frituur zorgt voor overlast geur en lawaai

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

frituur zorgt voor overlast geur en lawaai

#1 , 28 aug 2016 18:37

Naast mijn deur is een schoenwinkel gesloten en is men een frituur begonnen met volgende problemen:
- het riekt continu naar frieten, ik kan geen raam meer open zetten
- de motor van de afzuiging maakt continue lawaai

Wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2016 18:55

om te beginnen naar de milieu dienst gaan van je stad of gemeente en daar klacht neerleggen.

Met de moderne afzuig systemen riek je niet meer dat er een frituur naast u is.

Maar je grootste ongemak zal het aan en afrijden zijn van wagens en daar kan men niks aan doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 29 aug 2016 09:52

Net geïnformeerd: er is een reguralisatiedossier ingediend, wat vreemd is: ondertussen kan de frituur open zijn in afwachting van de beslissing! Beslissing is maar voor binnen 2 maand !

Reclame

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#4 , 13 sep 2016 15:06

Update:
- milieu-inspectie is gepasseerd als de frituur dicht was (nu is de controleur 3 weken met verlof...): conclusie: feitelijk kan men niets doen!
- regularisatie aanvraag komt deze week op gemeenteraad met positief advies van stedebouw (hoe dat kan begrijpen we totaal niet, er immers inbreuken op stedelijke verordening).
- frituur officieel in gebreke gesteld op basis van het feit dat wij geen genot meer hebben van ons huis.

Conclusie: ofwel wordt vergunning geweigerd of het wordt rechtbank!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 sep 2016 15:52

Die vergunning zal toegekend worden met voorwaarden!

Heb meer dan 35 jaar geleverd aan zeer veel frituren en heb geen weet van het niet toekennen van een vergunning, wel veel met voorwaarden.

Zoals schouw verhogen, isolatie plaatsen, afzuiging geruisloos maken en via water filteren enz...
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#6 , 14 sep 2016 08:52

We verwachten ook dat vergunning zal toegekend worden ondanks het feit dat er al 20 horecazaken in de straat zijn waar er quasi overal frieten worden gebakken. De vorige horeca-zaak werd geweigerd maar het is de éérste frituur! Hoera!

We zien wel, in principe zijn er veel voorwaarden waar ze NU niet aan voldoen! Dus afwachten op de toekenning en dan naar rechtbank ...

En ik kan je meegeven: het is echt niet te doen, met dit warme weer kan je je raam 's nachts niet meer open zetten ! Ronkend lawaai van een afzuiging en stank van frieten !

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 sep 2016 09:30

En ik kan je meegeven: het is echt niet te doen, met dit warme weer kan je je raam 's nachts niet meer open zetten ! Ronkend lawaai van een afzuiging en stank van frieten

!
Je moet het zeker aan mij niet vertellen, maar het is nu éénmaal zo, en ja een frituur brengt enorme overlast mee, meer dan de meesten denken, je zal in de wintermaanden een andere overlast hebben, het aanrijden van wagens het portier open en dichtslaan, dan na de bestelling terug het portier open en dichtslaan en met gierende banden vertrekken, dit hoor je enorm goed als het koud weer is.
Als het koud weer is zal je minder geur hinder hebben.
Dan spreken we nog niet over het rondvliegend vet uit de afzuiging, daar daar verplicht men soms water tanken waar de afgezuigde lucht moet door gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#8 , 14 sep 2016 09:55

Het af en aanrijden van wagens was al een probleem in functie van de andere 20 horecazaken, auto's laten gewoon motor draaien, luide muziek, dubbel parkeren, etc...
Gelukkig is frituur aan de achterzijde zodat we daar minder last van hebben.

Wat me vooral stoort: je begint een zaak zonder enige vergunning en dat kan blijkbaar allemaal in ons land! Feitelijk zou dat onmiddellijk moeten stil gelegd worden ... geen vergunning geen frituur! Bouwtoezicht stelt niets voor! Maar ja dat is België zeker ?

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#9 , 25 sep 2016 21:33

Update: de vergunning werd afgeleverd! Nu hebben we beroepstermijn.
Normaal mag de frituur niet open zijn tijdens de beroepstermijn maar de frituur is toch open, hij veegt er zijn voeten aan! Volgende week krijgt hij een aanmaning van de stad!

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#10 , 30 sep 2016 12:26

De stad heeft gereageerd, de frituur kan niet worden stil gelegd !
Het is een take away zaak en voor een take away heb je geen stedenbouwkundige vergunning nodig! Dit is niet vergunningsplichtig.
De frituur heeft al zijn stoelen weg gedaan en zo wordt het een take away ...

Conclusie: de motor van zijn afzuiging staat 7 dagen op 7 te draaien van 11u tot 2u in de nacht, constant gezoem ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 sep 2016 14:37

Zo als ik reeds schreef vrees ik dat je weinig of niks zal kunnen doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

#12 , 05 okt 2016 12:11

We gaan in beroep gaan tegen de vergunning en er een advokaat op zetten.

De uitbater kwam eens langs en we hebben alles met handen en voeten nog eens uitgelegd. Zodra hij probleem van lawaai aanpakt stoppen we met alles. Indien niet gaan door !

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”