Moestuin buurman

Angelwish
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Moestuin buurman

#1 , 07 aug 2016 10:16

ik heb een vraagje ivm moestuinen.
je vind op internet overal info over bomen struiken en hagen en de afstand tot de perceelsgrens, maar niets over een moestuin. ik heb namelijk redelijk wat dieren en mijn buurman zijn aardappelplanten staan op 2 cm van de draad met als gevolg dat die daar dus door groeit maar deze plant is zeer giftig voor dieren.

ik kan niets vragen aan hem want hij kan ons niet luchten (heel lang verhaal zware burenruzie)

ik vraag me dus af of er een regel is die stelt dat ook moestuin planten een bepaalde afstand van de grens moeten staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 07 aug 2016 10:46

Over welke dieren gaat het.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 07 aug 2016 11:12

in de praktijk redeneer je best zo: jij hebt een tuin, de buur ook; Hij plant er aardappelen: wat mag. In principe mogen ze niet over de draad heenbuigen. Dan mag je vragen aan je buur om de planten zodanig te snoeien of inkorten dat ze aan zijn kant blijven. Maar aardappelstruikjes doen dat niet zomaar. dus in feite zou hij omde oerlast in te perken zijn aardappelen best verder van de draad planten, zodat hij niet manueel elke plant moet bijknippen. Maar er is een tweede punt; Stel nu nog dat de planten niet over de draad héén reiken, maar vanaf uw zijde wel bereikbaar door een dier van u. en u vreest dat dit giftig is voor uw dieren. Wel dat is uw verantwoordelijkheid: In feite zou u dan een tweede afscheiding moeten plaatsen op uw terrein zodat uw dieren niet tussen de draad op de perceelsgrens kunnen knabbelen. Een practisch probleem dat in feite langs beide zijden aangepakt moet worden. Als u zegt dat er met de buur niet te praten valt, kan u al één stap nemen: Per AS verwittigen dat struiken die tussen de afscheiding door pieken, geknipt moeten worden.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 07 aug 2016 11:37

beste eylis, is dit uw mening of is dit wetgeving?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 07 aug 2016 12:58

jef, de wetgeving heeft géén artikels betreffende mogelijk giftige (maar toegestane- beplanting die in de tuin staan naast de jouwe en waar je dieren mogelijk aan kunnen knabbelen. Ik baseer me dus op enkele regelgevingen die in het algemeen over die materie gaan. En dat is:
- de beplanting van de buur mag niet over de omheining overhangen. Je buur moet zelf zorgen dat ze binnen de perken blijven (dus snoeien)
- zijn tuinbeplanting (we hebben het niet over heesters of bomen) mag tot net voor de perceelsgrens lopen
- jouw dieren mogen in jouw tuin lopen
- jij moet als een goed huisvader voor je dieren zorgen: dwz als ze met hun snoet/hals door/over de afscheiding kunnen knabbelen aan de planten van de buur, moet jij ervoor zorgen dat ze dat niet kunnen.
- als de buur niet zorgt dat zijn planten binnen zijn perken blijven kan je mits je het officieel gevraagd hebt voor de vrederechter bregen.

Wouter VH
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 aug 2016 13:15

Een volle scheiding plaatsen (muurtje of houten schutting). Dan groeien geen planten over de perceelgrens en kunnen jouw dieren niet bij zijn planten (over de perceelgrens). Dan is het probleem zeker opgelost, ook voor de toekomst

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 aug 2016 17:03

Je maakt je zorgen om niets. Dieren weten instinctief welke planten giftig zijn, en zullen er niet van eten. In mijn buurt zijn vele aardappelvelden van verschillende hectaren groot. Nergens is enige afsluiting te zien., en toch lopen hier tientallen katten, konijnen, hazen, steenmarters en egels rond. Allemaal springlevend.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 07 aug 2016 19:45

Je maakt je zorgen om niets. Dieren weten instinctief welke planten giftig zijn, en zullen er niet van eten.............
Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn.

Meestal klopt die stelling, maar de voorbeelden zijn legio van bv paarden die snoepen van sintjanskruid, zwaar giftig voor die beesten, of van snippers van taxushagen...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 07 aug 2016 19:52

Voor TS geen antwoord geeft welke dieren er in haar tuin lopen, is moeilijk een juist antwoord te geven.
Voor weide dieren zoals schapen, geiten of paarden, moet jij zelf een goede afsluiting voorzien, en zonder toestemming van de buur moet deze op 50cm van de perceelgrens geplaatst worden, en volgens soort op voldoende hoogte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tira00
Berichten: 929

#10 , 07 aug 2016 21:23

Voor TS geen antwoord geeft welke dieren er in haar tuin lopen, is moeilijk een juist antwoord te geven.
Voor weide dieren zoals schapen, geiten of paarden, moet jij zelf een goede afsluiting voorzien, en zonder toestemming van de buur moet deze op 50cm van de perceelgrens geplaatst worden, en volgens soort op voldoende hoogte.
Kan je even zeggen welke wetgeving er van toepassing is op vb zelf een afsluiting moeten zetten voor de paardeneigenaar en dat die 50 cm van de erfgrens moet staan?

eylis
Berichten: 8840

#11 , 07 aug 2016 21:30

voor paarden is het zeker wettelijk zo dat de schrikdraadomheining 50 cm binnen de perceelsgrens moet staan. Dat heeft een zeer duidelijke reden. Op die manier kan het paard niet halsreikend over de omheining (knabbel)schade toebrengen aan de tuin(planten) van de buur. Deze reden werkt ook in de andere richting: op deze manier kan het paard ook geen giftige heesters opknabbelen van de buur. (en ziek worden)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 aug 2016 09:13

buurman zou wel aansprakelijk zijn, alhoewel aardappelplantjes bij weinig dieren in de smaak vallen
de aardappel zelf op zich is ook giftig zo'n 40mg solanine per kg, je moet daar wel al heel veel van eten eer je kans maakt op ziekteverschijnselen



http://www.inverde.be/content/supportpa ... de_wet.pdf


als u hierdoor schade hebt kan u deze wel verhalen op uw buurman
Art. 1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.

Art. 1383. Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Angelwish
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 aug 2016 11:18

bedankt voor de reacties. het gaat om kippen geiten een mini paardje en varkens, ik heb eerder al 60 kippen dood gehad door vergiftiging van wilde kastanje (die hier in de buurt niet direct staan) heb ook bladeren gevonden op mijn grond vlak aan de draad van de buur en zijn andere buur vond ook zulke bladeren plus de vruchten hiervan ... hij heeft eerder al 3 geitjes dood gehad door vergiftiging.

Angelwish
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 aug 2016 11:20

en mijn omheining staat op 15 cm van de perceelsgrens (rekeninghoudend met hoe vet een geitje nog zou kunnen snoepen ... hij komt op 2cm v1n mijn draad dus dat is 13 cm te ver en dan komen de planten nog ruim 30 cm door de draad ... conifeer is ook niet gezond voor geitjes en daar eten ze ook van hoor, de kippen haddendum instinctief moeten weten niet van de bladeren te snoepen maar hebben het toch gedaan ...

eylis
Berichten: 8840

#15 , 09 aug 2016 11:32

heel simpel: alles wat op jouw grond staat mag je rooien, dat is zelfs zijn eigendom niet (meer) . Eerst een beleefde AS sturen dat je jouw eigen perceelsranden van je eigendom tot aan de perceelsgrens gaat opschonen. Je vraagt eveneens aan hem om alle planten die op zijn terrein staan en over de perceelsgrens overhangen op te binden of te snoeien. Dat je een markeringskoord zal spannen tussen beide perceelspalen om de visuele inschatting van de perceelsgrens bij het opschoningswerk te vergemakkelijken. :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”