Storing satelliet TV door boom gemeente

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Storing satelliet TV door boom gemeente

#1 , 22 aug 2016 10:42

Ik heb al sinds vele jaren een sat TV schotel aan de muur hangen.
Een drietal meter verder heeft de gemeente een boom geplaatst die natuurlijk is gaan groeien.
Die staat naast de gemeenschappelijke afsluiting die gevormd wordt door een gevelmuur.

Doordat de boom gegroeid is heb ik geen tv beeld meer bij wind, wanneer de boom opzij waait.

Mijn vraag is nu :
Kan ik de boom laten rooien / hoe ver moet hij van de scheidingsmuur staan ?

Kan ik door de hinder die ik heb van de gemeente vragen of eisen dat zij de boom heel kort snoeien of rooien ?
Of ben ik het die de sat antenne (die er al langer hangt) moet verplaatsen ?

Graag uw visie of mening hierover .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 22 aug 2016 11:18

Mag men daar aan de gevel een satelliet antenne hangen?
Normaal wordt dat beschouwd als inbreuk wet stedenbouw. Wijziging van buitenzicht.
Bent u eigenaar of huurder?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 22 aug 2016 11:36

@Franciscus: geen enkele gemeente heeft de bevoegdheid om 1 schotel te verbieden, ze kunnen hooguit vragen dat je een procedure volgt om die te mogen hangen. Is Europees geregeld.
En als je voorgevel nu eenmaal zuidelijk gericht is... Dan komt deze aan je voorgevel (of in mijn geval aan mijn zijgevel, en hierbij zo'n 67 graden gedraaid naar de voorkant).
Maar het feit dat TS ook zegt "sinds vele jaren" doet me vermoeden dat dit geen probleem zal vormen dus.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 22 aug 2016 12:37

Die staat naast de gemeenschappelijke afsluiting die gevormd wordt door een gevelmuur.
Hoever staat die boom van die gevelmuur, normaal moet deze 3 meter ervan staan, enkel hier kan je over klagen niet over u schotel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2016 14:02

De boom staat 1.10 meter van de gevelmuur. Achter de gevelmuur aan mijn kant is er een koertje.
Aan de andere kant, die van de gemeente, zijn er aanplantingen en een pad voor voetgangers.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 22 aug 2016 14:06

Mag men daar aan de gevel een satelliet antenne hangen?
Normaal wordt dat beschouwd als inbreuk wet stedenbouw. Wijziging van buitenzicht.
Bent u eigenaar of huurder?
Enkel in zeer uitzonderlijke gevallen wordt het aanbrengen van een schotel antenne nog opgenomen in de stedenbouwkundige verordening.
Vb bij monumentale en geklasseerde gevels.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 22 aug 2016 14:29

Zal ook afhangen welke soort boom er geplant is, toch moet ik iets rechtzetten, hoogstammige bomen moeten op 2 meter afstand geplant worden, laagstammige op 50cm.
Ik weet niet of dit ook van toepassing is op gemeentelijke grond.
Best u schotel hoger plaatsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 aug 2016 14:33

Ik kan met de schotel op dit moment geen kant op.
Niet hoger of opzij.
Als ik hem ergens anders hang, kom ik op een muur terecht waar het alleen erg hoog kan en dan kan ik er zelf niet meer bij.
Tot nu toe moet ik toch elk jaar wel eens IETS aan de schotel doen om goede ontvangst te hebben.
Zij het sneeuw ruimen of al eens iets nakijken / repareren, vochtinsijpeling oplossen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 22 aug 2016 14:35

Schotel kun je toch altijd hoger plaatsen? Al dan niet met een verlenging van je mast.
Ik heb mijn mast ook verlengd met een gasbuis, werkt perfect.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 aug 2016 14:40

Op die manier kan het wel , inderdaad.
Maar dan moet je de gasbuis ook wel gefixeerd hebben. De krachten van de wind worden er alleen maar sterker op als ik hoger ga (nu tegen laag dak , dan 'zwevend' / in open lucht) waardoor de kans op een beweging van de schotel door veel wind er alleen maar groter op wordt. Je weet zelf ook dat minder dan één centimeter beweging resulteert in 'geen beeld meer'.
En ondertussen groeit die boom ook door en heb ik volgend jaar hetzelfde probleem..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 22 aug 2016 14:55

Montagelijm om het in eerste instantie te fixeren, en daarna met een metaalboor een gat gemaakt, vijs erdoor, moer erop.
Geen wind die het nog gedraaid krijgt. :-)

Je kunt ook van de eerste maal een langere mast kopen, maar als je het zelf "simpel" kunt oplossen, waarom dan extra veel geld uitgeven?

En inderdaad, mag zelfs geen millimeter zijn, de 23.5°E is een lastige op dat vlak (en daartegenover staat de 28.2°E waarbij je je schotel gerust 5cm kunt verdraaien en nog 100% kwaliteit... :lol: ).

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 aug 2016 18:52

Ook nu met die boom is dat zo.
De 28.2 blijft altijd ontvangen maar kijkt mogelijk net naast de boom ook.
De 23.5 mag niet veel beweging van die boom hebben of ik ben mijn beeld al kwijt.
19.2 Is de slechtste in de opstelling. Die krijgt het meest , vaakst en makkelijkst die boom in het zicht van de ontvangstkop.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 aug 2016 00:39

Ik kwam ondertussen zelf uit bij deze tekst uit het Veldwetboek :

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde
afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen
slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de
scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee
erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.
Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn
leibomen te gebruiken.
ART. 36. De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op
een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 23 aug 2016 07:56

Een drietal meter verder heeft de gemeente een boom geplaatst die natuurlijk is gaan groeien.
.
Dan staat die boom volgens mij op een wettelijke afstand van uw muur, en kan je niets doen

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 aug 2016 10:15

Het gestelde probleem lijkt me analoog aan dat van zonnepanelen versus bomen. Indien er geen andere inbreuken zijn (zoals boom te dicht bij perseelsgrens) wordt er meestal verwezen naar BW 544. Dit behandelt het eigendomsrecht en vormt de basis voor veel rechtspraak mbt burenhinder. Er zal dan getoetst worden of de hinder als normaal beschouwd kan worden of niet.
In dit concrete geval vrees ik er voor dat u in de rechtbank geen gelijk zal krijgen. U kan natuurlijk altijd de gemeente aanschrijven en hopen op een beetje goodwill.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”