doorgang tuin voor buurman

peteradvies
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

doorgang tuin voor buurman

#1 , 31 jul 2016 21:35

Hallo,

Een tekening zegt meer dan 1000 woorden, daarom hierbij een schets :

Afbeelding

groen : mijn eigendom
geel : buurman
blauw : openbare weg

Naast en achter mijn perceel loopt een klein wegje (enkel voor voetgangers/fietsers) dat 2 straten verbindt. M'n buurman heeft geen garage en heeft me gevraagd of ik een vierkante meter grond (rood) aan hem wil verkopen zodat hij daar een doorgang naar z'n tuin kan maken (om daar z'n fietsen te kunnen zetten).

Ik heb hem gezegd dat hij die vierkante meter niet hoeft te kopen en er gerust een doorgang kan maken (zo'n doorgang stoort mij absoluut niet en ik vind goede omgang met buren belangrijk (we komen inderdaad heel goed overeen)). Dit is intussen gebeurd, hij heeft er (op zijn kosten uiteraard) een poortje gemaakt met een scherm zodat alles mooi dicht is.

Nu had ik hem ook gezegd dat hij dit stukje gewoon mag gebruiken maar het natuurlijk wel steeds mijn eigendom blijft. We hebben dan samen geopperd dat het misschien best zou zijn om dit een beetje officieel te maken door het op papier vast te leggen (dat hij die vierkante meter voorlopig mag gebruiken maar steeds mijn eigendom blijft en ik steeds het recht behoud deze toestemming in te trekken indien nodig).

Moet ik hiervoor best bij een notaris langs of wat is de beste procedure om dit officieel op papier te zetten? Andere zaken waar ik aan moet denken? Ik wil bv. vermijden dat deze doorgang binnen X aantal jaren als 'verworven recht' of zo (ken de juiste juridische term niet) beschouwd zou worden.

Met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 31 jul 2016 22:34

Ik zou gewoon samen een commodaatscontract opstellen: DWZ dat je dit stukje grond "uitleent om niet". dit contract is niet overdraagbaar aan de erfgenamen of familie bij overlijden, verkoop of welke verandering in de situatie dan ook en steeds opzegbaar door jou. Je vraagt er niets voor in de plaats en de grond moet ook teruggegeven worden in de staat zoals hij was bij het einde van het comodaatscontract. Ik zou niet langs een notaris passeren, want dan geef je voor die vierkante meter uit te lenen nog geld uit ook. bovendien zou dat dan een akte van erfdienstbaarheid worden en eerlijk gezegd, dan pas kan het hommeles geven voor al diegenen die na jouw komen. Gewoon een Comodaatcontract: jij houdt een exemplaar en hij ook één. vormvereisten wind je googelgewijs wel.

peteradvies
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2016 08:56

Bedankt! Naar wat ik lees is zo'n commodaat inderdaad de perfecte overeenkomst voor deze situatie. Ik heb een voorbeeld contract online gevonden en aangepast aan de situatie. Zou volgende bewoording goed zijn?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/312 ... rgang.docx

Met dank!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”