Dakgoot voert water niet goed af, regenwater komt terecht op ons erf

azertyu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dakgoot voert water niet goed af, regenwater komt terecht op ons erf

#1 , 13 aug 2016 10:58

Beste leden,

Buren maakten ons vandaag, via een brief, er op attent dat wij hun dakgoot aan het afdak afsluiten. Hij vroeg om de door ons geplaatste flessen tussen zijn dakgoot en de onze te verwijderen aangezien die flessen volledig in zijn goot zouden zitten. Hij zegt dat die goot zijn eigendom is (oké, dat wist ik ook) en dat we die niet mogen verstoppen. Hij gaf ons de raad om een andere oplossing voor te vinden, met wat houtwerk of zo langs de onderkant van de goot.

Het probleem is eigenlijk het volgende: beide woningen hebben een eigen dakgoot waardoor het hemelwater van in principe via de individuele dakgoten afgevoerd wordt. Maar bij hevige regenbui loopt het mis, het hemelwater sijpelt via de dakgoot van de buren in op ons tuin. Er is een opening tussen ons afdak en die van hen. We kunnen onder ons afdak daar niets meer plaatsen aangezien er gewoon water insijpelt. Kunnen jullie ons aub raad geven? Als we die flessen wegdoen, gaan we nog meer water krijgen in ons tuin, de flessen hebben we gebruikt om de opening te sluiten zodat we minder last krijgen. Wij zijn huurders en weten niet hoe deze probleem aan te pakken.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2016 11:46

Eerst even je huisbaas daar over aanspreken, die kan dit misschien gemakkelijk laten oplossen met wat timmer en zinkwerk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

azertyu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2016 11:51

Ik las in het burgerlijk wetboek het volgende: Artikel 681 "Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.". Ik ga sowieso mijn huisbaas daarover aanspreken, maar ik vrees ervoor dat die geen stappen zal ondernemen om het probleem op te lossen..

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 aug 2016 12:18

U als huurder mag daar niets aan veranderen of u zorgen over maken, daar is de eigenaar voor.
Stuur een AS naar u verhuurder zodat je bewijs hebt, daar eindigt het dan voor u.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”