zal enkel maar de eerste meting bevestigen. Op voorwaarde dat de landmeter zijn werk goed heeft gedaan natuurlijk.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”