Waar kom je te weten of een afsluiting gemeenschappelijk is?

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

Waar kom je te weten of een afsluiting gemeenschappelijk is?

#1 , 02 aug 2016 08:28

Mijn dochter kocht een huis waarvan de afsluiting tussen haar en de buur voor een deel bestaat uit een draadomheining en een deel haag. Ze zou graag over de hele lengte haag hebben en de haag willen doortrekken. We vermoeden dat de draad gemeenschappelijk is en de haag van haar, aangezien die niet evenwijdig met de draad geplant lijkt.
Waar en hoe kan ze te weten komen of draad en haag gemeenschappelijk zijn of niet?
Ze weet niet wie de buurman is aangezien het een stuk grond betreft waar alleen kippen wonen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 aug 2016 10:18

Al wat gemeenschappelijk is, moeten beide eigenaars toestemming geven. Enkel als u een haag plant op 50cm van de perceel grens heb je geen toestemming nodig.
Op de gemeente/stad kan je het adres van de eigenaar bekomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

pho450
Berichten: 192

#3 , 02 aug 2016 16:21

Een landmeter kan hier uitsluitsel brengen. Staan de haag en afsluiting op jouw grond dan zijn ze van jou. Staan ze op de grond van de buurman, dan zijn ze van hem. Staan ze op de scheiding dan worden ze geacht gemeenschappelijk te zijn.
Voor de goede gang van zaken zou ik alvast uitzoeken wie je buurman is en die eens contacteren. Als er kippen wonen, veronderstel ik dat er toch regelmatig iemand langs komt om die beesten eten te geven.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 04 aug 2016 11:11

Als uw dochter dit huis recentelijk kocht, kan ze de eigenaars-buren makkelijk terugvinden in haar notariele akte.

Enne ... zouden die kippen daar gedomicilieerd zijn ? ;-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2016 17:19

Het domicilie van de kippen blijkt aan de overkant van de straat te zijn. Mijn dochter heeft dus kunnen achterhalen wie haar buur is (de eigenaar van de kippen). Blijkbaar is de situatie zoals wij dachten: de draad is gemeenschappelijk, de haag is van haar, dus de haag over de volledige lengte doortrekken is geen probleem.

Aan iedereen hartelijk dank voor de antwoorden!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 13 aug 2016 11:30

Wel opletten zonder toestemming van de buur moet deze op 50cm van de perceelgrens.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”