Afrekening onkosten en syndic kosten

Frever
Topic Starter
Berichten: 2

Afrekening onkosten en syndic kosten

#1 , 20 jul 2016 17:35

Beste,

Ik bewoon mijn appartement sinds februari 2012 en ik ben huurder.
In mijn contract staat dat ik 15 euro provisiekosten betaal elke maand en dat er jaarlijks een definitieve afrekening zal gemaakt worden met opgave van de kosten van de huurder en van de verhuurder.

Nooit heb ik daarvan iets gehoord, dus veronderstelde ik dat de 15 euro de kosten wel zou dekken (wat men ons in het immo kantoor ook gezegd had, gezien het een in 2011 gebouwd gebouw betreft, met slechts 8 appartementen.

Nu krijg ik plotseling een afrekening van de kosten van februari 2012 tot 31 juli 2016. Het te betalen bedrag zou 2757 euro bedragen.

Eerste vraag is: Kan dit zomaar, is dit wettelijk ? Mogen ze zover met terugwerkende kracht kosten rekenen.

Het is geen opgave met kosten eigen aan de huurder en kosten eigen aan de verhuurder.
Hij heeft gewoon de rekeningen die hij als eigenaar van de syndicus ontvangen heeft aan ons doorgezonden.

Alle gemaakte kosten zijn in rekening gebracht, ook bijvoorbeeld het vervangen van nood-verlichtingen omdat deze die in 2011 zijn gehangen niet functioneerde. Ik begrijp dat dat niet kan en dat ik die kosten kan aanvechten.
Ook valt het me op de kosten van het onderhoudscontract en het onderhoud van de lift serieus de pan uit reizen, alhoewel wij hier nauwelijks iemand zien en ze ook steeds erg snel weg zijn. Is hier iets tegen te beginnen

Maar verder worden ook de volledige syndic-kosten.
Ik heb ergens gelezen, dat volgens rechtspraak, deze enkel voor de helft zouden mogen doorgerekend worden aan de huurder, want dat het de eigenaars zijn die de syndicus aanstellen en zij er met meeste profijt uit halen om een syndicus aan te stellen, dat het dus niet juist is deze kosten ten laste van de huurder te leggen.
Wat is er juist volgens jullie.

Opmerkelijk is ook dat de maandelijkse kosten voor de kuisen van de gemeenschappelijke delen plotseling dit jaar zo maar eventjes met 50 % omhoog gaan, terwijl er nauwelijks kuis is aan gemeenschappelijke delen. de overlopen,doen de bewoners zelf en zo blijft er alleen de lift en een smalle trap over, waaraan ook bijna niets te kuisen is, want bijna niemand gebruikt hem. Tevens zijn diegenen die aangesteld zijn om die onderhoud te doen, zelf bewoners/eigenaars in het gebouw, maar verblijven ze met regelmaat in Luxenburg, zodat ze zowat 6 maand op een jaar niet hier zijn, terwijl er toch elke maand onderhoudskosten aangerekend worden.

Iemand vertelde me ook, dat - ter bescherming van de huurder- er ergens zou bepaald zijn, dat de werkelijk aangerekende kosten, niet meer mogen bedragen dat het dubbele van de provisie. Dit om te voorkomen dat er misbruiken of wantoestanden zouden ontstaan Die persoon die me dat verteld heeft is doorgaans goed op de hoogte van alles, maar hij kon me niet vermelden van waar deze info kwam, daarom wil ik ze graag even aan jullie voorleggen.
Hopelijk kan ik snel van jullie een antwoord krijgen, want ondanks dat ze er zo lang over gedaan hebben om mij en rekening te sturen,moet ik wel snel betalen.



Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 20 jul 2016 18:02

Tenzij er in uw huurcontract hierover specifieke afspraken gemaakt zijn is dit de gebruikelijke verdeling :

Eigenaar: ereloon syndic, grote herstellingen (bv vervangen noodverlichting)

Huurder: onderhoud lift en andere gemeenschappelijke toestellen, energieverbruik gemeenschappelijke delen, poetsen gemeenschappelijke delen, kleine herstellingen (bv vervangen lamp)

Onderhoudskontrakten lift zijn idd pokkeduur. Het is de VME (vereniging mede eigenaars) die de beslissingen neemt en niet de huurder. Als huurder onderga je dit.

Kijk dus uw huurcontract na en wijs de verhuurder (per AS) op de eventueel te veel aangerekende kostenposten. Betaal al het gedeelte dat je contractueel moet betalen.

Wel niet "proper" van de verhuurder om maar 15€/maand provisie aan te rekenen als de afrekening veel hoger is. Of er in de huurwet een regel is qua grootte van de provisie zou k moeten opzoeken. Iemand anders zal dit wel weten.

Normaal doet een syndic de splitsing huurder/verhuurder ...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”