Conventionele erfdienstbaarheid

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

Conventionele erfdienstbaarheid

#1 , 22 aug 2016 22:24

Hallo

weet er iemand wat de breedte is van een conventionele recht van doorgang.
Ik heb een oprit van een 6-tal meter en heb horen zeggen dat ik deze 3 meter moet vrijhouden voor een auto. Klopt dit of moet ik ze helemaal vrij laten?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 22 aug 2016 23:46

Moet in uw akte staan. Dat u lijdend erf bent.

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 23 aug 2016 09:54

Staat niets van in de akte.
Daarom dat het een conventionele overeenkomst is tussen de vorige eigenaar en de buren.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2016 10:23

Staat niets van in de akte.
Daarom dat het een conventionele overeenkomst is tussen de vorige eigenaar en de buren.
Werd de erfdienstbaarheid al dan niet vastgelegd in een geschrift? In een authentieke akte die overgeschreven werd op het hypotheekkantoor?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 aug 2016 10:28

Indien er NIETS op papier staat, moet u ook NIETS vrijhouden als u er niet mee akkoord gaat.

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 23 aug 2016 13:42

Staat niets van in de akte.
Daarom dat het een conventionele overeenkomst is tussen de vorige eigenaar en de buren.
Werd de erfdienstbaarheid al dan niet vastgelegd in een geschrift? In een authentieke akte die overgeschreven werd op het hypotheekkantoor?
Toch niet in mijn aankoopakte.
En in die ervoor ook niet.

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#7 , 23 aug 2016 13:51

Indien er NIETS op papier staat, moet u ook NIETS vrijhouden als u er niet mee akkoord gaat.
En wat dan met het 30-jarig gebruik?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 aug 2016 14:10

Een erfdienstbaarheid van overgang kan niet door verjaring verkregen worden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 23 aug 2016 16:09

Indien er NIETS op papier staat, moet u ook NIETS vrijhouden als u er niet mee akkoord gaat.
Tenzij het gaat om een wettelijke erfdienstbaarheid, bv recht van uitweg. De verkoper moet het bestaan van deze wettelijke erfdienstbaarheid strikt gezien niet meedelen aan de koper, en hij heeft daaromtrent geen vrijwaringsplicht. De koper wordt geacht ze zelf op te zoeken en te kennen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#10 , 24 aug 2016 11:16

Ik mag mijn oprit toch met eender wat afmaken he. Zolang de buren door kunnen?
Dus bvb met draad afzetten die ze dan op en toe moeten doen als ze door willen?

tira00
Berichten: 929

#11 , 24 aug 2016 11:21

Van wie heb je "horen zeggen" dat je doorgang moet vrij laten? (mensen "zeggen" veel....)
Van de buren?
Heb je daar een bewijs van hun, op papier van gevraagd?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 24 aug 2016 12:00

Voor wie allemaal moet je die doorgang laten? Indien de buren, hebben ze nog een andere uitweg naar de straat, of is het een compleet ingesloten terrein? Indien ingesloten, is het wel de korstte weg naar de straat?

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#13 , 24 aug 2016 12:16

Van wie heb je "horen zeggen" dat je doorgang moet vrij laten? (mensen "zeggen" veel....)
Van de buren?
Heb je daar een bewijs van hun, op papier van gevraagd?
De gemeente zegt het ook omdat er vroeger een losweg liep.
Maar ik heb daar dus nergens een schriftelijk bewijs van.

tira00
Berichten: 929

#14 , 24 aug 2016 12:20

Losweg: daar heeft een gemeente niks mee te maken.
http://www.landmeters-experten.be/meerlosweg.html
Als er iemand recht heeft om die doorgang te gebruiken ( een recht van doorgang of een recht van uitweg) moet er altijd een bewijs aan u getoond worden of er moet iets in uw koopakte staan.

recht van doorgang of recht van uitweg staan NOOIT op een kadasterplan.

Controleer ook nog eens of er geen oude buurtweg (=een openbare weg, dikwijls maar 1 m breed) op ligt.
Privé grond maar de gemeente moet die onderhouden en open houden.
Veel mensen weten zelfs niet dat er zo'n straatje op hun perceel ligt, omdat de gemeente ze laat verloederen.

Opzij historische kaarten aanklikken en dan atlas der buurwegen aanklikken.
Daarna kan je gewoon het adres intypen.
http://www.geopunt.be/

Als echt niemand van de buren een bewijs van doorgang heeft mag je inderdaad je eigen terrein volledig afsluiten.
Laatst gewijzigd door tira00 op 24 aug 2016 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Moon
Topic Starter
Berichten: 21

#15 , 24 aug 2016 12:29

Voor wie allemaal moet je die doorgang laten? Indien de buren, hebben ze nog een andere uitweg naar de straat, of is het een compleet ingesloten terrein? Indien ingesloten, is het wel de korstte weg naar de straat?
Ik dacht oorspronkelijk dat het 1 grond was waar er achter de tuin ook nog een weg liep dus dat ze daar een doorgang hadden, maar nu heb ik een plan gezien waar precies opstaat dat hun huis en tuin 2 aparte gronden zijn.
De gemeente moet nu goedkeuren of we de plannen mogen inzien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”