Storing satelliet TV door boom gemeente

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Re: Storing satelliet TV door boom gemeente

#16 , 23 aug 2016 12:16

Een drietal meter verder heeft de gemeente een boom geplaatst die natuurlijk is gaan groeien.
.
Dan staat die boom volgens mij op een wettelijke afstand van uw muur, en kan je niets doen
Ik heb het gemeten nu. Het dichtste punt bij de muur is 1.10 meter. Ik denk dat het veldwetboek duidelijk 2 meter zegt tot het midden van de stam.
Artikel 36 is redelijk duidelijk ook.
Tenzij er, zoals in NL, een uitzondering is voor aanplantingen op openbaar domein... Maar die heb ik niet gevonden in Belgie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 aug 2016 12:19

U kan natuurlijk altijd de gemeente aanschrijven en hopen op een beetje goodwill.
Je zou het al bijna via de politiek moeten oplossen, denk ik.

Maar zoals gezegd .... 1.10 meter .. Lijkt me een duidelijke zaak gezien het Veldwetboek.

Die drie meter was een schatting. Dat is het punt van waar hij hindert, gemeten vanaf de muur.
Dezelfde muur vormt een hoek en staat op een andere plaats gemeten er maar 1.1 meter vandaan. Dus .. ja .. .Uitgewezen zaak ? Voer voor het vredegerecht ?

Eerst nog proberen de zaak minnelijk te schikken met de gemeente.

Eerst was de houding van de ambtenaar : 'we gaan die boom niet uitdoen omdat jij naar de tv zou kunnen kijken'.
Ik heb daarop gezegd : dat weet ik nog niet zo zeker. Hij staat op 1.1 meter van de muur.
Daarna veranderde de houding naar : we komen morgen kijken en zullen zien of een oplossing mogelijk is.

Ik wil zelf geen zeur zijn en niet over alles zagen en klagen.
Het is nu ondertussen wel al zo ver dat ik eerst verschillende onderdelen van de schotel heb vervangen en maar niet tot een oplossing kwam omdat het probleem op en aan kwam of niet.
Ondertussen heb ik al een vijftal weken zware storingen op de meest bekeken zenders. Wel beeld / geen beeld ...
Het hangt mijn al zwaar mijn knikkers uit.
Een oplossing is om tv te nemen van Telenet of van Proximus... Maar moet ik nu echt alles veranderen en mijn investering in sat tv zien verloren gaan omwille van die boom ?
Ik ben geneigd om te denken van niet.
Evenwel, zonder die afstand tot de muur die te klein is, zie ik het mezelf in eender welke rechtbank niet te winnen. Ik vrees dat de voorkeur in het vonnis zal uitgaan naar het groen en naar het openbaar domein.

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 23 aug 2016 14:21

Wel even nadenken: waar mogen bomen nog? Ze mogen het zicht niet belemmeren, geen schaduw geven, geen vruchten of bladeren laten vallen, geen parkeerplaatsen innemen, geen problemen geven voor zonnepanelen, nu ook voor satellietschotels, ....... Leve de woestijn?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 23 aug 2016 14:44

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
bij mijn weten is een openbaar domein geen erf. Men kan imho dan ook het veldwetboek niet gebruiken in deze situatie, gezien deze (toch in dit artikel) enkel over de scheidingslijnen tussen 2 erven spreekt.

WP002
Berichten: 1479

#20 , 23 aug 2016 15:02

Een oplossing is om tv te nemen van Telenet of van Proximus... Maar moet ik nu echt alles veranderen en mijn investering in sat tv zien verloren gaan omwille van die boom ?
Ik ben geneigd om te denken van niet.
De klassieke providers bieden bij lange na niet hetzelfde als satelliet-televisie. Indien men bijv. de vele Duitse satellietzenders wil volgen zoals NDR en WDR, is men er bij Px en Tn eraan voor de moeite.


Blaatpraat
Berichten: 3795

#22 , 23 aug 2016 15:40

[advocaat-van-de-duivel-modus/sarcasme]
Maar dan moet je alweer een internet lijn hebben, en dit krijg je ook niet zomaar op je TV zonder iets van moeite :P

WP002
Berichten: 1479

#23 , 23 aug 2016 15:53

Dat zijn er maar twee, nu de rest...
En dan heb ik het nog niet gehad over de Engelse commerciëlen. Channel 4 en 5, de 4 ITV's, de talrijke themazenders, de muziekkanalen...

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#24 , 23 aug 2016 18:27

Wel even nadenken: waar mogen bomen nog? Ze mogen het zicht niet belemmeren, geen schaduw geven, geen vruchten of bladeren laten vallen, geen parkeerplaatsen innemen, geen problemen geven voor zonnepanelen, nu ook voor satellietschotels, ....... Leve de woestijn?
Van mij mag het overal waar ze niet in mijn weg staan..
En ik heb de gemeente nu voor de tweede keer voorgesteld om de boom te snoeien + gezegd dat hij voor mij niet echt weg moet.

Als ik morgen een parkeerplaats heb voor mijn deur en er groeit een boom in het midden zal die ook snel weg zijn.
Zowel bij mij als bij jou, denk ik.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#25 , 23 aug 2016 18:29

Een oplossing is om tv te nemen van Telenet of van Proximus... Maar moet ik nu echt alles veranderen en mijn investering in sat tv zien verloren gaan omwille van die boom ?
Ik ben geneigd om te denken van niet.
De klassieke providers bieden bij lange na niet hetzelfde als satelliet-televisie. Indien men bijv. de vele Duitse satellietzenders wil volgen zoals NDR en WDR, is men er bij Px en Tn eraan voor de moeite.

Zelfs niet dezelfde kwaliteit qua beeld in HD of SD.

En dan nog .. Mijn schotel hangt er al lang. Waarom moet ik voor 'hen' veranderen..

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#26 , 23 aug 2016 18:30

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
bij mijn weten is een openbaar domein geen erf. Men kan imho dan ook het veldwetboek niet gebruiken in deze situatie, gezien deze (toch in dit artikel) enkel over de scheidingslijnen tussen 2 erven spreekt.

Als ik me niet vergis is die tekst van het veldwetboek uit 1887 en was alles toen een erf... zelfs de inkomhal van het gemeentehuis waarschijnlijk.
Ik kan mis zijn....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 23 aug 2016 19:35

een gemeentehuis zou je mss ook als een erf kunnen beschouwen, dat kan. Maar een straat (waar het hier toch over ging) niet. Een straat heeft bvb geen kadastrale legger.

erf (het; o; meervoud: erven)
1
grond behorend bij en gelegen om een huis
Als ik morgen een parkeerplaats heb voor mijn deur en er groeit een boom in het midden zal die ook snel weg zijn.
Zowel bij mij als bij jou, denk ik.
Bij ons is er zo'n 5 jaar geleden een extra boom geplaatst, waardoor er minder parkeerplaats is. En die boom blijft er staan... En momenteel zijn ze de straat aan het heraanleggen. Na de heraanleg zullen er parkeerplaatsen verdwenen zijn voor, jaja, bomen.

Niet zo vreemd hoor.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#28 , 23 aug 2016 20:38

Tja ... op gevaar af van het niet eens te zijn met jou, toch hier deze opmerking.

De grond waarop de boom staat is een stuk dat gelegen is naast een sociale woningwijk die bestaat uit 2 appertementsblokken en bestaat enkel uit parkeerplaatsen. De definitie van 'erf' die je gaf lijkt mij hier volledig te passen.
Ikzelf ben de buur van de sociale woning(en).Er is alleen een smalle weg waardoor je het kan betreden.
Enkel die parkeerplaatsen zijn met een auto bereikbaar. Te voet kan je dan overal geraken.
Dit stuk grond werd dus ingedeeld in parkeerplaatsen en is geen eigendom van de sociale woningbouwmaatschappij doch openbaar domein dat door de gemeente onderhouden wordt en dat ook hun eigendom is.

Voor mijn part mogen ze die ene hoogstam die in mijn weg staat vervangen door 5 laagstammen. Die mogen ze dan wettelijk gezien op 50 cm van mijn muur plaatsen. Voor mij geen probleem. Ik heb niets tegen bomen in het algemeen. Integendeel.
De wet geldt voor iedereen. Ook voor de gemeente. Ik ben van mening dat de boom niet staat waar hij mag staan.
Als die boom op de parkeerplaats er op een wettige manier geplaatst is... waarom niet. Als niemand er hinder van heeft... waarom niet.
Ik heb van deze boom wel hinder. Ik heb ook hinder van koppels op vliegtuigen met kinderen jonger dan 3 jaar, vooral als ze veel wenen. Daar kan ik niets aan doen want er is geen wet waarop ik me kan beroepen.
Als ik aan die boom wel iets kan veranderen, zal ik het niet laten. Als de gemeente zo lief wil zijn om hem te snoeien ben ik ook al dik tevreden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#29 , 27 aug 2016 07:40

De wet geldt voor iedereen.
Behalve voor haelewyn, blijkbaar.
Ook voor de gemeente. Ik ben van mening dat de boom niet staat waar hij mag staan.
Maar daar dus niet, daar mag hij niet staan, wegens in de weg van haelewyns schotel... Die staat duidelijk boven elke wet.

Als ik aan die boom wel iets kan veranderen, zal ik het niet laten.
Als u bedoelt wat ik vermoed, kan u dat veel geld kosten. Dit soort bomen zijn niet goedkoop.
Als de gemeente zo lief wil zijn om hem te snoeien ben ik ook al dik tevreden.
Ik hoop dat die een mooie boom belangrijker vinden dan uw tv-ontvangst bij wind.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#30 , 27 aug 2016 18:22

De grond waarop de boom staat is een stuk dat gelegen is naast een sociale woningwijk die bestaat uit 2 appertementsblokken en bestaat enkel uit parkeerplaatsen. De definitie van 'erf' die je gaf lijkt mij hier volledig te passen.
het woord behorend veronderstelt imho dat het effectief tot dezelfde eigenaar behoort. Zeker niet enkel dat het errond ligt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”