schaderegeling na brand

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

schaderegeling na brand

#1 , 28 jul 2016 09:52

Beste forumleden,

graag wou ik nog eens terugkomen op een eerder onderwerp.
In 2013 heeft onze huurster brandgesticht in het appartement.
De syndicus heeft de herstellingen van de gemeenschappelijke delen en de vergoeding van de verzekering in de afrekening aan de ME gebracht, met alle gevolgen van dien zoals : fout in de berekening van de x/1000 sten, ME met schade die te veel betalen en te weinig vergoeding kregen en het omgekeerde bij ME die geen schade hadden.
Als rekening-commissaris heb ik een correctie gevraagd en verkregen maar de syndicus blijft er bij dat hij deze kosten en vergoedingen op geen andere manier in zijn boeken kan verwerken.
Zelfs de verzekeringsagent vindt dit een rare redenering.
De facturen van de herstellingen en de vergoedingen van de verzekering voor de gemeenschappelijke delen staan m.i. toch volledig los van de "normale" kosten.
Weet iemand hier meer over?
Met dank.
Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 02 aug 2016 18:31

Waarschijnlijk beheerst de syndicus zijn boekhoudsysteem onvoldoende om de boekingen op aangepaste rekeningen te kunnen imputeren.

Het is niet uitgesloten dat de leverancier zelf ook steken heeft laten vallen in de conceptie van zijn systeem.

http://www.cnc-cbn.be/files/bulletin/fi ... n_63_N.pdf

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 02 aug 2016 18:52

De syndicus heeft de herstellingen van de gemeenschappelijke delen en de vergoeding van de verzekering in de afrekening aan de ME gebracht, met alle gevolgen van dien zoals : fout in de berekening van de x/1000 sten, ME met schade die te veel betalen en te weinig vergoeding kregen en het omgekeerde bij ME die geen schade hadden.

Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat sommige ME geen schade hadden terwijl het gaat over schade aan de gemene delen.
Dan heeft iedereen schade geleden à rato van zijn aandeel in de gemene delen.

Boekhoudkundig kan en mag er geen beletsel zijn om de fout(en) niet te corrigeren.
Maar het is best mogelijk dat de syndicus verwijst naar de juridische kant van het plaatje. Vermoedelijk werd die afrekening x-jaren geleden
goedgekeurd door de AV. In dat geval is de afrekening definitief geworden, misschien zijn er intussen zelfs appartementen van eigenaar gewisseld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#4 , 04 aug 2016 08:56

er waren inderdaad maar een paar ME (op dezelfde of onderliggende verdieping) die schade hadden. Bij de schade aan gemene delen gaat het over het herschilderen van de traphal, herstellen noodverlichting, enz.
De ME zijn nog dezelfde van destijds en de afrekening werd nooit goedgekeurd want ik heb ze (als rekening-commissaris) na veel aandringen en AS pas onlangs gekregen.
Bedankt voor de reacties; ik weet nu dat de afwikkeling van de schade perfect apart kon gehouden worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”