verkoop stuk tuin - privatief deel - grond in mede-eigendom

kosaer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkoop stuk tuin - privatief deel - grond in mede-eigendom

#1 , 23 aug 2016 11:21

Zou iemand hier een sluitend antwoord op hebben?

Het betreft een appartement in een gebouw met amper 2 appertementen, ik heb dus 1 bovenbuur aan wie ik het gekocht heb.
Een projectontwikkelaar wil een stuk van de tuin kopen, tot de tuin heb enkel ik toegang en er is geen gebruiksrecht voorzien.

De basisakte stelt het voglende:

- Privatieve en uitsluitende eigendom:… terras met diepe tuin met tuinhuis en bijgebouw.
- In mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid: 500/1000 in gemeenschappelijke delen waaronder de grond.

Moet ik nu de helft van verkoop van de tuin/achtergrond aan mijn bovenbuur geven?
De medewerker van de notaris zei eers dat het exclusief van ons is, nu zegt de notaris dat het mede-eigendom is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2016 11:52

Uw tuin is privatief, is maw uw persoonlijke eigendom.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een notaris de bal misslaat.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 aug 2016 12:27

Hoeveel quotiteiten heeft iedere eigenaar van het geheel? Als dat ook gelijk is, dan is uw bovenbuur ook mede-eigenaar van de tuin. Als jij exclusieve eigenaar bent, zou jij meer quotiteiten moeten hebben

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 aug 2016 12:50

Het gebruik ervan is privatief, maar het behoort tot de gemene delen.
Dat is algemeen zo voor balkons enn terrassen, alsook gelijkvloerse tuinen.
Ik geloof de notaris.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#5 , 23 aug 2016 14:12

Akkoord met asperger en notaris.
Grond is altijd gemeenschappelijk maar er is privatief gebruik voor eigenaar gelijkvloers.
Zal ook duidelijk staan in de beschrijving van de privatieven Van appartement gelijkvloers in de statuten.
Bij verkoop deel tuin verdeling som volgens aandelen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#6 , 23 aug 2016 14:23

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2016 20:21

Ik verkeer voor één van mijn bezittingen in een gelijkaardig geval. Zowel in de basisakte als in de akte van het desbetreffend appartement staat uitdrukkelijk vermeld: In privatieve en uitsluitende eigendom: ............terras en tuin.
Geen enkele mede-eigenaar noch notaris betwist dat dit mijn eigendom is. Duidelijker kan toch niet?!

Wel heb ik weet van een ander appartementsgebouw met aanpalende tuintjes aan de gelijkvloerse appartementen waarvan enkel het gebruiksrecht privatief is. Dit heb ik dan maar niet gekocht.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 23 aug 2016 21:40

Dit betekent dat dit stukje grond naast uw appartement van u is,maar de grond waar uw
Appartement opstaat en eraanpaalt van de gemeenschap is..
Schijnt me niet logisch en is volgens mij uitzonderlijk,wil wel eens de volledige tekst zien zonder ......
Ik heb hier een voorbeeld van op het web
"Het appartement A1, gelegen op de eerste verdieping, vooraan rechts vanaf de Polderdreef gezien bestaande uit:
a. in privatieve en uitsluitende eigendom: de inkomhall, de badkamer, het toilet, de living met open keuken en een terras aan de voorzijde, één slaapkamer;
b. in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid: tachtig duizendsten ( 80/1000) in de gemene delen van het volledige complex, waaronder de grond."

Behoort uw tuin dan niet bij de grond?


Hoe is de tuin beschreven bij TS?
Laatst gewijzigd door naicwill op 23 aug 2016 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 23 aug 2016 21:56

Tenzij het stukje grond apart is aangekocht, dus met aparte aankoopakte, is het steeds gemeenschappelijk.
Dat komt omdat het grondstuk waarop een app.gebouw wordt opgericht steeds gemeenschappelijk is, wat weerspiegeld wordt in de aandelen van de appartementen in de grondwaarde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 23 aug 2016 22:10

Heeft uw tuin een afzonderlijk kadastraal nummer, of maakt uw tuin deel uit van het grotere stuk grond, onder dezelfde kadastrale nummer, die vermeld staat in de akte, en waarop ook het gebouw staat?
Best vraag je eens aan het kadaster de mede-eigenaars op van het stuk grand waar uw tuin del van uitmaakt.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 aug 2016 23:14

Ik wil hier niet het topic van kosaer kapen maar ...
de puntjes staan voor zaken als inkomhal, living, enz....
Er is geen afzonderlijke aankoop maar ik heb wel twee aparte kad. nrs. Naast mijn tuintje heb ik ook nog eens een garagebox die deel uitmaakt van een groter aantal.
Het is me wel niet duidelijk of dat kad. nr slaat op mijn tuintje, mijn garage of de twee samen.
Om terug terzake te komen; als de topicstarter een akte heeft waarop vermeld "in uitsluitende en privatieve eigendom" waarom dan twijfelen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 23 aug 2016 23:20

Vanaf een bepaald jaar (weet niet exact welk jaar) hebben appartementen, garages en zelfs kelders aparte kadastrale nummers.
Tuinen van appartementen nooit.

De ruimte ingenomen door de tuin is privaat (klopt dus al men schrijft dat de tuin privaat is), de grond waarop de tuin gelegen is daarentegen niet.
Subtiel detail, niet altijd expliciet geformuleerd in basisaktes.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”