Expert bij vochtprobleem

feya
Topic Starter
Berichten: 5

Expert bij vochtprobleem

#1 , 12 aug 2016 18:31

Hoe vind ik een volledig onafhankelijk expert die een vochtprobleem kan dedecteren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 aug 2016 19:53

Door te zoeken.

iota
Berichten: 830

#3 , 12 aug 2016 21:25

Mava, vind ik ook een goeie vraag. Wij hebben al sinds de bouw van ons huis ca. 10 j geleden een bepaald vochtprobleem waarvan we de werkelijke oorzaak niet vinden. Aannemer, architect, lekopspoorders van de verzekering, vochtopspoorders met infraroodcamera's, loodgieters, dichtingsfirma, zelfs een veelgeprezen (hoewel mss zelfverklaarde) vochtexpert van het bouwforum hebben daar allemaal hun licht over laten schijnen en hadden de meest uiteenlopende meningen over de mogelijke oorzaak. Wat de ene aanraadde, raadde de volgende ten stelligste af, enz. Hier en daar werd wat lapwerk verricht, zonder succes. De echte oorzaak is ons nog altijd niet duidelijk en dus nooit opgelost.
Ik heb er de vorige post van feya op nagelezen: zo ongeveer is dat bij ons ook gegaan. Met als gevolg dat ondertussen de aansprakelijkheid is verlopen en wij met de gevolgen zijn blijven zitten.

Ik ben de laatste tijd aan het denken dat we er mss het beste aan doen om een kleine aannemer genre zelfwerkende patroon aan te spreken.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 aug 2016 22:18

Omdat ik de vochtproblematiek ken (heb er gedurende 30 jaar soms regelmatig mee te maken gehad in mijn job), weet ik dat het zeer ingewikkeld kan zijn en enkel door te zoeken en te proberen, zal men waarschijnlijk een oplossing vinden.
Een kleine oudere aannemer weet soms nog de beste remedies

feya
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 16 aug 2016 11:48

Ik heb uiteraard al veel gezocht... maar het is echt moeilijk om iemand te vinden die onafhankelijk is en dus niet gebonden is aan een firma die uiteindelijk enkel een oplossing wil "verkopen". Indien jullie concrete namen zouden hebben van personen die eventueel zouden kunnen helpen, zijn die altijd welkom. Alvast bedankt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 aug 2016 15:08

Welke regio? Indien je iets vraagt moet je best aangeven in welke regio, want een expert gaat niet van Ieper naar Maasmechelen komen aanrijden (tenzij je dat wil vergoeden - Kilometers en tijd)
Ik ken een expert (gerechtsdeskundige, die internationaal erkend is) wonende in Grimbergen. Maar onder de 3000 € komt die zijn deur niet uit, en dan heeft hij nog niets gedaan.

feya
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 16 aug 2016 17:01

De woning is in Antwerpen. Grimbergen - Antwerpen is wel te doen. Je mag zijn naam zeker doorgeven. Alvast bedankt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 aug 2016 17:08

maar onthou dat een "onafhankelijke" expert die door jou gekozen en betaald wordt, geen onafhankelijke expert is voor de rechter. De aanstelling van zo'n persoon is dus geen garantie dat de rechter dit oordeel zal volgen. de kans is groot dat de tegenpartij het rapport van je expert als partijdig zal beschouwen en een gerechtsexpert zal eisen, ten laste van de verliezende partij (en voor te schieten door de meest gerede partij)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 16 aug 2016 21:58

Zie PM

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 aug 2016 22:03

Heb ondertussen uw oorspronkelijke post nog eens gelezen. Welke activiteit werd er vroeger in dat gebouw uitgeoefend op het gelijkvloers? Mogelijks werden de muren toen doordrenkt met producten die vocht aantrekken. Heb dat diverse malen meegemaakt.

feya
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 17 aug 2016 15:33

Naar mijn weten was de vorige bestemming gewoon een woonhuis (zo staat het in de akte). Voordat het huis door de promotor omgebouwd is geweest tot appartementen, heeft het een hele tijd leeg gestaan.....en was er dus veel vocht in de muren, houtzwam in de vloreplaten, etc. Ik weet dat ze tijdens de verbouwingen alle houten vloerplaten hebben vervangen door betonnen vloerplaten maar ik vermoed dat ze voor wat betreft de keldermuren, naar mijn weten, geen specifieke maatregelen hebben genomen. Ik vermoed dan ook dat het om opstijgend vocht gaat.

De aannemer die de verbouwingen heeft uitgevoerd heeft na de oplverving van mijn appartement nog tal van werken uitgevoerd (injectie in de muren van het gelijkvloers, drainagematten tussen de baksteen en het pleisterwerk geplaatst). Er waren ook basktenen die bepaalde nitraten zouden bevatten waardoor er plaatselijke vochtplekjes waren (daarvoor hebben ze dan met die drainerende matten gewerkt).

Dus ze hebben wel bepaalde maatregelen genomen maar ik vertrouw het zaakje eerlijk gezegd niet en vermoed dat de effectieve oorzaak niet aangepakt is geweest..... enkel de symptomen werden (op dit moment) verholpen..... Ik heb ook het gevoel dat er een te hoge luchtvochtigheid is....(valse tocht, de was die niet helemaal droogt, etc.) Ik wil dan ook graag van een expert horen wat het probleem is of iemand laten oordelen die technisch advies kan geven zonder gelinkt te zijn aan een bedrijf dat oplossingen tegen vocht verkoopt....

Het komt er dus op neer dat ik iemand moet vinden die mijn vermoeden al dan niet kan bevestigen zodat ik kan weten welke stappen ik kan zetten t.o.v. de aannemer en de promotor...... Volgens mij was het veel verstandiger geweest tijdens de verbouwing de muren te laten onderkappen zodat een vochtwerende laag had kunnen geplaatst worden......

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”