Storing satelliet TV door boom gemeente

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Re: Storing satelliet TV door boom gemeente

#31 , 28 aug 2016 21:39

Oude Belg : je schijnt nogal flink bevooroordeeld te zijn in het voordeel van alles wat een groen blad heeft.
Ik herken dat gevoel.. ik had dat vroeger ook voor alles met een rokje aan.

Iedereen die zo denkt over anderen is vaak de eerste om te gaan klagen als ZIJN tv ontvangst er hinder van ondervindt.
Ik vind je bijdrage dan ook weinig waardevol, gekleurd en nogal enggeestig.
Het is heel eenvoudig man : Het is MIJN probleem, MIJN zaak, MIJN schotelantenne, MIJN hinder
En ook MIJN tv die niet meer te bekijken is bij ieder beetje wind.
Dat JIJ er geen last van hebt is voor iedereen duidelijk.

Eén van de basisbeginselen van het Burgerlijk recht is dat wie schade aan een ander veroorzaakt, die schade moet vergoeden.
Een boom plaatsen in het zichtveld van een antenne : is dat niet het veroorzaken van hinder ?
Waaruit je afleidt dat mijn schotel boven de wet staat.. geen idee.
Waaruit je afleidt dat die boom van de gemeente er meer boven staat.. eveneens geen idee.
De vraag op een forum als dit is wel degelijk wat de wet hierover zegt. Niet waar de voorkeur van elk lid naartoe gaat, naar groen of naar eigendom van een individu.

Aan die boom iets veranderen :
lees : op de wettelijke manier.

Gemeente : Nee, .. ze zijn die boom al komen snoeien. Maar het heeft niets uitgehaald.
Ze waren van goede wil om iets aan het probleem te doen. Dat is een goede zaak.

Vind jij dat ik als goede Belg nu maar Telenet of Proximus moet nemen omwille van die boom ? Misschien is dat jouw idee van rechtvaardigheid. Het mijne is anders.

JPV : over de interpretatie van de wet ga ik niet redetwisten. Of je gelijk hebt of niet (alles is mogelijk) zullen we enkel weten als ik een rechter zou vragen om hier een uitspraak over te doen. Of ik het zo ver ga laten komen betwijfel ik.
Behorend tot kan voor mij ook geinterpretteerd worden als : er een geheel mee vormend.
Als de boerderij van A is en het land errond van de broer van A behoort het erf volgens mij nog altijd bij de boerderij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rica
Berichten: 303

#32 , 28 aug 2016 22:06

Ik wil me niet in de discussie mengen, want ik weet te weinig over deze materie. Wel herinner ik uit de college's bestuursrecht dat voor bomen op het openbaar domein andere regels gelden dan voor bomen op privaat terrein (veldwetboek)...

Franciscus
Berichten: 38600

#33 , 29 aug 2016 00:46

Uw schotelantenne hangt die over het openbaar domein of staat die volledig binnen uw privaat erf?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#34 , 29 aug 2016 07:57

Eén van de basisbeginselen van het Burgerlijk recht is dat wie schade aan een ander veroorzaakt, die schade moet vergoeden.
Een boom plaatsen in het zichtveld van een antenne : is dat niet het veroorzaken van hinder ?
Je vergeet een belangrijk element: niet enkel moet er hinder/schade zijn, maar ook moet je een fout van de tegenpartij kunnen bewijzen.
Waaruit je afleidt dat mijn schotel boven de wet staat.. geen idee.
Waaruit je afleidt dat die boom van de gemeente er meer boven staat.. eveneens geen idee.
je " Ik ben van mening dat de boom niet staat waar hij mag staan." was nogal vreemd neergeschreven, je kon er veel interpretaties aan geven.
JPV : over de interpretatie van de wet ga ik niet redetwisten. Of je gelijk hebt of niet (alles is mogelijk) zullen we enkel weten als ik een rechter zou vragen om hier een uitspraak over te doen. Of ik het zo ver ga laten komen betwijfel ik.
Behorend tot kan voor mij ook geinterpretteerd worden als : er een geheel mee vormend.
Als de boerderij van A is en het land errond van de broer van A behoort het erf volgens mij nog altijd bij de boerderij.
juridisch slaat dit echter nergens op. 2 broers die naast elkaar een eigendom hebben zijn voor het veldboekwet identiek als 2 vreemden die een eigendom naast elkaar hebben.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#35 , 29 aug 2016 10:24

Uw schotelantenne hangt die over het openbaar domein of staat die volledig binnen uw privaat erf?
Hangt op dit moment volledig op en over mijn eigen privaat erf.

haelewyn
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#36 , 29 aug 2016 11:18

Je vergeet een belangrijk element: niet enkel moet er hinder/schade zijn, maar ook moet je een fout van de tegenpartij kunnen bewijzen.
Het aanplanten van een boom vlakbij andermans eigendom kan doen vermoeden dat dit misschien voor hinder zorgt. Ik vind het geen probleem dat de bladeren van die boom op mijn eigendom vallen en dat ik ze dan moet opruimen. Immers .. In de natuur gebeurt zoiets nu eenmaal. En gelukkig zelfs dat we niet in een omgeving wonen waar enkel bebouwing is.
Het aanplanten van een boom is een bewuste daad. Of dit gebeurde met het inzicht om hinder te veroorzaken of niet is, denk ik, niet belangrijk.
Enkel dat het hinder veroorzaakt is hier de kwestie. Hinder is in dit geval gelijk aan schade. Ik kan een installatie die ik eerder had geplaatst niet meer gebruiken in bepaalde omstandigheden. ik betaal een abonnement om deze installatie te gebruiken voor wat ze bedoeld is.. : Schade.
je " Ik ben van mening dat de boom niet staat waar hij mag staan." was nogal vreemd neergeschreven, je kon er veel interpretaties aan geven.
Inderdaad was het dubbele negatief in deze zin een doorbijtertje. Ik heb niet de gewoonte om mijn teksten die ik op forums schrijf veelvuldig uit te vlooien en te verbeteren. Eenvoudiger was geweest : de boom staat waar hij niet mag staan.
Ondertussen twijfel ik zelf ook sterk aan deze stelling maar ik vind geen wet terug die een uitzondering maakt voor openbaar domein. Al hoor ik overal wel vertellen dat die uitzondering bestaat. Ik vermoed dat het dan ook zo is. (zie hieronder)
Ik heb nooit gevraagd aan de gemeente om de boom te rooien. Enkel om samen een oplossing te zoeken die voor iedereen goed is.
2 broers die naast elkaar een eigendom hebben zijn voor het veldboekwet identiek als 2 vreemden die een eigendom naast elkaar hebben.
Inderdaad. Dit was enkel bij wijze van voorbeeld en een bepaalde grens opzoekend hierin. Ik kon in het voorbeeld net zo goed 2 vreemden hebben genomen maar dan was het niet zo mooi als verhaal en ook minder tekenend.

Voor wie ooit zou te maken hebben met een discussie over ''de tuin en de wet'' wil ik nog deze brochure aanraden :

http://www.inverde.be/content/supportpa ... de_wet.pdf

'''' Beplantingen op de grens tussen een privaat
erf en het openbaar domein komen erin niet aan bod.
Daarvoor zijn er gemeentelijke reglementeringen, zoals de
gemeentelijke verordening op het bouwen, verkavelen en
op de beplantingen, en in de politieverordening op het
snoeien van planten en bomen langs de openbare weg. ''''''

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#37 , 29 aug 2016 12:00

Zou me toch sterk verbazen dat een gemeente zomaar hoogstammige bomen mag planten op 2m van eigendommen.
Wetten die voor de burger van toepassing zijn, kan de gemeente ook zomaar niet aan hun laars lappen.
Zou daar toch graag eens een foto van willen zien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”