Renovatie lift, wie moet betalen?

lordnicky
Topic Starter
Berichten: 8

Renovatie lift, wie moet betalen?

#1 , 17 aug 2016 12:09

Beste,

Ik heb een appartement in naakte eigendom, nu vraagt de vruchtgebruiker (met wie ik in onmin leef) aan mij om
mee te betalen aan de vernieuwing van de lift (dus geen geheel nieuwe lift, slechts een modernisering)

Ben ik verplicht om hieraan mee te betalen ?

Mvg


Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2016 12:25

Naakte eigenaar moet instaan voor de structurele facetten van het gebouw zoals vernieuwen dak enz...
Ik meen dat de modernisering van een lift niet tot uw opdracht zal behoren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 17 aug 2016 13:08

Naakte eigenaar moet instaan voor de structurele facetten van het gebouw zoals vernieuwen dak enz...
Ik meen dat de modernisering van een lift niet tot uw opdracht zal behoren.
Ik durf dit te betwijfelen in het licht van de rechtspraak dienaangaande.
De rechtspraak en de rechtsleer zijn het er reeds geruime tijd over eens dat artikel 606 van het Burgerlijk Wetboek geen operationeel criterium meer uitmaakt voor situaties van vandaag. Als grove herstellingen moeten thans worden aanzien de grove vernieuwing- en verbouwingswerken met het oog op de algemene stevigheid en de instandhouding van het gehele gebouw en die werkelijk een uitzondering zijn in het bestaan zelf van de eigendom en waarvan de kosten normaal van het kapitaal worden genomen (Cass., 22 januari 1970, R.C.J.B., 1971, 464, noot Hansenne, J.; KOKELENBERG, J., VAN SINAY, T. en VUYE, H., "Overzicht van rechtspraak. Zakenrecht (1994-2000)", TPR, 2001, 1060).

Liftmodernisatie is een typische kapitaalsuitgave die een uitzondering vormt in het bestaan van het gebouw en bovendien wettelijk opgelegd wordt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2016 15:49

Liftmodernisatie kan m.i. moeilijk beschouwd worden als GROVE vernieuwingswerken ...
Misschien is er rechtspraak te vinden teneinde hierover uitsluitsel te bekomen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 aug 2016 16:59

.
Laatst gewijzigd door asperger op 17 aug 2016 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 17 aug 2016 17:09

Tja waarom geef ik hier nog antwoorden (met bronvermelding).
Het is niet mijn schuld dat de antwoorden vraagstellers niet aanstaan....

Onderhoud en kleine, courante herstellingen van de lift zijn voor de vruchtgebruiker.
Grote werken zoals modernisatie voorgeschreven door de wet en vervanging zijn voor de blote eigenaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#7 , 18 aug 2016 11:30

"
Liftmodernisatie kan m.i. moeilijk beschouwd worden als GROVE vernieuwingswerken ...
Misschien is er rechtspraak te vinden teneinde hierover uitsluitsel te bekomen?



Het hof van beroep in Luik,omschrijft in navolging van het Hof van Cassatie,de grove herstellingen
Van artikel 606 B.W. als de grote vernieuwings- en verbouwingsweken met het oog op de
algemene stevigheid en de instandhouding van het gebouw in zijn geheel,die een werkelijk
uitzonderlijk karakter vertonen in het bestaan zelf van de eigendom en waArvan de kostprijs
op het kapitaal worden verrekend.
De herstelling of vervanging van toestellen geinstalleerd in plaatsen zoals het verwarmingslokaal
en de liften vallen niet onder de grote herstellingen ten laste van de naakte eigenaar.

(Vredegerecht Elsene)
https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... rheden.pdf Blz 81
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 aug 2016 11:38

Wel het verschil goed indachtig houden tussen "herstelling of vervanging van [/b]toestellen geinstalleerd in plaatsen zoals ... de liften" en modernisering van de lift zélf (omdat dit niet enkel over het toestel, maar ook over de schacht etc gaat.

Het eerste slaat imho over bvb een telefoon in een lift of een bedieningspaneel, niet over de volledige lift zelf.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 aug 2016 12:14

Hieruit besluit ik dat de topicstarter zich best dient te informeren over welke vernieuwingen het juist gaat ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 aug 2016 12:38

Indien het hier enkel om een modernisering gaat, zal het waarschijnlijk gaan over een nieuwe liftkooi en de deuren op alle verdiepingen. Werken dus die niet wettelijk noodzakelijk zijn.
Belgen kennende zie ik niet dat wij vrijwillig de wettelijk verplichte werken zouden uitvoeren. :?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 18 aug 2016 13:03

De grote aanpassingen aan liftinstallaties die wettelijk worden opgelegd komen ten laste van de naakte eigenaar.
Net zoals het vervangen van een dak om de wettelijk verplichte isolatie te kunnen plaatsen.
Net zoals het plaatsen van een nieuwe lift.
Net zoals vervangen van een volledige centrale verwarmingsinstallatie (maar plaatsen van een nieuwe brander of vervangen van een thermostaat dan weer niet).
Vervangen van een lamp IN de liftkooi of van de telefoon in de lift al zeker niet.
Vervangen van discrete onderdelen in het algemeen ook niet.

Dat volgt uit het cassatiearrest dat ik reeds vermeld heb.

Maar dit sluit inderdaad niet uit dat er tal van "randgevallen" zijn en dus ruimte voor betwistingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#12 , 18 aug 2016 21:12

III. De verplichting tot onderhoud
Blz 53 tot blz 83
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/7 ... pdf#page54
Laatst gewijzigd door naicwill op 18 aug 2016 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#13 , 18 aug 2016 21:26

Grove herstellingen zullen, naast deze basisregel, eveneens (gedeeltelijk) ten laste van de vruchtgebruiker zijn wanneer de overheid of een derde deze zou opleggen. Dan zouden de herstellingen immers buitengewone lasten vormen waarvan de blote eigenaar het kapitaal moet betalen en de vruchtgebruiker de rente, op grond van artikel 609 BW.12
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... pdf#page32
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”