Conventionele erfdienstbaarheid

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Conventionele erfdienstbaarheid

#16 , 24 aug 2016 13:17

De gemeente heeft zich niet uit te spreken over een 'conventionele erfdienstbaarheid' ten voordele van één of meerdere private eigendommen of over een 'uitweg' ingevolge ingeslotenheid van een erf. Een recht van uitweg ingevolge ingeslotenheid kan enkel door de rechter worden toegekend.

De gemeente heeft enkel iets te zeggen als het zou gaan om een publieke erfdienstbaarheid, dus een weg die door iedereen mag gebruikt worden, of een buurtweg die in de Atlas der Buurtwegen staat. Een publieke erfdienstbaarheid van overgang kan wel door dertigjarige verjaring verkregen worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#17 , 24 aug 2016 13:29

De gemeente heeft zich niet uit te spreken over een 'conventionele erfdienstbaarheid' ten voordele van één of meerdere private eigendommen of over een 'uitweg' ingevolge ingeslotenheid van een erf. Een recht van uitweg ingevolge ingeslotenheid kan enkel door de rechter worden toegekend.

De gemeente heeft enkel iets te zeggen als het zou gaan om een publieke erfdienstbaarheid, dus een weg die door iedereen mag gebruikt worden, of een buurtweg die in de Atlas der Buurtwegen staat. Een publieke erfdienstbaarheid van overgang kan wel door dertigjarige verjaring verkregen worden.
Dus dat is dan een publieke doorgang die door iedereen gebruikt wordt?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 aug 2016 14:34

Een recht van overgang over een privédomein kan als erfdienstbaarheid tot openbaar nut ten behoeve van de inwoners van de gemeente en van alle belanghebbenden worden verkregen door een dertigjarig voortdurend en onafgebroken, openbaar en niet dubbelzinnig gebruik van een strook grond door eenieder, voor het openbaar verkeer, mits dit gebruik geschiedt met de bedoeling de strook als zodanig te gebruiken en niet berust op een enkel gedogen van de eigenaar van het goed waarop de overgang wordt uitgeoefend (Cass., 13 mei 2011, rolnummer C.10.0045.N)

Reclame

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#19 , 24 aug 2016 15:02

Das dus niet het geval want het gaat enkel naar een huis en ik denk niet dat dat ten behoeve van de hele gemeente is :-D

giserke
Berichten: 2434

#20 , 24 aug 2016 15:08

Een woning moet effectief wel bereikbaar zijn voor de gemeente. Politie, brandweer, ambulance enz...

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#21 , 24 aug 2016 15:57

Een woning moet effectief wel bereikbaar zijn voor de gemeente. Politie, brandweer, ambulance enz...
Ja ma ni voor jan en alleman om is door te wanderlen he. :D
En dan nog kan ik mijn eigendom afsluiten zolang die mensen toegang hebben tot mijn buren.

tira00
Berichten: 929

#22 , 24 aug 2016 16:03

Het bezoek van het achterliggend huis bedoel je?
Tuurlijk moeten die door kunnen.
Iedereen die naar het achterste perceel wil gaan mag daar gebruik van maken.
Mits er een recht van uitweg of een recht van doorgang opgeschreven staat.

Maar heb jij de koopakte van het achterliggend huis al kunnen inkijken? Met die mensen gesproken?
ik begrijp niet waarom je daar "de gemeente" bij betrekt...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 24 aug 2016 16:42

Een woning moet effectief wel bereikbaar zijn voor de gemeente. Politie, brandweer, ambulance enz...
Is het nu de hoofdingang van dat huis achter u, of is het gewoon een achteruitweg voor dat huis. In dat geval hebben ze geen doorgang.

giserke
Berichten: 2434

#24 , 24 aug 2016 17:14

Een woning moet effectief wel bereikbaar zijn voor de gemeente. Politie, brandweer, ambulance enz...
Is het nu de hoofdingang van dat huis achter u, of is het gewoon een achteruitweg voor dat huis. In dat geval hebben ze geen doorgang.
Dat hangt van de verkaveling af.
Als blijkt dat de bestaande toegangswegen op zich te beperkte toegang verschaffen aan die percelen, dan wordt dit ook een doorgang voor die diensten.
Maar is uiteraard niet publiek. :)

giserke
Berichten: 2434

#25 , 24 aug 2016 17:16

Een woning moet effectief wel bereikbaar zijn voor de gemeente. Politie, brandweer, ambulance enz...
Ja ma ni voor jan en alleman om is door te wanderlen he. :D
En dan nog kan ik mijn eigendom afsluiten zolang die mensen toegang hebben tot mijn buren.
Afsluiten? U kan dat doen. Dan rijden ze er gewoon dwars door in nood.
Al eens meegemaakt in Gent.

eylis
Berichten: 8842

#26 , 24 aug 2016 17:39

Maar kan de buur op een andere manier op zijn perceel? als dit niet geval is, bent u helemaal niet verplicht 3 meter vrij te laten. Een bewandelbare strook moet volstaan.
Bovendien berust een erfdienstbaarheid steeds op een onroerend goed. Dus een weg, een perceel, een bouwwerk. De erfdienstbaarheid kan nooit tussen 2 personen gelden. (tussen de buur en de vorige eigenaar) dus als er al een afspraak bestond tussen die twee buren, is dit een onderlinge afspraak die enkel kan gelden tussen hen beiden voor de duur dat zij dat afgesproken hebben én zij eigenaar zijn van het perceel. Is er van die afspraak nooit een akte van erfdienstbaarheid gemaakt, dan is er geen erfdienstbaarheid.

tira00
Berichten: 929

#27 , 24 aug 2016 22:49

"Bovendien berust een erfdienstbaarheid steeds op een onroerend goed"
Klopt niet, kan evengoed voor andere dingen.

Eylis; er bestaan 2 soorten uitgangen:

"Een recht van uitweg" wordt opgemaakt tussen 2 personen. Een nieuwe eigenaar moet opnieuw een uitweg vragen aan de rechter.
Het lijdend erf kan vragen om dit te stoppen indien er een andere uitgang bijkomt.

Maar een "recht van doorgang" wordt opgenomen in de koopakte en is blijvend voor het heersend erf.
Gaat mee met de verkoop van het perceel.
Zelfs als er een andere uitgang komt is het heel moeilijk zoniet onmogelijk voor het lijdend erf, om hier een einde aan te maken.

Zo hebben ze het mij toch uitgelegd....

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 25 aug 2016 08:12

De vraag of er nog een andere uitweg is heeft TS nog steeds niet beantwoord . Zonder dat kan hier geen sluitend antwoord op gegeven worden en dwalen we weer af naar een eindeloze reeks van veronderstellingen. :evil:
Laatst gewijzigd door mava105 op 25 aug 2016 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 25 aug 2016 08:13

TS kan anders eens de locatie doormailen via pm, dan kan ik een foto van de situatie maken waarop alle straten onzichtbaar zijn. Iedereen kan dan hier duidelijk de situatie zien.

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#30 , 25 aug 2016 11:23

Afbeelding

"TS" is mijn huis en "Buren" zijn de buren :D
Ik dacht dat hun stuk vroeger 1 geheel was, maar nu heb ik op een ander plan gezien dat het misschien 2 stukken zijn. Daar wacht ik dus nog op de gemeente om toelating te krijgen voor inzagen in de plannen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”