sigarettenrookhinder in appartement van onderbuur

ksoudan
Topic Starter
Berichten: 2

sigarettenrookhinder in appartement van onderbuur

#1 , 16 dec 2007 21:35

Ik huur een appartement in een oud 17de eeuws gebouw. Onlangs kwam er een bewoner in een 'gemeubeld vertrek', type studentenkamer dus, onder mij wonen. Ik ondervind nu nogal wat hinder van diens rookgedrag, o.a. te verklaren door het feit dat de verschillende vetrekken in het oude gebouw in verbinding staan met elkaar via de houten parketvloeren en -zolderingen en openingen erin waar de later aangebrachte leidingen van centrale verwarming, afvoer, water, elektriciteit en telefoon doorlopen. Mijn appartement en het daaronderliggende probleemvertrek zijn van verschillende eigenaren. Ik heb zelf in mijn kamer reeds een dure luchtreiniger/ontgeurder geplaatst, die ik vaak op volle kracht laat functioneren, maar dat blijkt onvoldoende te zijn op momenten van intensief roken in het vertrek onder mij.
Mijn vragen. Wie kan er verantwoordelijk gesteld worden voor deze geurhinder in mijn vertrekken? De verhuurder van het onderliggende vetrek, de huurder ervan of mijn verhuurder? Welke maatregelen dienen zij te nemen om deze geurhinder ongedaan te maken? Kan ik de huurder dwingen tot maatregelen, bvb aangepast rookgedrag of plaatsen van een ontgeurder of iets dergelijks? Welke wetgeving is hier toepasbaar? Kan wegens de onmogelijkheid om de vetrekken - van verschillende eigenaren en gebruikt door verschillende huurders - wat betreft geurhinder fysisch voldoende van elkaar te scheiden, de wetgeving op het verbod van roken in openbare ruimtes (twee verschillende gezinnen en hun bezoekers !) op een of andere manier in aanmerking komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 16 dec 2007 23:21

Normaal moet zoiets door de syndicus van het gebouw geregeld worden dacht ik.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 dec 2007 10:44

“Art.1725.De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.”(Burgerlijk Wetboek).

“Artikel 1. Voor de toepassing van onderhavig besluit, wordt verstaan onder :3° plaats toegankelijk voor het publiek : plaats waarvan de toegang niet beperkt is tot de gezinssfeer...Art. 2. Het is verboden te roken in gesloten plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn...”(13 DECEMBER 2005. - Koninklijk besluit tot het verbieden van het roken in openbare plaatsen).

Het betreft hier plaatsen waarvan de toegang wel beperkt is tot de gezinssfeer,zodat voornoemd Koninklijk besluit hierop niet van toepassing is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

ksoudan
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 18 dec 2007 11:04

hartelijk dank

ik begrijp dus dat ik mijn verhuurder niet kan aansprakelijk stellen, maar dat ik wel de andere huurder (en diens verhuurder?) kan 'aanspreken' om ervoor te zorgen dat hun 'stoornis' van mijn huurgenot, veroorzaakt door hen, zou ophouden ? Op welke wetegving kan hiervoor beroep gedaan worden?

In het probleem is ook een toegangshal betrokken, waar de buur (wiens kamer hierop rechtstreeks uitgeeft) eveneens rookt. Deze toegangshal is voor het publiek toegankelijk. Dus daar geldt de wetgeving 13.12.05 dus wel ? Op deze toegangshal geeft ook een kamer uit waar een restaurant toelating geeft te roken (hun zgn 'rookkamer'), met alle overlast vandien in die hall en vervolgens in mijn vertrekken.
Sorry voor de complexiteit van het probleem.

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 18 dec 2007 13:48

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.
Ik heb al eens op andere posts getracht om bepaalde artikels te vinden. Onmogelijk niettegenstaande ik voor de juiste preselectie "Burgerlijk Wetboek" had gekozen. Ook met een letterlijk gekopieerd gedeelte van een geciteerde tekst kom ik er niet. Ten lange laatste met het ingeven van het Art. mummer krijg ik ook steeds een 0 bovenaan (wat waarschijnnlijk wil zeggen 0 resultaten). Nochthans volg ik letterlijk de richtlijnen. Hoe kan ik dit nu verhelpen (misschien a/d hand van een praktisch voorbeeld) ? Het moet toch mogelijk zijn om aan de hand van een hier opgegeven Art. nummer rechtstreeks op die wettekst te belanden ? Of niet ?

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 dec 2007 14:38

John, volg eens de volgende stappen:
  • surf naar: http://just.fgov.be
  • klik onder "Belgisch Staatsblad" op "Geconsolideerde Wetgeving"
  • bij "Juridische Aard" (links) zoek je "Burgerlijk Wetboek"
  • geef onder de rubriek "Woord(en)" het artikelnummer of het deeltje tekst in dat u zoekt.
  • klik bovenaan op "Opzoeking" en daarna op "Lijst"
  • klik nu op detail en scroll naar beneden tot je het gezochte woord terug vindt. (het kan helpen om de zoekfunctie van je browser te gebruiken, via "Bewerken" => "Zoeken in deze pagina")

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 20 dec 2007 03:24

Bedankt alvast, ga het eens op die manier proberen. Ik laat het wel weten als het lukt.
Het is toch wel vreemd dat ik onder "woord" dus in feite ook het artikelnummer kan intypen als ik het goed begrijp...

Edit: Ondertussen gevonden. bedankt

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”