bevoegdheid voorzitter VME?

inina
Topic Starter
Berichten: 311

bevoegdheid voorzitter VME?

#1 , 25 jul 2016 09:30

Ik ontving een brief van de voorzitter van onze VME, ( we hebben ook een syndicus) met dringende vraag om hem volgende documenten te bezorgen in verband met de verwarmings ketels op gas in de privatieve delen (appartementen) van de mede-eigenaars!.

Datum van het laatste onderhoud.Naam en adres van de onderhoudsman (firma).Attestnummer, werkbonnummer of factuurnummer.Deze gegevens zullen door Fidimco bij gehouden worden. Op voorhand bedankt voor uw snelle medewerking


Dat deze ketels inderdaad regelmatig moeten onderhouden worden is correct. En dat de brandverzekering in geval van BRAND schade mogelijk ook zal nagaan of de ketel inderdaad regelmatig werd nagezien , zeker indien de oorzaak van het schadegeval mogelijk gelegen zou kunnen zijn in het niet of slecht onderhoud van de verwarmingsketel is ook juist.

MAAR:
Het gaat hier om een privatief toestel in een privatief gedeelte van de mede-eigendom.
Mijn appartement is verhuurd en in het huurcontract wordt vermeld dat de huurder het verplicht onderhoud van de boiler dient na te leven en dat doet hij ook!

Mijn huurder heeft een (verplicht) eigen brandverzekering onderschreven voor het/mijn appartement dat hij bewoond en ik heb daarvan een kopie ontvangen.

Naar mijn mening is mijn huurder vrij om het onderhoud van de verwarmingsketel te laten uitvoeren door iemand van zijn eigen keuze. Dat is zijn recht op privacy maar hij moet het onderhoud wel degelijk uitvoeren natuurlijk!

Hij kan naar mijn maning dus niet verplicht worden documenten af te leveren , waarna vermoedelijk een onderhoudsfirma die zou worden aangesteld door de VME mee te moeten betalen via de gemeenschappelijke kosten..

Ik vermoed echter dat dit laatste de bedoeling is van de Voorzitter VME en indien hij zoals heden hiervoor ook brieven schrijft aan de ME om deze documenten zelf te kunnen ontvangen en hij op deze manier een soort opvolging kan bewijzen zal hij hiervoor ook kosten in rekening brengen. Ik vind dat dit niet kan!

Graag de mening van dit forum aub

Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten

Inina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 jul 2016 12:01

Tenzij hij daarvoor werd gemandateerd door de VME (via beslissing tijdens een AV) kan hij dat niet verplichten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Pelikaan
Berichten: 154

#3 , 25 jul 2016 12:05

Deze Voorzitter VME gaat absoluut zijn boekje te buiten. Hij heeft dit recht niet als het gaat over privatieve toestellen en evenmin over gemeenschappelijke delen.
De Syndicus is als enige verantwoordelijk voor zijn beleid. Een Voorzitter alsook de leden van de Raad van Mede-eigendom kunnen wettelijk gezien geen documenten opvragen.

Het is de Mede-eigenaar (of zijn huurder indien contractueel bepaald in het huurcontract) die schatplichtig is voor het tweejaarlijks verplicht onderhoud tegenover de bevoegde instanties van het Vlaamse Gewest.

In het verleden heeft onze Syndicus geprobeerd dit door te drukken (verplicht collectief onderhoud van privatieve gaswandketels) in de schoot van de Algemene Vergadering. Maar deze Algemene Vergadering kan niemand verplichten (wegens bevoegdheidsoverschrijding) in te stappen in dergelijk collectief onderhoud. BW art. 577-9 &2. Omdat een VME enkel mag stemmen over gemene delen en geen inspraak heeft in privatieven.

Na een formele in kennisstelling van mijnentwege heeft hij schrijftelijk toegegeven dat niemand hiertoe op collectieve wijze kan verplicht worden.
Wat is onze VME wel gebeurt is dat de Syndicus jaarlijks een collectief onderhoud organiseert op vrijwillige basis. De anderen doen dan beroep op hun eigen technicus (gestoeld op vrije keuze).

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 jul 2016 12:13

Ik lees wel nergens in de vraag dat de bedoeling een collectief onderhoud is.
Ik denk dat de bedoeling enkel en alleen erin bestaat om na te gaan of iedereen zich houdt aan het verplichte periodieke onderhoud, vermoedelijk met het oog op het vermijden van problemen betreffende de blokpolis, dewelke wél een gemeenschappelijke aangelegenheid is.
Maar de voorzitter heeft geen vrijgeleide om op eigen houtje dergelijke controlemaatregel te nemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 25 jul 2016 17:47

Dank u wel aan iedereen die heeft gereageerd.

Ik dacht al wel dat het opvragen van deze gegevens niet de bevoegdheid en taak is van een voorzitter VME. Na contact opgenomen te hebben met de syndicus vernam ik bovendien dat de voorzitter dit op eigen houtje heeft gedaan en de syndicus er helemaal niet om heeft gevraagd.

Mijn huurders doen wat ze moeten doen, daar ben ik heel gerust in. ik ga de gevraagde gegevens dus NIET doorgeven aan de Voorzitter, wat ook zijn uiteindelijke bedoeling is geweest.

vriendelijke groeten

Inina

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”